Jouw toekomst met Commerciële Economie
Commercieel talent is overal nodig. Kies je sales? Dan ga je verkoopgesprekken voeren, onderhandelen en netwerken. Of toch marketing? Dan onderzoek je de markt en gebruik je tools om je klant (online) te bereiken. In de nationale of internationale markt!
Wat kun je worden met Commerciële Economie?
Je kunt bij (internationale) grote en kleine commerciële bedrijven aan de slag. Omdat bijna iedere organisatie een marketing- en/of salesafdeling kent, kan je in veel verschillende branches en bedrijven terecht. Denk aan: productiebedrijven, handelsondernemingen en reclamebureaus. Maar ook bij de overheid en in de zorg zijn commerciële talenten nodig. Of begin voor jezelf! Het Centrum voor Ondernemerschap kan je daarmee verder helpen tijdens je studie. Zo is CE-alumnus Pascal Ninaber mede-eigenaar van Upbeatles, een bedrijf dat online en offline quizzen verzorgt. Lees hier zijn verhaal.
-
Accountmanager
Je bent het directe aanspreekpunt van een bedrijf voor de (internationale) klant. Je beheert en managet jouw klantenbestand. Dat zijn je zogenaamde accounts. Je bent bezig met relatiebeheer, voert verkoopgesprekken en hebt veel (internationaal) klantcontact.
-
Online marketeer
Als marketeer zoek je steeds nieuwe manieren om je klanten te bereiken en je bedrijf online in de spotlights te zetten. Hiervoor gebruik je vaak digitale technologieën zoals zoekmachinemarketing, social media marketing of zelfs virtual reality.
-
Inkoper
Als inkoper ben je verantwoordelijk voor de inkoop van goederen en diensten binnen een bedrijf. Je zorgt dat de voorraad van je bedrijf nooit opraakt. Je verkent de markt, stelt inkoopplannen op en onderhandelt over de inkoopprijs. -
Marketingmanager
Je bent verantwoordelijk voor het creëren van effectieve marketingcampagnes en andere activiteiten om producten of diensten te promoten binnen het bedrijf. Belangrijke taken zijn het managen van het marketingteam, het opzetten van reclamecampagnes en het presenteren van marketingideeën aan het management of klanten.
-
Salesmanager
Als salesmanager ben je verantwoordelijk voor de (internationale) verkoop. Bij een klein bedrijf of start-up doe je dat alleen, maar je kunt ook bij een groter bedrijf leiding geven aan een team van verkopers. Je werkt veel samen met de marketingafdeling.
-
Brandmanager
In deze functie draait alles om het imago van je bedrijf of organisatie. Om het merk. Je wilt weten wat mensen van je product of bedrijf vinden en bedenkt steeds nieuwe manieren om hun mening te beïnvloeden.
Tijdens de colleges ontdekte Menno waar zijn passie ligt
Commerciële Economie is een marketing en sales opleiding. Een reden voor Menno Buurman om deze studie te kiezen: "Ik was altijd geïnteresseerd in economie en management & organisatie. Uiteindelijk koos ik voor Commerciële Economie omdat de variatie in de opleiding me aansprak."
Doorstuderen
Werken kan later ook wel? Groot gelijk! Je kunt je kansen vergroten door verder te studeren en bijvoorbeeld certificaten te halen. Dit zijn wat voorbeelden:
-
Master Business Sales
In deze master ontwikkel jij je tot een cruciale schakel in het verbinden van stakeholders in het b2b-sales ecosysteem met als doel het creëren van meervoudige waarde.
-
Post-hbo online marketing en salesopleidingen
Wil je je verder bekwamen in het sales- en/of marketingvak en ga je voor internationale certificering? Dan kun je bij de HAN terecht voor een breed aanbod van praktijkgerichte (post)hbo-opleidingen.
-
Bedrijfscommunicatie en Digitale Media
Bestudeer hoe toenemende digitalisering de communicatie tussen bedrijven en hun (potentiële) klanten en andere stakeholders beïnvloedt. En verdiep je in de mogelijkheden die digitale media bieden voor het optimaliseren van zowel interne als externe communicatieprocessen.
-
Business Administration
Over het aangaan en onderhouden van zakelijke relaties. Wat is er nodig om een sterke en langdurige relatie met je klant of op te bouwen? Welke plaats hebben je medewerkers binnen het marketingproces? En hoe ga je om met leveranciers, investeerders, lokale bewoners of milieuactivisten?
Dit moet je weten voor je begint
Praktische informatie over selectie, toelaten en aanmelden voor HAN Commerciële Economie