Maak kennis met Commerciële Economie

Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
  • Studiekeuzegesprek
    Stel al je vragen aan een specialist
Open Dagen
Meelopen, Proefstuderen etc.
  • 11jan
    Open Dag
    Nijmegen - 10:00 - 15:00
  • 18jan
    Open Dag
    Arnhem - 10:00 - 14:00
  • Proefstuderen
    Plan nu een afspraak in

Zo ziet Commerciële Economie eruit

Commerciële Economie is de basis voor een carrière in de (internationale) marketing of sales. Je leert hoe je een doelgerichte klantrelatie bouwt en onderhoudt. En hoe je de klantbehoeften vertaalt in een slimme marketingcampagne. Met Commerciële Economie ontwikkel jij jezelf tot de schakel tussen bedrijf en klant.

Studenten van de opleiding Commerciële Economie

De opbouw van Commerciële Economie

In de eerste 2 jaar leer je het commerciële vak kennen. Je volgt vakken op het gebied van (online) marketing, sales, internationale marketing en sales, data-analyse en new business. Je werkt zowel individueel als in groepjes aan projecten en opdrachten. Je volgt hoorcolleges, werkcolleges en projectbijeenkomsten. In de laatste 2 jaar geef je je opleiding een persoonlijk accent. In het 3e jaar loop je stage en kies je een minor. In het 4e jaar kies je voor de specialisatie marketing of sales en studeer je af in het bedrijfsleven.

Specialiseer je in Innovation
Wil jij je meer richten op Innovation? Kies dan voor de opleiding Commerciële Economie - Innovation. In deze opleiding leer je nieuwe ideeën te realiseren en zoek je naar kansen in de markt. Je maakt van innovatie je beroep!

Samenwerken Commerciële Economie studenten
Studenten vertellen

Kan je wat vertellen over je studie?

Je propedeuse Commerciële Economie

Je oriënteert je op marketing en sales. Je leert over de markt, over behoeften van de klant en over (internationale) marktbenaderingen. Je doet marktonderzoek, leert de basis van online marketing en maakt een marktanalyse. En je leert hoe je producten en diensten aan de (internationale) klant verkoopt. Je maakt kennis met het beroepenveld. Je ontwikkelt vaardigheden als presenteren en het voeren van verkoopgesprekken. Ook vanuit een internationale context, waarbij je leert over taal en cultuur en Business English volgt. Dit alles met oog voor duurzaamheid en het realiseren van nieuwe zakelijke kansen. Maar je gaat ook aan de slag met de laatste marketing en sales trends, het maken van social media plannen en het vertalen van data naar de juiste campagne en acties. Een heel afwisselend jaar dus!

Professional from the start!

Je kiest bewust voor deze studie en wilt echt aan de slag in de praktijk. Daarom behandelen we je als beginnend professional. We dagen je uit, maar bieden ook veel begeleiding. De verantwoordelijkheid? Die ligt bij jou. We verwachten dat je goed voorbereid de klas ingaat en jouw eigen vragen op een rijtje hebt. Zo ontwikkel je al tijdens de opleiding een zelfstandige, kritische en professionele houding. 

Het draait om jou

Je zaken goed plannen. Zorgen dat je alles haalt binnen de tijd die ervoor staat. Keuzes maken. Er komt best wat op je af als beginnend hbo-student. Daarom heb je een team van docenten dat je begeleidt en een persoonlijke studentcoach. Jullie stellen samen jouw leerdoelen op en bewaken die ook samen. Ook als het even niet gaat, is je coach er voor je. In de 2e helft van je studie richten jullie je al op jouw beginnende loopbaan: solliciteren, jezelf presenteren en ontdekken welke baan het beste bij jou past.

Bekijk hier de video waarin studenten vertellen wat ze zwaar vinden aan de opleiding en hoe ze hiermee omgaan.

Studiepunten

Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur. EC’s zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding. 

Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!

Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief advies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.

Commerciële Economie coach geeft les aan studenten

Je verdiepende jaar

In het 2e jaar ontwikkel jij je verder in de commerciële economie. Dit jaar bestaat uit 6 modules. Iedere module start met een korte theoretische uitleg, waarna je een opdracht gaat uitvoeren voor een bedrijf. Voor het vak sales ga je aan de slag (op school) als accountmanager. Bij Export Management help je een bedrijf dat wil gaan exporteren. Bij Digital Marketing start je op school een online onderneming. Bij Customer Experience leer je denken vanuit de klant: hoe bereik je de klant, hoe adviseer je en maak je de klantreis tot een geweldige ervaring? En bij inkoop leer je inkopen in de rol van marketeer en in de rol van inkoper. Er is ook een module vrije ruimte die je zelf mag invullen. Dat kan met een module die de opleiding aanbiedt, over duurzaamheid, persoonlijke ontwikkeling of onderzoek. Of door een project of opdracht te doen bij een bedrijf. Maar je mag hem ook invullen met de taal Duits of Spaans.

International Sales Week

In het 2e jaar kan je als student Commerciële Economie deelnemen aan de International Sales Week. Dit event wordt elk jaar samen met onze partner universiteiten in Gent, Wiener Neustadt en Helsinki georganiseerd. Alle studenten krijgen in 3 dagen diverse workshops over verschillende sales onderwerpen. Daarnaast word je voorbereid om deel te nemen aan de sales competitie op de laatste dag. Je leert dus in korte tijd je salesvaardigheden goed te verbeteren. De voertaal is Engels, dus ook daarin maak je flinke stappen. Wat het extra leuk maakt is dat er studenten samen komen vanuit 4 verschillende culturen. Eerst is het vaak even aftasten, maar na 1 dag is het al snel supergezellig. En dan moet het avondprogramma nog beginnen.

Marketing en sales competities

Als student Commerciële Economie kan je meedoen aan verschillende marketing & sales competities in Europa en Amerika. Goed voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling!

Je bepaalt zelf je succes

Als student kun je begeleiding en advies krijgen bij HAN Student Support Center. Dit netwerk van experts op het gebied van studentenbegeleiding kan je helpen bij:

  • studiekeuze en doorstuderen;
  • studie- en taalvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling;
  • studieswitch of studievertraging;
  • zingeving persoonlijke problemen of vertrouwelijke zaken;
  • studeren onder bijzondere omstandigheden;
  • stuFi, financiële problemen en bezwaarprocedures.

Bij HAN Student Support Center kun je ook nog kiezen uit een divers aanbod aan trainingen en coachingsactiviteiten. Het helpt je het beste uit jezelf te halen!

Nieuwsgierig?

Je eigen oordeel is het belangrijkste. Kom kennismaken en sfeer proeven: onze online deuren staan voor je open!

Commerciële Economie studenten in gesprek
Commerciële Economie 2 studenten achter laptop 2

Stage en minor

In jaar 3 loop je een half jaar stage en volg je een minor om je te verdiepen of te verbreden in een onderwerp dat jou interesseert. Ook kun je kiezen voor extra uitdaging in het Honoursprogramma.

21 weken stage

Tijd voor (nog meer) praktijk! In het 3e jaar ga je op stage. Je werkt 21 weken op een (online) marketing- of salesafdeling van een bedrijf in Nederland óf in het buitenland. Je werkt 4 dagen per week ‘gewoon’ mee met je collega’s en de 5e dag van de week werk je aan een onderzoeksopdracht over een actueel marketing of sales thema onder begeleiding van een tutor. Je bent bewust bezig met je eigen ontwikkeling op een aantal commerciële vaardigheden die gevraagd worden tijdens zo’n meewerkstage.

Minor: pick and choose

In de 2e helft van het 3e jaar kies je een minor: pak je kans en kies de leukste. Je ‘kleurt’ hiermee zelf je opleiding in. Een minor is een keuzevak van een half jaar waarmee je je verdiept in een thema of vakgebied dat past bij jouw persoonlijke interesse en ambitie. Bijvoorbeeld een minor in Eventmanagement, Brandmanagement, Changing Customer Behavior of Digital Marketing. Ook kan je besluiten een half jaar te gaan studeren bij een van onze partner hogescholen en universiteiten in binnen- of buitenland. Bijvoorbeeld in de vorm van een pre-master.

Verdiepende minor

Specialiseer je nog meer binnen je eigen vakgebied.

Verbredende minor

Maak kennis met een heel ander vakgebied.

Doorstroomminor

Bereid je voor op doorstuderen of onderzoek doen.

Als je wilt: veel buitenland!

Bij Commerciële Economie kun je een gedeelte van je opleiding in het buitenland doorbrengen. Onze studenten zijn voor hun stage, minor of afstuderen te vinden in de Verenigde Staten, Spanje, Taiwan of Duitsland bijvoorbeeld. Gedurende het jaar worden er verschillende on- en offline informatiebijeenkomsten georganiseerd.

Commerciële Economie studenten aan het werk

Specialiseren en afstuderen

Wordt het Sales of Marketing? Wil je je verdiepen of juist verbreden? Kies in jouw afstudeerjaar de afstudeeropdracht die jou op het lijf geschreven is.

Afstuderen: kies jouw richting

In het 4e jaar ga je afstuderen in marketing of sales. Je gaat aan de slag met een afstudeeropdracht binnen jouw specialisatie. Het onderwijs dat je krijgt is op jouw specialisatie afgestemd. Je afstudeeropdracht bevat een heldere analyse van een commercieel probleem van je opdrachtgever. En een strategie om het probleem op te lossen. Je verwoordt dit bijvoorbeeld in een strategisch marketingplan, een exportplan of een verkoopplan. Na jouw afstudeerfase ben je klaar voor een mooie start voor jouw toekomst.

Marketing of sales?

Marketing

Bij de specialisatie marketing leer je hoe je jouw product sterk in de markt zet. Alles staat of valt met hoe goed jij je klanten kent. Daarnaast is techniek enorm bepalend voor je werk: denk aan machine learning, artificial intelligence, internet of things, location based en virtual realty of augmented reality. Tijdens de opleiding leer je alles over deze trends en ontwikkelingen en hoe je ze als marketeer toepast in een strategisch online marketingplan.

Commerciële Economie 2 studenten op bank met laptop

Sales

Bij de specialisatie sales gaat het om je product verkopen, voor de juiste prijs. Ook sales is steeds meer gedigitaliseerd. Je focust je dus niet alleen op het verkoopproces en het realiseren van salesdoelen, maar ook op het adviseren en het bieden van nieuwe inzichten aan de klant. Als salesprofessional van de toekomst ben je naast verkoper ook vooral een adviseur. Je leert daarom ook hoe je een klantrelatie opbouwt via LinkedIn, Facebook en andere business communities.

Commerciële Economie 2 studenten op de Food Market

Erkend certificaat als sales-professional

De Sales Management Association (SMA) heeft onze opleiding officieel gecertificeerd. Daarmee zijn we de eerste hogeschool in Nederland met een SMA-erkenning! Kies jij de sales-richting? Dan sta je bij je afstuderen automatisch geregistreerd als Sales Practitioner in het SMA Sales Register. Je mag dan de titel SPr achter je naam zetten. Dat is echt iets waar je jezelf mee kunt onderscheiden ten opzichte van andere Commerciële Economie afgestudeerden in Nederland!

Diploma met supplement

Afgestudeerd? Dan ben je officieel Bachelor of Science. Bij je diploma krijg je een Engelstalige bijlage: het diplomasupplement. Dit is een uitleg van wat je geleerd hebt en wat je kunt. Het supplement is erkend binnen de EU: daardoor kun je makkelijker verder studeren in het buitenland. Wij bewaren trouwens een kopie van je diplomasupplement! 

Bachelor of Science

Volgende pagina
 

Maak kennis

Kom sfeer proeven en kennismaken: onze deuren staan voor je open!

Commerciële Economie 3 studenten in gesprek onderaan trap