Cursus Coachen op kwaliteit in het onderwijs

Studenten luisteren naar docent met plant op achtergrond. Master Circulaire Economie (DT) 2024.
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

De opleiding start31 oktober 2024

Een ontwikkeling binnen het onderwijs is dat er steeds meer op een coachende manier wordt begeleid. De cursus Coachen op kwaliteit legt de nadruk op de kwaliteiten van de coachees (leerlingen, studenten, collega’s) en hoe deze kunnen worden ingezet tijdens lessen en begeleidingsgesprekken.

In het kort

4 dagdelenDuur
    30 uurStudiebelasting
    20 uurContacturen
    €1900,-Kosten
    Individueel en incompanyVorm

Over de cursus coachen op kwaliteit in het onderwijs

We gaan aan de slag met het geven van feedback, waarbij uitgegaan wordt van deze kwaliteiten. Tevens staat het stellen van vragen (individueel en op klasniveau), centraal, waarbij het leren van de ander in een veilige setting wordt bevorderd.

In vier bijeenkomsten, waarvan een tweedaagse en twee halve terugkomdagen, gaan we actief aan de slag met het oefenen en voeren van coachende gesprekken. We leren door te doen. Tijdens de terugkomdagen breng je eigen oefenmateriaal mee. De kennis en vaardigheden zijn direct in te zetten voor de begeleiding van leerlingen/studenten en bij het ondersteunen van collega’s.

In de cursus komen de volgende thema’s aan bod:

• Gespreksvaardigheden
  • Op zoek naar de kwaliteiten van de coachee
  • Hoe geef je feedback
  • Wat zijn belemmeringen van de coachee
  • Hoe hervindt de coachee zijn kracht bij belemmeringen
  • Welke waarden en normen liggen ten grondslag van overtuigingen van de coachee
  • Hoe zet je iemand in zijn kracht

Zoek je maatwerk?

De cursus Coachen op Kwaliteit in het Onderwijs kun je zowel individueel volgen als incompany. Ben je op zoek naar een traject om je als school of instituut te verdiepen in coachen op kwaliteit, kijk dan vooral op de pagina van incompany-variant van deze cursus.

Ook interessant voor jou?

Bevorderen van Zelfregulatie

Je wilt dat leerlingen zelf regie nemen over hun leerproces, maar dat gaat niet vanzelf. Als leraar neem je daarom de rol aan van begeleider van het leerproces van leerlingen. In deze cursus leer je hoe je, zowel in didactiek als met behulp van coachingsvaardigheden, leerlingen ondersteunt bij het zelf richting geven aan leren. Duur: 5 dagedelen.

Foto Master Academie Educatie. 4 masterstudenten zitten in een lokaal. 1 van hen zit op een bureau en legt met een laptop in z'n hand wat uit aan de rest.

Kennismaken met Didactisch Coachen

Een belangrijke vaardigheid voor docenten is het geven van feedback. Dat blijkt namelijk één van de belangrijkste pijlers bij leren en motivatie. In deze cursus ga je hiermee aan de slag. Duur: 5 dagdelen.

Student wijst iets aan op laptop aan andere studenten
Stel je vragen

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO