Week van de digitaal geletterde HAN-student

Als HAN leiden we onze medewerkers en studenten op tot digi- en datavaardige professionals. Wil jij als medewerker of student aan de slag met je digitale geletterdheid? De week van de digitaal geletterde HAN-student zit vol met inspiratie die je helpt om een stap verder te komen.


  

Futurefit

Of het nu gaat over het maken van kennisclips en podcasts, het gebruik van ict-tools en blended leren of je gewoon laten inspireren op het gebied van technologie. In het programma vind je zeker iets dat je meteen in je onderwijs of studie kunt toepassen.

Wil je online geïnspireerd worden? Kijk en luister dan naar het praatprogramma waarin we een blik werpen op het futurefit zijn van het onderwijs. Ben je meer een doener en geïnteresseerd hoe je fysieke tools kunt inzetten bij jouw lessen? Neem dan een kijkje bij de iXperiums op Kapittelweg 33, Kapittelweg 35 of Ruitenberglaan 27 voor verschillende sessies. Daarnaast kun je terecht bij workshops die gehouden worden in al onze studiecentra van de HAN.

Programma en aanmelden

De week is zo opgezet dat je altijd wel ergens aan kunt deelnemen. Zit je krap in je tijd? Geen probleem! Je kunt de verschillende onderdelen van het programma onafhankelijk van elkaar bezoeken.

Iedereen is welkom tijdens de Week van de digitaal geletterde HAN-student. Voor de meeste activiteiten hoef je je niet aan te melden, maar voor bijvoorbeeld het bordspel 'Hart voor de zaak' en de pubquiz wel.

Maandag 14 november

Dinsdag 15 november

Woensdag 16 november

Donderdag 17 november

Vrijdag 18 november

Zelfscan digitale geletterdheid

De HAN vindt het belangrijk om studenten digitaalvaardig op te leiden. Systemen als Teams, Office, OnderwijsOnline en Handin zijn in je studie niet meer weg te denken. Digitale toepassingen bieden ons veel kansen, maar brengen ook risico's met zich mee. Weet jij als student hoe digitaalvaardig je écht bent?

Op dinsdag 15 november ontvangen alle studenten van de HAN een test (zelfscan) die direct laat zien hoe hoog je scoort op het gebied van digitale vaardigheden en waar jouw verbeterpunten zitten. De testresultaten maken ook duidelijk waar we als HAN in het onderwijs extra aandacht aan moeten besteden.

De zelfscan bestaat uit drie modules waar vijf competentiegebieden aan bod komen:

  • Module 1: Informatie- en data-geletterdheid & Veiligheid
  • Module 2: Communicatie en samenwerking & Probleemoplossend vermogen
  • Module 3: Digitale content creatie

De zelfscan is ontwikkeld door het iXperium Centre of Expertise | lectoraat Leren met ict en gebaseerd op de internationale DigComp2. Een goede respons is belangrijk voor de betrouwbaarheid van het onderzoek, maar je bent niet verplicht om mee te doen. Door de vragenlijst in te vullen ga je akkoord met het verwerken van de antwoorden. iXperium verzamelt en analyseert de gegevens, en rapporteert hierover op het opleidings-, Academie- en HAN-niveau. De antwoorden op de vragenlijst worden anoniem verwerkt, dus resultaten zijn niet naar jou herleidbaar. De verwerking van de persoonsgegevens vindt plaats volgens het privacy reglement en privacy statement van de HAN. Meer informatie over de wijze waarop de verwerking van deze specifieke persoonsgegevens plaatsvindt en de daarbij genomen beveiligingsmaatregelen zijn hier te vinden. Je persoonsgegevens en antwoorden zullen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan beschreven in het document.

Heb je vragen over de zelfscan? Mail dan naar onderzoek.ixperium@han.nl.

Studentenbegeleiding !!Test video plaatsen

Creëren kwaliteitsbesef

Helpt AI bij het creëren van kwaliteitsbesef (Academie Business & Communicatie)

Studentenbegeleiding !! TEst video plaatsen

Relevance gap verkleinen

Kan AI helpen om onderwijs relevanter te maken voor de student? (Academie Business & Communicatie)

Studentenbegeleiding !! TEST

Chatbots voor studentenondersteuning

Op welke manieren kunnen GPT's het leerproces van de student verrijken? (Academie Sport & Bewegen en Services Onderwijsinnovatie met ICT)

Nieuws

ChatGPT en de docentenpraktijk

In deze nieuwe blog van Jorn Bunk blijft hij dichtbij huis en kijkt of een docent werk kan uitbesteden aan ChatGPT en zo ja, hoe dan?.

Edusources: van pilot naar verandermanagement

Projectleider Irma van Houts schreef een blog over een jaar ervaring met Edusources en open en digitale leermaterialen.

logo van Edusources, project voor een nationale aanpak digitale en open leermaterialen

De ChatGPT-hype

Jorn Bunk van het team Onderwijsinnovatie en onderzoek over ChatGPT en de angst voor ChatGPT als schrijver van studentopdrachten. (NL- en EN-talige versie beschikbaar)

afbeelding stier onder Creative Commons Noncommercial 4.0 Attribution International License

Marijn Post wint SURF Onderwijsaward 2022!

Marijn Post, beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT van de HAN wint de Onderwijsaward 2022 tijdens de SURF Onderwijsdagen vanwege haar niet aflatende inzet voor inzet van ICT in het onderwijs.

Marijn Post, beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT wint SURF ONderwijsaward 2022

Eerste ervaringen met eJournal

Vier opleidingen zijn in september gestart met eJournal en delen hun ervaringen. eJournal is een e-portfolio ter ondersteuning van ontwikkelingsgericht en programmatisch toetsen.

Edtech en innovatieruimte, deel 4

Esther van Popta schetst in blogs hoe technologie en data enablers kunnen zijn voor onderwijs. In deel 4 meer over de meerwaarde van Edtech en innovatieruimte in relatie tot de strategische doelen van de HAN.