Cursus Begeleiden en Beoordelen van Onderzoek in de School

De opleiding start30 oktober 2025
Deze cursus is bedoeld voor leraren en lerarenopleiders die een rol willen gaan vervullen bij het onderzoek van leraren (in opleiding). Onder leiding van een ervaren onderzoeksbegeleider richt de cursus zich op het begeleiden van onderwijsonderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding en het daarop
In het kort
Over de cursus Begeleiden en Beoordelen van onderzoek in de school
In vijf bijeenkomsten wordt vanuit theorie een kader gegeven voor de professionele ontwikkeling tot begeleider en beoordelaar. Daarbij zal aandacht zijn voor de ontwikkelingen in onderwijsonderzoek en in het bijzonder onderzoek in een Partnerschap Samen Opleiden. Hierbij zal aandacht zijn voor de verschillen en overeenkomsten van de onderzoekspraktijken bij verschillende opleidingsscholen en tussen lerarenopleidingen.
In de cursus wisselen theorie en werken met praktijkvoorbeelden elkaar af. We kalibreren onze oordelen over prestaties van studenten: wat kenmerkt een goed voorstel, wat een goed plan, wat een goed onderzoek en wat een goed verslag? De cursus werkt toe naar startbekwaamheid in de rol van begeleider en beoordelaar van onderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding.
De bijeenkomsten vinden plaats op de Academie Educatie van de HAN en zullen zoveel als mogelijk tot stand komen in afstemming met de cursisten. Afhankelijk van hun behoefte zullen eigen casuïstiek, theoretische verdieping en intervisie meer of minder aandacht krijgen. In voorbereiding, en volgend op de bijeenkomsten zullen lees- en verwerkingsopdrachten worden afgesproken.
Inhoud
De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten waarin de volgende thema’s worden behandeld:
- Onderzoek in de opleiding van leraren: welke functie voor de student en welk doel heeft het onderzoek voor de school?
- Begeleiden als middel om onderzoek door studenten te ondersteunen: het bespreken van verschillende definities van begeleiding en hoe deze bijdragen aan het onderzoekend handelen van de student?
- Het begeleiden van een leraar (in opleiding) bij de verschillende fasen van onderzoek, wat is er nodig bij het begeleiden van fase 1, de oriëntatie?
- Begeleiden en beoordelen van fase 2, het plan: hoe ziet een theoretisch kader eruit? Wat verwachten we van de methodologie van een kwalitatief (ontwerp)onderzoek?
- Beoordeling van onderzoek: hoe zien de laatste onderdelen van het onderzoek eruit (fase 3) en welke uitgangspunten zijn er voor beoordeling van het onderzoek van vierdejaars studenten van de lerarenopleiding?

Meer informatie
Neem contact op
Mogelijkheden om de cursus Begeleiden en beoordelen van onderzoek in de school incompany te volgen zijn bespreekbaar. Neem voor vragen hierover contact op.
Ondersteuningsteam Educatie PRO

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen
Carla van Rijn
Hoofddocent
Advies incompany trajecten en maatwerk