Sturen op strategie en duurzaamheid

Foto van rekenmachine, vier handen en een laptop voor projectpagina Associate lectoraat Sustainable Finance & Tax

Internationale wetgeving, duurzaamheidsverslaggeving (CSRD), taxonomie, geïntegreerd rapporteren, CO2 belasting, grondstoffenschaarste en andere innovaties vragen om een duurzame strategie. Wil jij met jouw organisatie inspelen op de kansen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen?

Deze cursus geeft je samen met jouw collega's inzicht in de nieuwste ontwikkelingen in de maatschappij en stelt je in staat om hiermee beleidsmatig voor jouw organisatie of klanten een bijdrage te leveren aan de transitie naar een duurzame bedrijfsvoering. In 4 bijeenkomsten (incompany) nemen wij je mee in de aanknopingspunten voor een integrale strategie, ketenregie en geïntegreerde rapportage. 

In het kort

    4x 2 uurDuur
    2 maandenDoorlooptijd
    IncompanyVorm
    Bewijs van deelnameResultaat
    € 8000,-Tarief per cursusgroep (max. 12 deelnemers)

Voor wie?

De cursus is bedoeld voor bestuurders en management van organisaties die de ambitie hebben om te verduurzamen én voor (financieel) adviseurs die hun klanten willen ondersteunen bij verduurzaming van de klantorganisatie.

Programma

Het programma is modulair opgebouwd en wordt altijd afgestemd op de ontwikkelbehoefte van jouw organisatie. Deze cursus bestaat uit 4 bijeenkomsten. Hierbij is het mogelijk om eigen casuïstiek en vragen uit jouw werkpraktijk aan bod te laten komen. Neem contact met ons op om de maatwerkmogelijkheden met ons te bespreken. 

Wat leer je?

Na het volgen van deze cursus ben je in staat om:

  • Materiële onderwerpen voor jouw organisatie ontdekken;
  • Het achterhalen van de purpose van de organisatie;
  • Een integrale strategie op te stellen op basis van meervoudige waardecreatie;
  • Samenwerking met de keten te verduurzamen en systeemwaarde te creëren;
  • De impact van de CSRD en ESG-standaarden te vertalen naar de consequenties voor jouw werkzaamheden;
  • Het gesprek over duurzaamheid met jouw klanten of ketenpartners te starten;
  • Uitdagingen te bekijken vanuit verschillende perspectieven waardoor je zicht krijgt op koppelkansen;
  • Jouw organisatie te helpen bij het halen van klimaatdoelstellingen.

Wanneer en waar?

De cursusdata worden in overleg met jouw organisatie gepland. De cursus wordt incompany verzorgd.

Op zoek naar iets anders?

Is dit niet helemaal wat je zocht? Neem dan een kijkje bij onze andere cursussen op het gebied van circulaire economie en meervoudige waardecreatie!

Expertisecentrum
 

Centrum Meervoudige Waardecreatie

Deze cursus wordt verzorgd door het HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie. Meervoudige waardecreatie is een organisatiestrategie, waarin een organisatie met haar activiteiten niet uitsluitend financieel-economische waarde creëert, maar ook expliciet aanstuurt op de realisatie van sociaal-maatschappelijke en ecologische waarde. In de praktijk leidt een dergelijke strategie tot een ‘triple win’: winst voor de aandeelhouders, winst voor de andere stakeholders en winst voor het natuurlijk ecosysteem. Een strategie van meervoudige waardecreatie draagt bovendien bij aan de toekomstbestendigheid van een organisatie en de samenleving.

Het meervoudig waardedenken is de inhoudelijke drijver van het Centrum Meervoudige Waardecreatie. Bij meervoudig waardedenken kunnen 6 waardesoorten onderscheiden worden:

Financiële waarde | Natuurlijke waarde | Sociaal relationele waarde | Intellectuele waarde | Menselijke waarde | Materiële waarde

Een balans in deze 6 waardesoorten zorgt voor toekomstbestendigheid.

centrum meervoudige waardecreatie, compilatie van stockbeelden 2020