Materialenlijst
In deze materialenlijst vind je interessante werkvorm, hulpmiddelen bij het verduurzamen van een samenwerking, of achtergrondliteratuur die jou kunnen helpen bij Labs en Werkplaatsen.
Verkennen
- Uitnodiging t Liemers diner
- Werken vanuit de bedoeling: format, uitgewerkt voorbeeld
Ontwerpen
- Opzet participatiecoaches
- Opzet project leerwerkplaats Heumen
- Project HAN in Hatert
- Weekprogramma ZZG herstelcentrum
Uitvoeren
- Creatielemniscaat Liemers
- Handleiding interprofessioneel leren en werken in de praktijk
- Logboek leren Thermion
- Paspoort kennismaking Thermion
- Programma Thermion Café
- Projectbord Hatert
- Samenwerken in teams
- Wijksafari Thermion
Evalueren en doorontwikkelen
Verkennen
- Actiescan Learning communities
- Krachtenveldanalyse
- Netwerkambitie: format, schema netwerkambitie, belangenkaart
- Netwerkanalyse: format, werkwijze, voorbeeld draaiboek
- Wandelsafari
- Wijkschouw
- Partnerschapskaart: format, partnerschapskaart, werkwijze, voorbeeld draaiboek, geboden van de dialoog
- Groeimodel voor opleiden op locatie
- Infographic Interprofessionele samenwerking tussen zorg en welzijn
- Succesvol samenwerken in wijknetwerken: stappen en toolbox met kennisproducten en instrumenten
- Infographic Succesvol samenwerken in wijknetwerken
Ontwerpen
- Businessmodellen
- Duurzame innovatietool (DIT)
- Profiel van de lerende wijk: gesprekstool, poster
- Model samenhangende kijk op samenwerkingsverbanden
- Bouwstenen voor een hybride leeromgeving
- Grenzen verkennen in de driehoek
- Overzicht samenwerkingsmodules - samenwerking in de driehoek
- Ontwikkelboom - invulformat
Uitvoeren
- Format IPL-opbrengsten (feedbackformulier)
- Grenswerkers in Labs en werkplaatsen - Basistaken
- Handreiking voor het begeleiden van leren interprofessioneel samenwerken
- Module Interprofessioneel werken met de cliënt
- Toolbox Interprofessionele werkvormen
- Toolbox Grensactiviteiten
- PAR-gids
- Werkvormen.info
Evalueren en doorontwikkelen
Verkennen
- Kemper-Koebrugge, W., & Van Zelst, M. (2019). Uit de hoek komen. Samenwerkingsformules in een netwerk. Nijmegen: Zorgalliantie. Geraadpleegd op 5 juni 2020, van https://zorgalliantie.com/Zorgalliantie-publicatie-Uit-de-hoek-komen-juni-2019.pdf
- Kenniscentrum Publieke zaak (2017). Werkzame bestanddelen valorisatie initiatieven en - producten GGM. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Geraadpleegd op 5 juni 2020 van https://blog.han.nl/publiekezaak/files/2017/12/Werkzame-bestanddelen-valorisatie-initiatieven-GGM_augustus-2017.pdf
- Kuijer-Siebelink, W., Weijzen, S., & De Vijlder, F. (Reds.). (2019). Grensoverstijgend samenwerken, leren en opleidingen in het sociaal en gezondheidsdomein. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Geraadpleegd op 5 juni, van https://www.han.nl/onderzoek/nieuws/grensoverstijgend-samenwe/_attachments/5330_-_boekje_grensoverstijgend_samenwerken_en_leren_online.pdf
Ontwerpen
- Bouw, E., Zitter, Y. & De Bruijn, E. (2019). Characteristics of learning environments at the boundary between school and work – A literature review. Educational Research Review, 26, 1-15.
- Broek, J. van den, I. van Elzakker, T. Maas en J. Deuten (2020). Voorbij lokaal enthousiasme – Lessen voor de opschaling van living labs. Den Haag: Rathenau Instituut. Geraadpleegd op 11 juni 2020, van https://www.rathenau.nl/sites/default/files/2020-02/Voorbij%20lokaal%20enthousiasme%20%E2%80%93%20Rathenau%20Instituut_0.pdf
- Gullikers, J., & Oonk, C. (2016). Het waarderen van leren met partijen buiten de school. OnderwijsInnovatie, 18 (3), 17-26.
- Hoeve, A., Kuijer-Siebelink, W., & Nieuwenhuis, L. (2019). Innovative Work-Based Learning for Responsive Vocational Education and Training (VET): Lessons from Dutch Higher VET. In: eds. Guile, D. & Unwin, L. The Wiley Handbook of Vocational Education and Training. (pp. 415-432). New York: John Wiley & Sons, Inc.
- Kaats, E., & Opheij, W. (2014). Leren samenwerken tussen organisaties. Samen bouwen aan allianties, ketens, netwerken en partnerships. Deventer: Vakmedianet.
- Oonk, C. (2019). Gevraagd: Grenswerkers. Wageningen: Wageningen University & Research.
- Zitter, I., & Hoeve, A. (2012). Hybride leeromgevingen: Het verweven van leer- en werkprocessen. Utrecht/'s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs. Geraadpleegd op 05 juni 2020, van https://ecbo.nl/wp-content/uploads/sites/3/2013-02-Hybride-leeromgevingen-het-verweven-van-leer-en-werkprocessen-2.pdf
Uitvoeren
- Cozijnssen, A., Van Dun, P., & Kimman, E. (2009). Het theater van verandering. Regie en rolverdeling bij veranderprocessen. Amsterdam: Pearson Benelux B.V.
- De Caluwé, L., & Vermaak, H. (1999). Leren veranderen. Een handboek voor de veranderaar. Amsterdam: Boom uitgevers.
- Van der Zwet, R., & de Groot, N. (2018). Dossier: Wat werkt bij implementatie van sociale interventies? Utrecht: Movisie, kennis en aanpak van sociale vraagstukken. Geraadpleegd op 11 juni 2020, van https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Dossier-Wat-werkt-bij-implementatie-sociale-interventies%20%5BMOV-13727541-1.0%5D.pdf
Evalueren en doorontwikkelen
- De Vries, E. (2018) Responsieve evaluatie: evalueren vanuit dialoog. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Bekijk hier.
- Effectenplein. (2018) Effectenplein. Evaluatie-instrument collectieve werkwijzen in het sociaal domein. Geraadpleegd op 05 juni 2020, van https://effectenplein.wordpress.com
- Tjepkema, S., Verheijen, L., & Kabalt, J. (2019). Terugblikken om een stap te kunnen zetten: de kracht van een historielijn. In Tjepkema, S., Verheijen, L., & Kabalt, J. (2019). Waarderend veranderen : Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van managers. (pp. 125-129) Amsterdam: Boom. Geraadpleegd op 08 juni 2020, van https://www.kessels-smit.com/nl/436