(Online) vaardigheidsonderwijs ontwikkelen

Naast dat onze studenten veel moeten weten moeten ze vooral ook veel kunnen. Het aanleren van vaardigheden is een belangrijke voorwaarde om een goede professional te worden.

Illustratie online DLWO magazine

Wat verstaan we onder vaardigheden?

De vaardigheden omspannen een heel breed palet, van algemene hbo-vaardigheden, 21st century skills of professional skills zoals analyseren, schrijfvaardigheden, mondelinge vaardigheden tot allerlei beroepsspecifieke vaardigheden zoals het behandelen van een patiënt tot het kunnen omgaan met machines en instrumenten. 

Het aanleren van procedurele kennis vereist andere stappen dan het aanleren van decleratieve of theoretische kennis.

Tabel: Verschillen tussen het aanleren van decleratieve kennis en procedurele kennis. 

Aanleren decleratieve kennis Aanleren procedurele kennis [1]
1. Betekenis geven door activeren voorkennis 1. Modellen construeren door voorbeelden te zien
2. Organiseren 2. Bijstellen en verfijnen
3. Opslaan in geheugen 3. Automatiseren door oefening

Naar voorbeeld van figuur 1.27 uit Ebbens, S. O., & Ettekoven, S. (2016). Effectief leren: basisboek. Noordhoff Uitgevers (figuur 1.27, pag. 31)

[1] Marzano, R. J., Pickering, D., Arredondo, D. E., Blackburn, G. J., Brandt, R. S., &
Moffett, C. A. (1992). Dimensions of learning. Alexandria, VA: Association for
Supervision and Curriculum Development.

Hoe leer je vaardigheden aan?

Ontwikkelen van vaardigheidsonderwijs

Hieronder hebben we per fase omschreven welke mogelijkheden er zijn om studenten op afstand vaardigheden aan te leren of te laten oefenen.

Meer weten?

 

draw-cta-title