Pressure Cooker

In de huidige vraagstukken rond (jeugd)zorg, wonen, welzijn en onderwijs is een pasklare oplossing haast onmogelijk. Om resultaten te boeken en antwoorden te vinden op complexe kwesties is samenwerking over de grenzen van organisaties en disciplines heen belangrijk.
Over de Pressure Cooker
Een pressure cooker is een interprofessionele onderwijsmodule van een twee of driedaagse opdracht van een maatschappelijke opdrachtgever waarin studenten van verschillende opleidingen worden uitgedaagd om binnen een korte tijd professionele vaardigheden, kennis en analytisch denkvermogen in te zetten in de praktijk. In de pressure cooker verkennen studenten het vraagstuk, gaan ze in gesprek met burgers, cliënten en/of andere belanghebbenden en werken ze interprofessioneel samen vanuit een integrale aanpak. Tot slot presenteren ze de gezamenlijke bevindingen met aanbevelingen aan de opdrachtgever, docenten en geïnteresseerden.
De Pressure Cooker maakt onderdeel uit van de Zorgalliantie.

De pressurecooker als vliegwiel voor onderwijsinnovatie
Bouwstenen
In het diepe
Studenten worden tijdens een pressure cooker als het ware in het diepe gegooid. Ze weten niet met welk vraagstuk ze aan de slag gaan en werken zelfstandig aan een ‘echt’ praktijkvraagstuk. Aan het eind van de pressure cooker geven studenten een presentatie van de opbrengsten aan de opdrachtgever(s) en alle belanghebbenden. De urgentie vanuit de opdrachtgever en het daadwerkelijk iets moeten ‘opleveren’ zet aan tot actie. Tool: Kleurentest

Op locatie
Doordat studenten ‘op locatie’ de opdracht uitvoeren, staan ze letterlijk dicht(er) bij de opdrachtgever, de professionals en de burgers die betrokken zijn. Dit zorgt voor kort(ere) lijnen en meer betrokkenheid. Door onderdeel uit te maken van de omgeving, wordt ook de maatschappelijke waarde en het gevoel van nut en noodzaak meer voelbaar. Daarnaast heeft het – op locatie – uitvoeren van de opdracht meestal een positieve invloed op het groepsproces. Studenten zijn als groep samen verantwoordelijk voor een prettig verblijf op locatie (inkopen doen, eten koken, slaapplekken regelen, werkruimte realiseren etc.). Tools: Chaordisch werken en het gesprek

Integraal
Integraal werken betekent dat een vraagstuk vanuit alle, voor het vraagstuk van belang zijnde, perspectieven wordt benaderd. Het biedt studenten de mogelijkheid te ervaren wat ze vanuit hun eigen expertise kunnen bijdragen (fysiek, economisch, sociaal, technisch etc.). Bij integraal werken worden de verschillende bijdragen van betrokkenen verenigd tot een samenhangende prestatie. Integraal werken lijkt dé manier om complexe vraagstukken op te lossen. Integraal werken gaat uit van een aanpak, die, bezien vanuit de burger/cliënt, samenhangend is met aandacht voor alleleefgebieden en tevens gericht is op participatiebevordering. Bij integraal werken gaat het om de inhoudelijke bijdrage aan het vraagstuk vanuit de verschillende perspectieven. Tools: Integraal is ideaal, BMC en Perspectieven

Interprofessioneel
Bij interprofessioneel werken gaat het om de samenwerking tussen professionals vanuit verschillende expertise gebieden en de samenwerking met burgers en cliënten. Het proces van samenwerken staat centraal. Processen en werkwijze worden op elkaar afgestemd om tot een gezamenlijk integraal plan te komen. Interprofessioneel werken kan op verschillende manieren: multidisciplinair, interdisciplinair- en transdisciplinair. Bij multidisciplinair werken wordt vastgehouden aan de eigen discipline, zijn taken te onderscheiden en de doelstelling wordt vanuit de eigen discipline geformuleerd. Bij interdisciplinair werken wordt er discipline overstijgend gedacht. Professionals hebben gemeenschappelijke taken, verantwoordelijkheden en doelstellingen op basis van een eigen specifiek vertrekpunt. Men verrijkt elkaar en er ontstaan nieuwe begrippenkaders. Bij het transdisciplinair werken worden ook niet-deskundigen gezien als belangrijke samenwerkingspartners. Tools: Over grenzen heen, Perspectieven, Samen met burgers, BMC en Dialoog en Dialogisch werken

Waarderend
De waarderende benadering gaat uit van successen. Je kunt groeien door datgene te versterken wat al werkt. Waarderend werken richt zich op hoop en perspectief voor de toekomst en niet op problemen in het nu. De aanpak genereert in korte tijd veel enthousiasme en energie en stimuleert mensen om in actie te komen en verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze belangrijk vinden. Vertrouwen, betekenis geven, betekenis krijgen, dialoog voeren en waardering uitspreken vormen de basis van deze benadering. Bij de waarderende aanpak zijn creativiteit en participatie belangrijke ingrediënten om resultaten te kunnen bewerkstelligen. Tools: Partnerschapskaart en Chaordisch werken

Impact
De bedoeling van de pressure cooker is dat ze impact heeft. Het gaat zowel om het creëren van een maatschappelijke opbrengst/effect als om het bevorderen van een leerproces bij betrokkenen. Daarnaast wordt er een proces van samenwerken op gang gebracht door het intensieve contact met elkaar. Dit betekent dat verschillende type opbrengsten mogelijk zijn die niet goed te voorspellen zijn. Tools: Partnerschapskaart, Dialoog en Dialogisch werken, Samen met Burgers,

Toolbox
- De kleurentest ondersteunt bij het optimaliseren van samenwerken. Het geeft inzicht in eigen gedrag en inzicht in wat gedrag van een ander veroorzaakt. Welke kleur ben jij? Meer inzicht in je eigen gedrag en inzicht in wat het gedrag van een ander veroorzaakt is handig als je met verschillende mensen moet samenwerken.
- Hoe brengen we scherpte en focus aan in de opdracht? Chaordische (Chaos en orde) projecten zijn projecten waar veel onduidelijkheid en vaagheid is. De grootste vaagheid betreft de vraag van de opdrachtgever en dus ook het opleveren van het gewenste resultaat. Bij opdrachten voor een pressure cooker is dit vaak het geval. Wat helpt is om vraaggedreven te werken. Wat is het ‘hogere doel’ van de opdracht/het vraagstuk? Plannen, faseren en beheersen lukt vaak niet bij complexe vraagstukken en het helpt om dit als uitgangspunt te nemen.
- Integraal werken betekent dat een vraagstuk vanuit alle, voor het vraagstuk, van belang zijnde perspectieven wordt benaderd en dat studenten ervaren wat ze vanuit hun eigen expertise kunnen bijdragen (fysiek, economisch, sociaal, technisch etc.). Bij integraal werken worden de verschillende bijdragen van betrokkenen verenigd tot een samenhangende prestatie. Integraal werken lijkt dé manier om complexe vraagstukken op te lossen. Deze checklist kan helpen om met elkaar te bespreken of er nog steeds integraal gewerkt wordt.
- Over grenzen heen is een spel dat gebruikt kan worden bij het vormgeven aan samen werken en samen leren tijdens de uitvoering van project en waar uitgegaan wordt van interprofessioneel werken. Ook elementen van dit spel kunnen worden gebruikt.
- De dialoog is een waardevolle gespreksmethode. ‘Waartoe dient de dialoog?’ en ‘Dialogisch werken en vragen stellen’ zijn kennisbronnen en ‘het begeleiden van een dialoogsessie’ is een tool [1] die ingezet kan worden om de dialoog te bevorderen.
- De partnerschapskaart is een dialogische werkvorm en stimuleert de samenwerking tussen belanghebbenden met verschillende perspectieven. Het geeft invulling aan de samenwerking tussen alle betrokkenen, professionals en mensen met ervaringskennis. De partnerschapskaart kan ingezet worden bij aanvang van de pressure cooker of als dialoogmiddel na de eindpresentatie om acties die uit aanbevelingen naar voren komen gezamenlijk te kunnen borgen.
- ‘Het gesprek’ is een gespreksleidraad die is gebaseerd op een onderzoek dat het lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit van de HAN samen met welzijnsorganisatie Bindkracht 10 in Nijmegen heeft uitgevoerd. Met verschillende wijkbewoners uit de wijk Hatert in Nijmegen zijn studenten in gesprek gegaan om meer te weten te komen over wonen, welzijn en zorg.
- Deze tool ondersteunt bij het benoemen van het eigen perspectief vanuit jouw discipline. Wat heb jij in te brengen ten aanzien van het vraagstuk dat voorligt. Het doel is om elkaar beter te leren kennen en meer zicht op eigen en expertise van anderen te krijgen.
- Het Business Model Canvas (BMC) is een model om onderbouwing te geven bij scenario’s. Het daagt de gemeente, professionals, burgers, voorzieningen en instanties uit om niet alleen te denken in waardecreatie voor de burger, maar ook in financiële termen datgene rond te krijgen wat gewenst wordt.
- Een transdisciplinaire bijeenkomst is een bijeenkomst met alle betrokkenen. Tijdens deze bijeenkomst deel je de opbrengsten van de pressure cooker en ga je in dialoog met betrokkenen over welke actie gewenst is en wie wat gaat doen. De transdisciplinaire bijeenkomst is bedoeld om partnerschap en eigenaarschap te versterken.
Procesbegeleiding
Checklist met opdrachtgever
Inleiding Checklist met opdrachtgever
Check in