Online hoorcollege geven
Hoewel een hoorcollege over het algemeen weinig interactief is ingestoken, is het gebrek aan contact met de studenten bij een online variant een grote beperking. Je kunt er daarom ook voor kiezen de lesstof a-synchroon - oftewel niet live - te delen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een kennisclip ontwikkelen. Een online hoorcollege geef je eenvoudig via Teams.

Online hoorcollege
- Een online college volgen is intensief, beperk je verhaal tot de kern.
- Gebruik een overzichtelijke PowerPoint. Beperk deze tot afbeeldingen en steekwoorden: lezen en luisteren is niet te combineren.
- Laat de studenten hun camera en microfoon uitschakelen, zodat alleen jij in beeld bent.
- Wil je studenten vragen laten stellen, laat hen dan een digitale hand opsteken of gebruik de chat.
- Neem het college op, zodat studenten het terug kunnen kijken.
- Vertel de studenten waar het lesmateriaal na afloop te vinden is.
- (Starten met) MS Teams
- (Werken met) MS Teams (Insite, log in met je HAN-account)
- Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden, er is namelijk al veel open leermateriaal beschikbaar. Lees meer over het (her)gebruiken van leermaterialen.
- Kennisclip maken met Powerpoint, Screencast-O-matic of in een Kennisclipstudio, kijk voor meer informatie bij Leermaterialen.
Meer informatie
Hieronder vind je relevante SURF-webinars met tips voor je online onderwijs.
Online evenementen lijken steeds meer op televisieuitzendingen. Maar kunnen we met online events en onderwijs deelnemers ook aan de buis gekluisterd houden? Wat kunnen we leren van Netflix? Kan ik mijn doelgroep met een cliffhanger naar mijn volgende evenement lokken, of naar mijn volgende online college? In dit webinar laat Carlijn Postma, contentmarketeer, zien welke marketingtechnieken Netflix en Hollywood gebruiken. Kunnen we deze technieken ook toepassen in online events en online onderwijs?
Meer informatie over de waarde van cliffhangers of het webinar terugkijken kan op de SURF-site.
Hoe houd je studenten betrokken nu het onderwijs grotendeels online plaatsvindt? Peer feedback is een effectieve manier om betrokkenheid te vergroten. Wat is peer feedback? En welke meerwaarde heeft het voor online onderwijs en waarom peer feedback kan bijdragen aan dieper leren.
- Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft een handreiking en praatplaat gemaakt over sociale binding in online en blended leergemeenschappen.
- In 3 webinars wordt antwoord gegeven op deze vragen. Bekijk de webinars en de verslagen van de bijeenkomsten via deze link.
- SURF heeft een aantal tips voor online binding gebundeld, zie daarvoor de Koffie breaks met....
Er gaat veel aandacht uit naar de uitdaging waar docenten voor staan. Maar hoe hebben studenten dit ‘nieuwe normaal’ ervaren. Wat werkt wel, wat werkt niet en welke aanbevelingen doen zij voor komend studiejaar? Deze vragen werden besproken in een studentpanel.
Lees meer over deze bijeenkomst of bekijk de sessie terug via deze link.
Wat motiveert jouw studenten? En hoe wakker je de innerlijke vlam van studenten aan? In dit webinar kijken we naar de (top)sport. Wat kunnen we daarvan leren? Student en ex-profvoetballer Risheet deelt hoe motivatie bij hem werkt. En we presenteren de motivatiemotor. Een praktische tool die jou helpt motiverend onderwijs te ontwikkelen.
Bekijk de highlights van het webinar over studenten motiveren via de SURF-site.
Een hybrid classroom heeft als kenmerk dat er enkele studenten in de fysieke ruimte zijn en dat de andere studenten via schermen online mee kunnen doen.
In dit webinar worden de ervaringen docenten en studenten hebben met dit nieuwe concept. Een instelling zal laten zien hoe zij meerdere onderwijsruimtes hebben aangepast en hoe zij de docenten hebben voorbereid.
Lees het verslag van de bijeenkomst of bekijk het webinar terug op de SURFsite.
Meer informatie?
