HAN AI-Sandbox
Met de Sandbox Generatieve AI maken we het mogelijk om voor een groep collega’s te verkennen hoe docenten generatieve AI in de onderwijspraktijk verantwoord kunnen inzetten. De AI-Sandbox is een leernetwerk en heeft tot doel om samen kennis over AI en toepassingen in de onderwijspraktijk te ontwikkelen.
De HAN AI-Sandbox is alleen mogelijk met gedragsregels waarbij de deelnemers bewust omgaan met privacy, data en ethiek in hun onderwijs, hun studenten informeren en proactief kennis delen met elkaar. Van jou wordt verwacht dat je gefaciliteerd wordt vanuit je academie om aan centrale sessies deel te nemen en een onderwijskundige invalshoek te kiezen voor je onderzoek. Uit de AI-Sandbox komen good practices en lessons learned over generatieve AI in de onderwijspraktijk die je vervolgens deelt binnen het AI-netwerk deelt.
AI-sandbox symposium terugkijken
Op 13 juni vond het HAN AI-Sandbox symposium plaats, waar de deelnemers aan de AI-Sandbox de eindresultaten van AI-experimenten binnen het HAN-onderwijs presenteerden. De bevindingen werden gedeeld met een breed publiek: zowel online als on-site, zowel van binnen als van buiten de HAN.
- AI & Onderwijs: het belang van innoveren en experimenteren door Pierre Gorissen (Associate lector Leren met ICT - iXperium Centre, Expertise leren met ICT – HAN)
- Van krijt tot cloud: de digitale transformatie door Esther van Popta (Beleidsadviseur Onderwijs met ICT - HAN).
RESULTATEN VAN DE AI-SANDBOX EXPERIMENTEN
Thema - ONDERWIJS, ONTWERPEN EN ONTWIKKELEN
- Lesmateriaal AI, recht & ethiek: GenAI: Wat kan en mag met AI en moeten we dit willen? (Academies Rechten en IT&Mediadesign)
- AI-ondersteuning bij lesontwerp: Hoe kan een AI-tool voor lesontwerp bijdragen aan het ontwerp van nieuwe lessen? (Academie Educatie)
Thema - TUSSENTIJDSE FEEDBACK
- Schrijfproces en feedback: Hoe verbeteren we met AI het schrijfproces en de feedback op geschreven werk? (Academie Financieel Economisch Management)
- Studie-ondersteuning: Kan generatieve AI studenten ondersteunen in het verwerken van studiestof? (Academies Gezondheid & Vitaliteit en Paramedische Studies en Services Studiecentra)
- PDCA op PVA: actie is reactie – Hoe blijven studenten hun plan van aanpak gebruiken tijdens het proces? Academie Toegepaste Biowetenschappen & Chemie)
Thema - STUDENTENBEGELEIDING
- Relevance gap verkleinen: Kan AI helpen om onderwijs relevanter te maken voor de student? (Academie Business & Communicatie)
- Creëren van kwaliteitsbesef: Helpt AI bij het creëren van kwaliteitsbesef (Academie Business & Communicatie)
- Chatbots voor studentondersteuning - Op welke manieren kunnen GPT's het leerproces van de student verrijken? (Academie Sport & Bewegen en Services Onderwijsinnovatie met ICT)
Of bekijk de powerpointpresentatie van de bijeenkomst.
HAN AI-Sandbox 2.0
De volgende stap is de HAN AI-Sandbox 2.0. En HAN-medewerkers mogen zich hiervoor aanmelden! Binnen de AI-Sandbox krijgen digi- en datavaardige deelnemers toegang tot (generatieve) AI-tools en de kans om in een veilige omgeving te experimenteren. Ze zullen verkennen hoe AI het werk binnen de HAN kan verbeteren, met oog voor ethiek, data- en privacyregelgeving.
Wil je meedoen? meld je aan!
De AI-Sandbox zoekt digi- en datavaardige deelnemers met: gebruikservaring in AI, bereidheid tot gezamenlijk leren en delen, en een ethische houding. Heb je daarnaast onderwijskundige kennis en kun jij je vinden in de onderwijsvisie van de HAN? Dan hoor jij thuis in de AI-Sandbox!
Meer informatie en aanmelden?
Wil je meer weten over AI bij de HAN of de AI-Sandbox? Neem contact op met Jorn Bunk Jochem ten Böhmer of Onna Nieuwenhuis.