Samenwerkingsverband Kwaliteiten van Leraren

Studente Leraar Biologie staat voor de klas met op het digibord een grote vlieg afgebeeld. Haar medestudenten zitten voor haar.

Leraren zetten een breed palet aan kwaliteiten in om onderwijs te geven en te verbeteren. Het is belangrijk dat hun verschillende rollen tot hun recht komen. Daar is veel voor nodig.

Het onderwijs en het beroepsbeeld van leraren is voortdurend in beweging. Het is daarom belangrijk dat leraren steeds anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en die waar mogelijk sturen. Dat vraagt nogal wat van leraren, die veel verschillende rollen bekleden.

Ze zijn: 

  • pedagoog
  • ontwerper
  • onderzoeker
  • beoordelaar
  • bedienen het roer (stuurkracht). 

Het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren onderzoekt, ontwikkelt, adviseert, begeleidt, inspireert en professionaliseert op die verschillende kwaliteiten. Dat doen we praktijkgericht en dus samen met het werkveld.

Het team bestaat uit de volgende lectoraten:

  • Lectoraat Professionaliteit van leraren
  • Lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen
  • Associate lectoraat De leraar als ontwerper

Download de poster 'De Leraar Centraal' voor een overzicht van de aandachtsgebieden van het onderzoeksteam.

beeldmerk onderzoeksteam kwaliteiten van leraren onderzoek de leraar centraal

Onze aandachtsgebieden

Onze projecten

Versterken van basisvaardigheden

Goede basisvaardigheden zijn onmisbaar, op school én in de samenleving. In het basisonderwijs staan vier basisvaardigheden centraal: taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Leraren hebben invloed op de kwaliteit van dit onderwijs en daarmee op de prestaties van leerlingen. Zij moeten zich dus blijven ontwikkelen om onderwijs te vernieuwen en te verbeteren.

Docent Leonie van de opleiding leraar basisonderwijs aan tafel met leerlingen

Feedback in VR

In het po en vo is de schoolpraktijk dé plek waar leraren-in-opleiding zich ontwikkelen. In een veilige, maar uitdagende omgeving bouwen ze aan hun kennis, vaardigheden en professionele houding. Maar de aankomende leraar komt hier ook in aanraking met relevante problemen en kritische beroepssituaties. Kan feedback in VR leraren ondersteunen om beter om te gaan met complexe klassensituaties?

Twee vrouwen met een grijze virutal reality bril op van ixperium health

Netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o

Hogescholen en universiteiten bundelen hun krachten in het Netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o. Meer deelnemers uit hoger onderwijs zijn altijd welkom. Wil je eerst eens de proef op de som nemen? Kom naar een netwerk- of kennisdelingsbijeenkomst. 

Toetsweb

Wil je als team meer grip krijgen op de kwaliteit van toetsing? Of de kwaliteit van toetsing binnen je opleiding analyseren, verbeteren en borgen? Gebruik het toetsweb en zet één van de tools in die op basis van het toetsweb zijn ontworpen, zoals de Toetsweb-Scan of het spel De Toetsing Getoetst.

student met potlood

Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren

Steeds meer scholen en leraren willen toetsing en beoordeling van leerlingen zo inzetten dat het het leren stimuleert. Niet alleen als afsluiting van een leerproces. Die formatieve aanpak blijkt in de praktijk nog best lastig.

studenten werken op laptop

Pedagogisch Prioriteitenspel

‘Wat vind ik belangrijk voor leerlingen en waarom?’ Deze vraag blijkt voor veel studenten en leraren moeilijk te beantwoorden. We ontwikkelden het Pedagogisch Prioriteitenspel. (Toekomstige) leraren ontdekken hiermee welke pedagogische idealen de belangrijkste drijfveer zijn in hun eigen onderwijs.

Frans docent staat aan de tafel met haar leerlingen. Ze luistert en heeft een rode trui aan.

Persoonlijke en Professionele Identiteit van leraren

Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de persoonlijke professionele identiteit ( PPI) van leraren en hun opleiders.

Bedrijfskunde deeltijd, studeren, samenwerken, overleggen, laptop, hal, Ruitenberglaan 31, 2022

Onderzoekenderwijs

Een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel van verschillende personen is belangrijk bij het doen van onderzoek in een school. Anders verdwijnt het onderzoek namelijk ergens in een la. In dit project is een spel ontwikkeld dat zorgt voor betrokkenheid bij alle personen.

spelen tafelvoetbal R31

Ark of Inquiry: onderzoekend leren voor leraren

Leerlingen leren om te onderzoeken en te experimenteren. Het is belangrijk, maar valt vaak niet mee. Hoe zorg je ervoor dat competenties zich ontwikkelen via een verantwoorde methode? Hoe toets je dit? De Ark of Inquiry biedt leraren in heel Europa concrete handvatten en tools.

wijst met pen naar papier

Met wie en voor wie?

Onderzoeksteam Kwaliteiten van leraren is regionaal en landelijk actief, en werkt altijd samen met anderen. De partners vinden ze binnen de HAN (lerarenopleiders én studenten), maar ook in het po, vo, mbo en bij andere hbo-instellingen en in het wo. Ook is er samenwerking met (inter)nationale onderzoekers en met organisaties als NWO, NRO, SLO en sectorraden.

Meer informatie en contact

Wil je contact met onderzoeksteam Kwaliteiten van leraren? Meld je dan bij secretariaat Onderzoek van Academie Educatie. Dat kan telefonisch via 06 55 49 32 99 of met een e-mail naar jeanette.dusschooten@han.nl 

Themaleider Betere sociaaleconomische positie"We bundelen onze kennis en kracht om verschil te maken"
Kinderen leggen een puzzel in de klas en de lerares van de opleiding leraar basisonderwijs helpt hen hierbij
Eigentijds Beoordelen en BeslissenNieuw boek programmatisch toetsen
Portret foto van Tamara van Schilt bij trap.
Strand met parasol
studenten en professionals in overleg
Lectoraat
 

Professionaliteit van leraren

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen ons lectoraat staat de ‘stuurkracht’ van (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal.

Student lacht.
Lectoraat
 

Eigentijds beoordelen en beslissen

Beoordelen en beslissen staat volop in de belangstelling. Het wordt voor iedereen in het onderwijs duidelijker dat het anders moet én kan. Maar hoe dan precies? Wat hebben leraar, leerling en school nodig voor een effectief programma van beoordelen en beslissen?

studenten discussieren en luisteren

master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)

Ons onderzoeksteam draagt bij aan de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL). Met deze master op zak ben jij de professional met stuurkracht die een bijdrage levert aan de transitie naar eigentijds onderwijs. Ons onderwijs vraagt om toekomstbestendige onderwijsprofessionals, je zet je professionele ontwikkeling kracht bij en bouwt aan je carrière.

student schrijft in groepje