Dit is je hbo studie Communication
Markten worden steeds internationaler, grenzen vervagen en we doen steeds meer online. Hoe speel je daarop in? Als HAN student Communication leer je hoe je bedrijven en instanties zichtbaar maakt. Hoe je verhalen vertelt die gehoord worden. En hoe je verbindingen legt tussen doelgroepen.
Het Communicatie studieprogramma
Aan de HAN Communication studeren betekent eerst alles ontdekken over het vak: in jaar 1 en 2 leer je alles over marketing, PR, adverteren en intercultureel werken.
Samen met studiegenoten stort je je op praktijkprojecten. Je leert een vreemde taal en gaat over de grens studeren. En in het 4e jaar sluit je jouw studie af met het oplossen van een communicatie-
vraagstuk voor een internationale organisatie.
Winnaars E-Magazine
Tweedejaars studenten van de International School of Business (ISB) Hannah Wolter, Edmea Telder, Koen Thyssen en Binh Minh Tran hebben de jaarlijkse E-magazinewedstrijd gewonnen. “Met ons magazine willen we een verbinding creëren tussen de medewerkers van de HAN, waarbij persoonlijkheden, culturen en nog nooit gedeelde verhalen centraal staan in het vormen van de ISB-gemeenschap.” Dit is ook de reden dat het E-magazine 'Bridges' heet. Lees alles over de personen achter de organisatie in de HAN ISB-gemeenschap en nog veel meer!
Je propedeuse jaar starten bij Communication
Het 1e jaar van de studie Communication voorziet je van een solide basiskennis. Je maakt kennis met de nieuwste inzichten in het vakgebied: je colleges gaan over marketing communicatie, branding, digitale marketing en bedrijfscommunicatie. Aan het eind van dit jaar spreek je een aardig woordje Frans, Duits of Spaans. Dat komt straks goed van pas bij een internationale stage of studieperiode.
Jaar 1: van alles wat
Het 1e jaar bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen bestaat uit een uitdagende en veelzijdige mix van vakken. Je leert van alles wat, zodat je een stevige basiskennis hebt en je vast een beetje kunt ontdekken wat je leuk vindt. Dit zijn je vakken in het 1e jaar Communication:
- Persuasive Communication
- Marketing Communication and Branding
- Digital Marketing
- Research in Communication
- Essentials of an Organization
- Creating Content
- Introduction to Public Relations
- Intercultural Awareness
- Creativity and Critical Thinking
- Personal and Professional Development
- Business Communication
- Dutch/French/German/Spanish
Internationaal studeren
Communication is de Engelstalige versie van de bachelor Communicatie. Wat is – behalve de taal – dan het verschil? De HAN opleiding Communication geeft je een voorsprong op de internationale arbeidsmarkt. Je stoomt jezelf klaar voor een dynamische carrière in marketing en communicatie. Zo kick-start je jouw internationale carrière!
Studiebegeleiding is er voor jou
Bij de bachelor Communication bij de HAN heb je een persoonlijke coach. Vooral in het 1e jaar kom je regelmatig bij elkaar: zo help je elkaar en blijf je van elkaar leren. Daarna is de begeleiding afgestemd op wat jij nodig hebt. Speelt er iets thuis, met vrienden of loopt het gewoon niet zoals je wilt? Je coach denkt graag met je mee.
Studiepunten
Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur. EC’s zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding.
Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!
Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief advies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.
Zelfstandig aan het werk
Nu je de basis onder de knie hebt, ben je toe aan de volgende stap. Je gaat aan de slag met uitdagende projecten voor externe opdrachtgevers. Zo maak je bijvoorbeeld een digitaal magazine. Samen met je studiegenoten bent je nu een stuk zelfstandiger bezig: leuk en uitdagend! Natuurlijk staan er ook nog colleges op het programma.
Jaar 2: praktijk én theorie
In het 2e jaar van de studie til je jouw vakkennis naar een hoger level. Al die extra kennis komt goed van pas bij je praktijkprojecten: wat je leert kun je meteen gebruiken. Dit zijn je vakken in het 2e jaar:
- Project: Digital Magazine
- Branding and Concepting
- Design
- Qualitative Research and Media Research
- Strategic Analysis
- Internal Communication
- Public Relations and Corporate Communication
- Marketing Communication
- Accountability
- Advising and Presenting
- Integrated Communication Game
- Business Communication
- Dutch/French/German/Spanish
Professionele en persoonlijke ontwikkeling
In dit 2e jaar ga je echt de diepte in. Je leert wat belangrijk is als communicatieprofessional. We besteden veel aandacht aan jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling. We dagen je uit, maar bieden ook veel begeleiding. Kortom, je ontdekt in dit jaar waar je goed in bent, waarin je jezelf kunt verbeteren én waar je blij van wordt.
Nieuwsgierig?
Je eigen ervaring is het belangrijkst. Benieuwd naar de opleiding en de campus? Kom kennismaken en sfeer proeven: onze deuren staan altijd open!
Naar het buitenland met Communication
In het 3e jaar stap je uit je comfort zone. Je studeert een tijdje in het buitenland en je loopt stage bij een internationaal bedrijf – in Nederland of over de grens. Wat het ook wordt, je leert een hoop en ontdekt alvast wat bij jou past: zo kun je straks goed voorbereid het internationale werkveld in.
Jaar 3: studeren in het buitenland
Communicatie is niet gebonden aan grenzen: informatiestromen gaan de hele wereld over en markten omvatten veel meer dan één land. Om die reden ga je in het 3e jaar een semester naar het buitenland. Waarheen precies? Dat beslis je zelf. De HAN heeft 120 partneruniversiteiten over de hele wereld, waar je meer kunt leren over specifieke onderwerpen, andere culturen kunt leren kennen en je taalkennis kunt verbeteren. Je vakken kies je zelf.
Stage in het buitenland
Vakken volgen is leuk en nuttig – maar hoe is het om straks aan het werk te zijn als communicatieprofessional in een internationaal veld? Tijdens je stage ontdek je hoe alles wat je hebt geleerd van pas komt in de praktijk. Wat dacht je van meelopen bij Adidas of Mercedes? Je ervaart hoe het is om mee te draaien in de communicatieafdeling van een groot bedrijf – of juist een steentje bij te dragen aan een gespecialiseerd reclamebureau. Liever aan de slag bij een gemeente, de overheid of een non-profit organisatie? Communicatie is overal – en jouw werkveld dus ook.
Ga voor onderzoek
Onderzoek doen is een belangrijk onderdeel van je studie. Want een communicatiespecialist gaat goed voorbereid te werk. Je hebt een plan nodig, je moet weten hoe je doelgroep eruit ziet en hoe die zich gedraagt. Campagne van start? Dan wil je weten wat de effecten zijn. Bij de HAN leer je hoe je jouw resultaten meet. Met kwalitatief onderzoek naar ervaringen en kwantitatief onderzoek op basis van data. Zodat je verder kunt.
Extra uitdaging nodig? Talent academy!
Wil jij naast Communication Studies wat extra’s doen vanaf het 3e jaar? Stap dan in het Honoursprogramma van de Talent Academy. Hiermee heb je een streepje voor, want je bent al serieus bezig met je ontwikkeling tot professional.
Dit zijn de onderdelen van het Honoursprogramma voor Communication:
- innoveren en communiceren
- praktijkgericht onderzoek
- academische skills
- professional skills
- afstudeerpaper
Je afstudeerjaar
De eindstreep is in zicht! In je 4e jaar laat je zien wat je waard bent. Je volgt verdiepende vakken en je werkt aan een campagne voor een echt bedrijf. Tenslotte ga je met je afstudeeropdracht aan de slag om een communicatievraagstuk uit de praktijk op te lossen. Je presenteert jouw bevindingen in een strategisch plan. Jij leert er veel van en het bedrijf kan ook weer verder: win-winsituatie!
Jaar 4: een echte campagne draaien
De eerste helft van je afstudeerjaar pas je jouw kennis toe in de praktijk. Je steekt de handen uit de mouwen en doet een campagne voor een bedrijf. Zo gingen Tieu Anh Nguy en Marcell Koolman voor Kuehne + Nagel aan de slag met employer branding. Hun doel? Nieuwe interessante sollicitanten aantrekken.
Afstuderen bij HAN Communication
Met je graduation assignment studeer je af – en bewijs je wat je waard bent. Aan jou de taak om een internationaal bedrijf te helpen met het oplossen van echte issues. Een marketingcommunicatieplan voor Microsoft? Een branding strategie voor Nike? Of PR advies voor Estee Lauder? Het is aan jou.
Part of the community
Je volgt je opleiding samen met studiegenoten uit 60 verschillende landen. Supergaaf – maar misschien ook wel even wennen. De International School of Business helpt jou je draai te vinden. En ook nadat je bent afgestudeerd blijf je onderdeel van de community, via de actieve alumnivereniging. Zo kun je contact houden met studiegenoten en bouw je een uitgebreid netwerk op.
Diploma met supplement
Afgestudeerd? Gefeliciteerd! Je bent officieel Bachelor of Arts in Communication. Bij je diploma krijg je een Engelstalige bijlage: het diplomasupplement. Dit is een uitleg van wat je geleerd hebt en wat je kunt. Het supplement is erkend binnen de EU: daardoor kun je makkelijker verder studeren in het buitenland.
Bachelor of Arts in Communication
De wereld van branding, marketing en pr kent voor jou geen geheimen meer. Je bent nu officieel een internationaal geschoolde communicatieprofessional die een uitdagende toekomst tegemoet gaat.
Maak kennis
Kom sfeer proeven en kennismaken: onze deuren staan voor je open!