Cursus Observeren en Begeleiden met ICALT

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 5 masterstudenten op een rij luisteren of zijn aan het werk.
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

De opleiding start 9 oktober 2024

Hou jij je bezig met het begeleiden van aanstaande en startende leraren? En wil je graag je observatie- en coachvaardigheden vergroten? Volg dan de cursus Observeren en Begeleiden met ICALT.

In het kort

2Bijeenkomsten
    8Contacturen
    hboNiveau
    €1900Kostenper module
    Individueel en incompanyVorm

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de basisvaardigheden van leraren in Nederland goed op peil zijn. Zo slagen leraren er bijna allemaal in een veilig en stimulerend onderwijsleerklimaat te creëren, lessen efficiënt te organiseren en duidelijke instructies te geven. Op gebied van geavanceerde vaardigheden, zoals het geven van intensieve en activerende lessen, het afstemmen van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen en het aanleren van leerstrategieën blijkt echter nog veel winst te behalen. Daarom ontwikkelde dr. Wim van de Grift een overzicht van indicatoren die aangeven welke vaardigheden verbeterd kunnen worden. Op basis van deze indicatoren biedt het ICALT lesobservatie-instrument voorbeelden uit goede praktijk.

Meer over ICALT

Het ICALT-observatieformulier is een wetenschappelijk onderbouwd instrument waarmee pedagogische en didactische vaardigheden van (aanstaande) leraren op gedragsniveau gescoord kunnen worden. ICALT staat voor International Comparative Analysis of Learning and Teaching. Door het ICALT-lesobservatieformulier te gebruiken is het mogelijk vaardigheden van leraren op verschillende momenten van hun beroepsloopbaan inzichtelijk te krijgen. Vervolgens kun je de docent effectief coachen op de vaardigheden waar ontwikkeling mogelijk is.

Over Observatie in de klas met ICALT

De cursus bestaat uit 2 modules. In de 1e module leer je observeren met het ICALT-instrument. Het instrument richt zich op voor de observator waarneembaar gedrag in de volgende domeinen:

• en veilig en stimulerend leerklimaat
  • een efficiënte lesorganisatie
  • duidelijke en gestructureerde instructie
  • intensieve en activerende lessen
  • afstemming van instructie/verwerking op verschillen
  • aanleren van leerstrategieën en betrokkenheid van leerlingen.

ICALT kan worden ingezet in de begeleiding van zowel startende als (meer) ervaren leraren. Het instrument is nadrukkelijk niet bedoeld als beoordelingsinstrument.

In de 2e module van deze cursus krijg je een systematiek aangereikt om de professionele ontwikkeling van de (beginnende) leraar te stimuleren. Je oefent met de bepaling van de Zone van Naaste Ontwikkeling (ZvNO) op basis van het ICALT-observatie instrument. De ZvNO is het gebied waar de leraar zich verder in kan ontwikkelen. Je ondersteunt de leraar bij het uitvoeren van activiteiten die uitdagingen en kansen bieden om de leraar deze volgende stap in zijn ontwikkeling te laten nemen. Nadat deze zone is vastgesteld, ga je oefenen met het begeleiden in de ZvNO. Aan de hand van de ICALT-observatie kun je concrete verbeterpunten in de ZvNO benoemen die de (beginnende) leraar kan gebruiken om een ontwikkelplan te maken.

Zoek je maatwerk?

De cursus Observeren en begeleiden met ICALT kun je zowel individueel volgen als incompany. Ben je op zoek naar een traject om je als school of instituut te verdiepen in ICALT, kijk dan vooral op de pagina van incompany variant van deze cursus.

Stel je vragen

De cursus Observeren en begeleiden met ICALT kun je zowel individueel volgen als incompany. Neem voor vragen over deze cursus contact op.

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO