Helma Oolbekkink
Startdatum is nog niet bepaald
Ik vind het intrigerend hoe leraren zich al dan niet blijvend professioneel ontwikkelen. Hoe maak je van scholen een plek waar ook leraren blijven leren? Waar vindt de docent de voedingsbodem en inspiratie om zich te blijven ontwikkelen?
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat leraren belangrijk zijn. En dat zij een essentiële bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongvolwassenen. Ik houd me vooral bezig met hoe zij goede leraren kunnen worden én blijven. Welke professionele ruimte hebben ze nodig? Welke grenzen zouden ze moeten verkennen? Hoe wordt de school voor hen echt een professionele leergemeenschap? Onderzoek in de eigen praktijk speelt daarbij een belangrijke rol.
Nevenfuncties
- Voorzitter Velon (Vereniging van voor en door lerarenopleiders) (onbezoldigd)
- Lid raad van toezicht Johannus Fontanus College (bezoldigd)
- Coordinator Themagroep Teaching and Teacher Education, onderzoeksschool ICO (onbezoldigd)
- Lid International Forum for Teacher Educator Development (Info-TED), (onbezoldigd)
Verschenen artikelen en interviews
Lectoraat Professionaliteit van leraren
Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Binnen ons lectoraat willen we leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen.
Publicaties
Er verschijnen regelmatig publicaties van Helma met betrekking tot haar onderzoeken rondom het onderwerp 'Meervoudige Professionaliteit van Leraren.'
Abonneer op onze nieuwsbrief
Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.