- Open up new horizons - HAN University of Applied Sciences
- Onderwijsondersteuning
- Leren en werken met ICT
- Blended onderwijs
- Blended onderwijs ontwikkelen
Blended onderwijs ontwikkelen
Het ontwikkelen van blended onderwijs kent verschillende stappen. Hieronder vind je deze verschillende stappen uiteengezet, en per stap vind je wat de stap inhoudt, aandachtspunten en handvatten ter verdieping van de betreffende stap.
Ontwikkelen van blended onderwijs
Er zijn verschillende manieren om blended leren in te zetten, die worden vormgegeven in verschillende modellen. Een bekende is bijv. het Flipped classroom model (studenten bereiden zich online voor op de fysieke les, tijdens de fysieke les wordt de leerstof verwerkt via een quiz of opdracht) en het zelf-blend model (ook wel HyFlex model; waarin studenten zelf kunnen kiezen of ze de lesstof fysiek, synchroon online of asynchroon online tot zich nemen. Hierin wordt veel gebruik gemaakt van hybride (virtual) classrooms).
Meer voorbeelden van blended leren modellen vind je via:
- Blog van Wilfred Rubens
- Barend Last via LinkedIn
- SURF - reeks 10-modellen-voor-blended-onderwijsontwerp.
Meer weten over blended leren?
- SURF artikelen over de wetenschap achter blended onderwijs. De eerste 12 artikelen in deze serie zijn gebundeld in het SURF e-book: De wetenschap achter blended onderwijs
- HAN-Innovatie in onderwijs en onderzoek blog
- Training HAN-Academy: Meerwaarde van Blended Leren (via HAN Academy -> Leren en lesgeven met ICT, inloggen met je HAN-account)
In deze fase van het (her)ontwerpen van je onderwijs, ga je een (eerste) schets maken van je onderwijs (zie ook bijv. het Addie-model). Je kunt hierbij gebruik maken van een creatieve werkvorm om meegenomen te worden in de (her)ontwerp stappen zoals bijvoorbeeld:
- Carpe Diem op het HAN-Innovatie in onderwijs en onderzoek blog
- Whitepaper 3-3-5 model
- ABC Learning Design
- Saxion Shuffle
Het invullen van een Storyboard of het creëren van een Blended Leren Wave helpt je bij je ontwerp visueel te maken. Je kunt hierin kwijt welke leerdoelen/competenties in de verschillende onderdelen worden nagestreefd en via welke leeractiviteiten de studenten deze doelen/competenties kunnen behalen. Houd rekening met de aansluiting van je beoordeling/toetsen op je onderwijs en doelen (constructive alignment).
Handvatten ontwerpen blended leren:
- Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft een Toolkit Blend je onderwijs ontwikkeld.
- Barend Last via LinkedIn met een overzicht hoe je blended leren ontwerpt.
- Blended onderwijs in de praktijk: de 6 belangrijkste conclusies door Lotte Kips op SURF Communities.
- SURF heeft een serie over de wetenschap achter blended leren.
Tijdens het ontwikkelen van onderwijs (zie bijv. Addie [1]), worden de leeractiviteiten die in het eerder ontworpen storyboard of de Blended Leren Wave zijn geplaatst verder uitgewerkt, klaar gezet en ten opzichte van elkaar gearrangeerd. Het is belangrijk hierbij rekening te houden met:
- Achterliggende didactische principes (bijv. Virtual Action Learning, samenwerkend leren, community leren etc),
- Achterliggende blended leren model (flipped classroom, flex model, webinar model, individueel rotatiemodel etc., zie ook onderliggende blended leer modellen bij handvatten)
- De plaats waar je leeractiviteit plaatsvindt (online/instelling/werkplek/hybride classroom),
- Leervorm (zelfstudie/expert bijeenkomst/samen leren)
- Soort leeractiviteit (introductie/activatie, instructie/demonstratie, verwerking/toepassing, toetsing/feedback, reflectie)
- Doelgroep (deeltijd/voltijd individueel/groep etc),
- Mogelijkheden qua leertechnologie (zie Tools),
- Inrichting van je online leeromgeving (structuur, layout, vindbaarheid materiaal, helderheid instructies, deadlines etc).
Handvatten ontwikkelen blended leren:
- Blended leer modellen (blended leren uitgangspunten): Blog Wilfred Rubens en Barend Last via LinkedIn.
- Tips bij inzetten en structureren leeractiviteiten en werkvormen: Vernieuwenderwijs: Structureren van lessen en leerinhoud1, HAN: Optimaliseren blended onderwijs en Vernieuwenderwijs: De voorbereiding van studenten1
- Didactische (en praktische) handvatten ter ondersteuning blended leren: Triple E Framework, Community of Inquiry model (en waar je dan op moet letten in je onderwijs) en 12 Bouwstenen voor effectieve didactiek.
[1] Let op: We bieden niet alle tools die genoemd worden in de externe publicaties en blogs, de tools die de HAN aanbiedt voor de verschillende leer- en toetsactiviteiten vind je via Tools. Wil je meer weten van de mogelijkheden neem dan contact op met Ask@han.nl.
Tijdens deze fase ga je het gemaakte leerarrangement ook daadwerkelijk inzetten in je eigen onderwijs (zie ook Addie). Je hoopt dat alles goed loopt, maar waarschijnlijk moet je hier en daar nog wat aanpassen of bijstellen. Sommige aanpassingen moet je meenemen naar de volgende keer dat je je leerarrangement uitvoert.
Handvatten bij het uitvoeren van blended leren
Op het Innovatie in onderwijs en onderzoek blog vind je meer informatie en tips voor het ontwikkelen van toegankelijk en inclusief online onderwijs.