Onderwijs met AI

AI speelt een steeds grotere rol in het onderwijs. Om docenten te ondersteunen in hun digi- en datavaardigheden, heeft de HAN verschillende initiatieven en direct toepasbare hulpmiddelen ontwikkeld.

Een vrouw staat voor een digiboard

Op deze pagina vind je: kaders voor verantwoord AI-gebruik in het onderwijs, AI-tools die binnen de HAN beschikbaar zijn, literatuur en artikelen over AI en onderwijs.

Ontdek hoe AI jouw onderwijs kan versterken en hoe je er bewust en effectief mee omgaat.

Kaders voor AI in het onderwijs

Toolkit AI-bestendig toetsen

De toolkit 'AI-Bestendig Toetsen' (maart, 2025) helpt opleidingen bij het analyseren en versterken van AI-bestendige toetsing. Met een flowchart en bijlagen ondersteunt het gesprekken over leeruitkomsten en AI binnen toetsprogramma’s.

Foto Master Academie Educatie. 4 masterstudenten in een klaslokaal met laptops.

Framework AI

Het Framework Gebruik AI bij de HAN (juni 2024) biedt een HAN-breed kader voor AI-gebruik en implementatie. Het maakt afspraken inzichtelijk; specifieke handreikingen voor docenten en studenten volgen nog.

docent Vyasa groet CMD-studenten op de trap in de centrale hal

Gebruik met zorg: AI-tools binnen de HAN

Binnen de HAN zijn sommige AI-tools al beschikbaar via Microsoft en Adobe. Deze kunnen het onderwijs ondersteunen, maar bieden géén garantie op privacy of veiligheid. Daarom is bewust en verantwoord gebruik essentieel, met richtlijnen uit het Framework AI en de Toolkit AI-bestendig toetsen (zie hierboven: ‘Kaders voor AI in het onderwijs’). AI helpt, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij jou.

HAN LibGuide

Boeken over AI en onderwijs ➔

In de HAN LibGuide voor Generatieve AI vind je bronnen en lesmateriaal over het gebruik van AI in het onderwijs. We lichten hier interessante boektitels uit, met regelmatige updates.

Foto van Onna Nieuwenhuis met AI-boeken voor promotie van de AI Book Swap

AI voor iedereen, Erdinç Saçan

Onderzoekt ethische en maatschappelijke uitdagingen van AI, en de risico’s van ongelijkheid en discriminatie.

Boektitels uit de HAN Libguide (2025) over werken en leren met AI.

AI in het onderwijs, Wouter van der Horst

Bespreekt historische technologische ontwikkelingen en hoe ze de impact van AI in onderwijs beïnvloeden.

Boektitels uit de HAN Libguide (2025) over werken en leren met AI.

Slimmer werken met AI, Ethan Mollick

Verkent hoe samenwerken met AI kan leiden tot co-intelligentie in werk en dagelijks leven.

Boektitels uit de HAN Libguide (2025) over werken en leren met AI.

Leven en leren met AI, Ruud Huijts

Biedt vaardigheden voor verantwoord AI-gebruik en benadrukt kritisch denken, creativiteit en ethiek.

Boektitels uit de HAN Libguide (2025) over werken en leren met AI.

Chatten met Napoleon, Barend Last

Onderzoekt AI-mogelijkheden in onderwijs met praktische voorbeelden, tips en werkvormen.

Boektitels uit de HAN Libguide (2025) over werken en leren met AI.

Optimaal ontwikkelen met generatieve AI, B. Last

Leer effectief en verantwoord omgaan met kansen en bedreigingen van generatieve AI.

Boektitels uit de HAN Libguide (2025) over werken en leren met AI.

Artikelen

Artikelen over AI en onderwijs ➔

Hoe beïnvloedt AI het leren, denken en lesgeven? Deze selectie van wetenschappelijke artikelen verkent de impact van AI op werkdruk, kritisch denken, motivatie en feedback in het onderwijs.

AI-ondersteunde bronaanbevelingen en werkdruk

AI-ondersteunde aanbevelingen kunnen de werkdruk van docenten verlagen door cognitieve inspanning en tijdsbesteding te verminderen.

Generatieve AI en kritisch denken

Dit artikel onderzoekt hoe generatieve AI kritisch denken beïnvloedt en pleit voor een herziening van Bloom’s Taxonomie.

Metacognitieve luiheid door generatieve AI

Dit artikel waarschuwt voor 'metacognitieve luiheid' bij het gebruik van generatieve AI, wat kan leiden tot verminderde leerprocessen en prestaties.

AI-ondersteund audioleren en academische prestatie

Deze studie toont aan dat AI-ondersteund audioleren de academische prestaties verbetert door verhoogde motivatie en leesbetrokkenheid.

AI-tools, cognitieve ontlasting en kritisch denken

Dit artikel bespreekt hoe AI-tools leiden tot cognitieve ontlasting en de mogelijke gevolgen hiervan voor de toekomst van kritisch denken.

Studentenperceptie van docent- versus AI-feedback

Deze studie vergelijkt hoe studenten feedback van docenten versus door AI gegenereerde feedback ervaren en gebruiken.

Ondersteuning

Door de komst van AI verandert het functieprofiel binnen opleidingen. OOK Services ondersteunt de transitie en bevordert academieoverstijgende kennis- en ervaringsuitwisseling tussen opleidingen. Neem contact op met AskHAN voor ondersteuning.

Contact

Uitwisselen met experts of AI-enthousiasten binnen de HAN? HAN-medewerkers kunnen deelnemen aan het Teamskanaal 'Generatieve AI'. Heb je een AI-gerelateerde vraag? Stuur dan een mail naar AskHAN.   

vraagteken vragen frequenlty asked questions groen