Tamara van Schilt-Mol

Elke dag ziet er anders uit, maar mijn focus is helder: via toetsing het onderwijs beter maken. Daarvoor kom ik overal. Ik werk samen met studenten, docenten en onderzoekers binnen en buiten de HAN. Met mijn team onderzoek ik wat leraar, leerling en school nodig hebben voor en binnen een effectief programma van beoordelen en beslissen. 

Portret foto van Tamara van Schilt bij trap.

Alle hogescholen heb ik al wel een keertje van binnen gezien. Ik doe met mijn team namelijk niet alleen onderzoek binnen mijn onderzoeksprogramma. Ik werk ook als adviseur voor opleidingen binnen én buiten de HAN. En voor scholen in het primair, voortgezet en middelbaar onderwijs. Praktijkgericht onderzoek gaat niet alleen om kennis vergaren, maar juist ook om het delen van die kennis met (toekomstige) professionals. Daarom ontwikkelden we een toetsspel en organiseren we ieder jaar een toetsconferentie op de HAN. Er valt nog genoeg te leren én te doen rondom eigentijds beslissen en beoordelen. 

Over Tamara

Expertises:

  • Toetsbekwaamheid
  • Formatief evalueren
  • Programmatisch toetsen
  • Toetsbeleid en -organisatie

Nevenfuncties

  • lid adviescommissie doorstroomtoetsen CvTE (bezoldigd) 
  • (inkomend) lid raad van toezicht OMO (bezoldigd) 
  • lid raad van toezicht Borgesius Stichting Oudenbosch (bezoldigd) 
  • lid onderwijscuratorium NIPV (bezoldigd) 
  • redactielid Examens (onbezoldigd) 
  • eigenaar Statim – onderzoek en advies (bezoldigd) 

Publicaties

Er verschijnen regelmatig publicaties van Tamara van Schilt-Mol met betrekking tot haar onderzoeken rondom het onderwerp 'toetsen en beoordelen'.

Nieuws

Eigentijds Beoordelen en BeslissenNieuw boek programmatisch toetsen
Portret foto van Tamara van Schilt bij trap.
Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.
Congres Formatief evalueren 2023, Academie Educatie onderzoek
Foto van congres Formatief evalueren, Academie Educatie
Afbeelding groeiproces vlinder voor RAAK onderzoeksproject
Werken aan de kwaliteit van toetsing Gebruik en verbeter de digitale Toetsweb-Scan
twee docenten vergaderen lachend
leerling onderbouw leest boek

Artikelen

Sfeerfoto van een deel van het publiek tijdens de opening EAPRIL 2022
Afbeeldig voor webinar Herkennen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen
Toetsconferentie zaal publiek
Kansen(on)gelijkheidEerlijk onderwijs: wat is dat?
eigentijds beoordelen en beslissen

Projecten

Toetsweb

Wil je als team meer grip krijgen op de kwaliteit van toetsing? Of de kwaliteit van toetsing binnen je opleiding analyseren, verbeteren en borgen? Gebruik het toetsweb en zet één van de tools in die op basis van het toetsweb zijn ontworpen, zoals de Toetsweb-Scan of het spel De Toetsing Getoetst.

student met potlood

Netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o

Hogescholen en universiteiten bundelen hun krachten in het Netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o. Meer deelnemers uit hoger onderwijs zijn altijd welkom. Wil je eerst eens de proef op de som nemen? Kom naar een netwerk- of kennisdelingsbijeenkomst. 

Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren

Steeds meer scholen en leraren willen toetsing en beoordeling van leerlingen zo inzetten dat het het leren stimuleert. Niet alleen als afsluiting van een leerproces. Die formatieve aanpak blijkt in de praktijk nog best lastig.

studenten werken op laptop

Het lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen

Beoordelen en beslissen staat volop in de belangstelling. Het wordt voor iedereen in het onderwijs duidelijker dat het anders moet én kan. Ons lectoraat richt zich op de vraag hoe je een eigentijds programma van beoordelen en beslissen inricht. 

ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT?
 

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomstkomsten, spellen en handige tools.