Kwartiermaken voor digitale-, data- en AI-vaardigheid bij de HAN: ontmoet het expertiseteam
In een samenleving waarin technologie steeds sneller verandert, is het essentieel dat onze studenten en medewerkers zich ontwikkelen tot digi-, data- én AI-vaardige professionals. Zodoende is dit een van de strategische doelen uit ons Koersbeeld 2022-2028. Dit vraagt om structurele inbedding van digitale geletterdheid en technologische competenties in ons onderwijs, onderzoek en de organisatie. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken, is het expertiseteam digi- en datavaardigheid (DDV) begin 2023 opgericht.

Het expertiseteam DDV ontwikkelt kaders, tools en inspirerende praktijkvoorbeelden – en nodigt iedereen binnen de HAN uit om mee te denken én te doen. Zij zijn er om je met concrete handvatten, trainingen of tools te helpen bij het borgen van digi- en datavaardigheid in jouw academie of organisatieonderdeel.
Het expertiseteam vertaalt, bereid voor en begeleidt
In het Koersbeeld 2022–2028 spreekt de HAN uit dat we studenten opleiden tot wendbare, maatschappelijk betrokken professionals. Digitale, data- én AI-geletterdheid maken hier onlosmakelijk deel van uit. Het gaat om het kritisch, doelgericht en verantwoord inzetten van technologie – van algoritmes en AI-tools tot studiedata en digitale communicatie.
Actuele thema’s zoals kunstmatige intelligentie, data-ethiek, blended onderwijs en privacyvraagstukken vragen om nieuwe kennis, vaardigheden én een andere mindset. Het expertiseteam DDV helpt opleidingen en teams om deze ontwikkelingen te vertalen naar concrete leeruitkomsten, onderwijsontwerp en professionalisering.
Een beweging binnen de HAN, met blik naar buiten
Het expertiseteam werkt niet alleen vanuit de ambities van de HAN, maar sluit inhoudelijk ook aan op landelijke initiatieven, waaronder het programma Npuls. De HAN ontwikkelt hierin een eigen koers en invulling, met specifieke aandacht voor disruptieve technologie zoals AI. Enkele voorbeelden van producten die we al beschikbaar hebben gemaakt of aan het ontwikkelen zijn:
- HAN studentprofiel digi- en datavaardigheid (2024) – 6 competentiegebieden, inclusief AI-geletterdheid, als basis voor onderwijsontwikkeling;
- Gesprekstool gapanalyse DDV – helpt opleidingen hun huidige en gewenste situatie in kaart te brengen;
- Digital skills check voor studenten – inzicht in het eigen niveau van digitale en datavaardigheid;
- HAN medewerkersprofiel DDV (in ontwikkeling) – gericht op HR-ontwikkeling en professionele groei;
- Handreikingen voor de docent – tools voor het bespreekbaar maken van DDV in de les;
- HAN AI-framework – een visie en handvatten voor verantwoorde inzet van AI in onderwijs en organisatie.
- Professionaliseringsaanbod (o.a. via HAN-Academy) – passend bij je functie en aanbod in verschillende vormen.
Samen bouwen aan toekomstbestendig onderwijs
Digitale transformatie is geen eenmalig project, maar een continue beweging. Daarom werkt het expertiseteam intensief samen met opleidingen, lectoraten, iXperiums, ICT, HR en externe partners. Denk aan ondersteuning bij curriculumontwikkeling, het organiseren van kennissessies, stimuleren en faciliteren van datagedreven werken binnen processen en onderzoek, maar ook het opzetten van professionaliseringstrajecten (bijvoorbeeld rondom blended leren en werken met AI).
Ontmoet het expertiseteam
De leden van het expertiseteam DDV hebben uiteenlopende expertises: van onderwijskunde en ICT tot verandermanagement en onderzoek. Elk teamlid draagt bij vanuit eigen specialisme. Samen ondersteunen zij opleidingen en teams bij het duurzaam integreren van digitale, data- en AI-geletterdheid en de eigen digitale transformatie van de HAN.
Wil je aan de slag met DDV of AI in jouw opleiding of team? Of ben je benieuwd wat dit voor jullie onderwijsontwikkeling, onderzoek of proces betekent? Neem dan contact op via: expertiseteam.ddv@han.nl.
Samen bouwen we aan toekomstbestendig onderwijs – digitaal vaardig, datagedreven, AI-bewust en maatschappelijk betrokken.