Cursus Begeleiden en Beoordelen van Onderzoek in de School
Startdatum is nog niet bepaald
Deze cursus is bedoeld voor leraren en lerarenopleiders die een rol willen gaan vervullen bij het onderzoek van leraren (in opleiding). De cursus richt zich op het begeleiden van onderwijsonderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding en het daaropvolgend beoordelen van onderzoeksproducten.
In het kort
Over de cursus Begeleiden en Beoordelen van onderzoek in de school
In 5 bijeenkomsten wordt vanuit theorie een kader gegeven voor de professionele ontwikkeling als begeleider en beoordelaar. Daarbij zal aandacht zijn voor de ontwikkelingen in onderwijsonderzoek en in het bijzonder onderzoek in een Partnerschap Samen Opleiden. Hierbij is aandacht voor de verschillen en overeenkomsten van de onderzoekspraktijken bij verschillende opleidingsscholen en tussen lerarenopleidingen.
In de cursus wisselen theorie en werken met praktijkvoorbeelden elkaar af. We kalibreren onze oordelen over prestaties van studenten: wat kenmerkt een goed voorstel? Een goed plan? Een goed onderzoek? En wat een goed verslag? De cursus werkt toe naar startbekwaamheid in de rol van begeleider en beoordelaar van onderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding.
De bijeenkomsten vinden plaats op de Academie Educatie van de HAN en zullen zoveel als mogelijk tot stand komen in afstemming met de cursisten. Afhankelijk van hun behoefte zullen eigen casuïstiek, theoretische verdieping en intervisie meer of minder aandacht krijgen. In voorbereiding, en volgend op de bijeenkomsten zullen lees- en verwerkingsopdrachten worden afgesproken.
Inhoud
De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten waarin de volgende thema’s worden behandeld:
- Onderzoek in de opleiding van leraren: welke functie voor de student en welk doel heeft het onderzoek?
- Begeleiden als middel om het doen van onderzoek te ondersteunen: bespreken van verschillende definities van begeleiding en wat deze betekenen voor de bijdrage aan onderzoek (hierbij concepten als sturing/evaluatie/functie).
- Het begeleiden van een leraar (in opleiding) bij de verschillende fasen van onderzoek. Wat is er nodig bij het begeleiden van fase 1, de oriëntatie?
- Begeleiden en beoordelen van het plan: hoe ziet een theoretisch kader eruit? Wat verwachten we van de methodologie van een kwalitatief (ontwerp)onderzoek?
- Beoordeling van onderzoek: uitgangspunten voor beoordeling en de gevolgen van het wel of niet combineren van beoordeling en begeleiding. Beoordeling van een onderzoeksverslag a.d.h.v. het beoordelingsverslag van de HAN.
Meer informatie
Neem contact op
Mogelijkheden om de cursus Begeleiden en beoordelen van onderzoek in de school incompany te volgen zijn bespreekbaar. Neem voor vragen hierover contact op.
Ondersteuningsteam Educatie PRO
Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen
Carla van Rijn
HoofddocentAdvies incompany trajecten en maatwerk