Dit is je studie Leraar Geschiedenis
Tijdens de opleiding Leraar Geschiedenis ontdek je dat er meer is dan feitenkennis, en dat leren redeneren en interpreteren zeker zo belangrijk zijn. Je bekijkt gebeurtenissen vanuit verschillende (sociaal-culturele) invalshoeken. En ook je belangstelling voor het buitenland komt aan bod.
Opbouw van je studie Leraar Geschiedenis
De opleiding Leraar Geschiedenis kent een duidelijke structuur. Aan het begin van elke studieperiode krijg je een studiewijzer, waarin staat welke lessen op het programma staan en wat van jou verwacht wordt. De major bestaat uit 3 fases: propedeuse, hoofdfase en eindfase – met een LIO stage en praktijkonderzoek. Een half jaar lang volg je een minor om je kennis te verbreden of verdiepen binnen een gebied dat jouw speciale belangstelling heeft.
Semester 1 | Semester 2 | |
Jaar 1 | gezamenlijke propedeuse | gezamenlijke propedeuse / stage |
Jaar 2 | verdiepen | verdiepen / stage |
Jaar 3 | verdiepen / stage | minor |
Jaar 4 | eindstage | eindstage |
Je propedeusejaar Leraar Geschiedenis
In de propedeuse maak je kennis met alle onderdelen van het vak geschiedenis. De opleiding werkt aan de hand van steeds terugkerende leerlijnen.
Jaar 1: De basis
In de propedeuse van de opleiding Leraar Geschiedenis krijg je de basis aangereikt. Door middel van leeruitkomsten werk je professionele ontwikkeling. Maar ook aan het opbouwen van je vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en aan de fundamenten voor het ontwerpen van een goede les. Al het geleerde breng je in de praktijk tijdens het werkplekleren.
Stage
Je hoeft niet zelf te zoeken naar een stageplek, dit regelt Bureau Extern voor je. Zij werken samen met opleidingsscholen, samenwerkingsscholen en stagescholen in de regio.
Drama
Als docent is het belangrijk om jezelf en je vak te kunnen presenteren. De geschiedenis zit vol met verhalen die zich er perfect voor lenen om in scène te zetten. Bij het vak Drama gebruik je de inhoud, namelijk verschillende verhalen uit de geschiedenis, om het vak beeldend te maken. Op deze manier leer je creatief omgaan met de inhoud en wordt er ingespeeld op je probleemoplossend vermogen.
Ervaar zelf leren en lesgeven met ICT
Hoe pas je ICT toe in de klas? Hoe verandert ICT het onderwijs? Hoe geef je leerlingen met verschillende behoeften tegelijk les? Over deze vragen kun je je samen met medestudenten en docenten buigen in het HAN iXperium. Je experimenteert met allerlei multimedia middelen, zoals robots, greenscreens en iPads. Zo stomen we je klaar om les te geven in ict-rijk onderwijs!
Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!
Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur.
Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies (minimaal 45 studiepunten) kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief advies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.
Studiebegeleiding speciaal voor jou
Loop je in je studie ergens tegenaan? Is er thuis iets aan de hand of zit je ergens mee? Stap gerust naar je studieloopbaanbegeleider: die is er voor jou. Heb je meer of andere begeleiding nodig? Je studieloopbaanbegeleider wijst je de weg!
Bij de HAN heb je een persoonlijke coach: je studieloopbaanbegeleider. Vooral in het 1e jaar zie je elkaar wekelijks. Aan het eind van het jaar kun je dan ook een goed onderbouwde keuze maken. Past de studie Leraar Geschiedenis echt bij jou? Na het 1e jaar bepaal je zelf hoeveel begeleiding je nog wilt.
Postpropedeuse Leraar Geschiedenis
Het tweede jaar
In de postpropedeutische fase van de opleiding wordt er binnen elke periode gewerkt aan je professionele ontwikkeling tot leraar geschiedenis. Aan de hand van thema’s en leerlijnen verbreed en verdiep je je kennis over geschiedenis en staatsinrichting. Maar ook burgerschapsvorming, mens & maatschappij en eindexamenprogramma’s zijn onderwerpen waar je je als leraar geschiedenis op voorbereidt.
Ook in deze fase van je opleiding combineer je het geleerde in de praktijk. Het stagelopen kun je over het algemeen bij een school bij jou in de regio. Het onderwijsaanbod op de opleiding staat dan volledig in het teken van dit werkplekleren.
Binnen de leeruitkomsten staan diverse thema’s centraal:
- Vakinhoudelijk
- Vakdidactisch
- Onderwijskundig-pedagogisch
- Persoonlijke en professionele ontwikkeling
- Daarnaast zijn er nog aandachtsgebieden zoals leren en lesgeven met ICT en ontwikkelen van een professionele identiteit. Deze zijn voor alle lerarenopleidingen binnen de HAN opgesteld.
Echte projecten
Natuurlijk is een goede theoretische basis heel belangrijk. Maar je wordt pas een echte expert als je dat wat je leert in de praktijk gaat toepassen. De Lerarenopleiding Geschiedenis biedt de mogelijkheid om te werken aan echte projecten.
Een van de projecten tijdens de opleiding is Geschiedenis van en voor iedereen. Dit project vond plaats binnen de cursus Nieuwste Geschiedenis op Bachelor-2 niveau. Studenten zijn gedurende 10 weken een aantal uren per week bezig geweest met hun eigen oral history project. Voor het project zijn studenten expliciet op zoek gegaan naar andere en ontbrekende perspectieven dan de in de geschiedenisboeken dominante verhalen.
Op 19 februari 2020 vond op de HAN ons eerste symposium plaats over Oral History, identiteit en inclusiviteit in geschiedenisonderwijs. Meer dan 100 deelnemers (docenten, onderzoekers, ooggetuigen en belangstellenden) waren aanwezig bij het evenement waarop de website Oral History in de Klas is gelanceerd en studenten van de lerarenopleiding Geschiedenis hun projecten en video-interviews presenteerden. Voor een sfeerimpressie van het symposium bekijk deze video.
Student Support Center
Als student kun je begeleiding en advies krijgen bij Student Support Center. Dit netwerk van experts op het gebied van studentenbegeleiding kan je helpen bij:
- studiekeuze en doorstuderen;
- studie- en taalvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling;
- studieswitch of studievertraging;
- zingeving persoonlijke problemen of vertrouwelijke zaken;
- studeren onder bijzondere omstandigheden;
- StuFi, financiële problemen en bezwaarprocedures.
Bij Student Support Center kun je ook nog kiezen uit een divers aanbod aan trainingen en coachingsactiviteiten. Het helpt je het beste uit jezelf te halen!
Internationaal studeren
In de Lerarenopleiding Geschiedenis komt internationalisering op verschillende manieren terug. Er wordt veel gebruik gemaakt van Engelstalige handboeken, maar ook zijn er excursies en studiereizen naar het buitenland.
Internationaal perspectief
Een internationaal perspectief is belangrijk, dat komt ook tot uiting in de vakken Het Westen en de Wereld en Kolonialisme in Wereldperspectief. Wil je meer? Kies dan voor een minor waarbij internationalisering een hoofdrol speelt
Jaar 3: Minor en profilering
De opleiding tot Leraar Geschiedenis en Staatsinrichting schenkt expliciet aandacht aan multiperspectiviteit in heden en verleden en benaderingen van het verleden. Deze aandacht wordt zichtbaar in onderwijs als Westen en de Wereld in de propedeuse maar ook Kolonialisme in Wereldperspectief in de postpropedeuse. Binnen de profileringsruimte van de Academie Educatie kan jouw leraarschap op een unieke wijze invulling en richting geven.
Binnen de postpropedeuse neemt de minor een specifieke plaats in. Je kan kiezen voor verdiepende, verbredende, internationale en doorstroomminoren binnen de HAN of andere onderwijsinstellingen in binnen- en buitenland. Maar je kan ook je eigen minor geheel zelf samenstellen, bijvoorbeeld vakspecifiek. De minor is dé manier om gedurende een half jaar jouw persoonlijke ambitie en belangstelling vorm te geven en je opleiding zelf in te kleuren.
Studenten die je voor gingen
Bij de HAN zijn volop mogelijkheden om je stage, minor of afstudeeropdracht in het buitenland te doen.
Stagelopen in het buitenland? Op de HAN kan het. Lees de verhalen van andere studenten.
Tijd voor de eindsprint
In je afstudeerjaar begin je met het kiezen van een richting: ga je voor algemeen vormend onderwijs (havo/vwo) of beroepsonderwijs (vmbo/mbo)?
Jaar 4: Zelfstandig lesgeven
Wanneer je gaat afstuderen begin je met het kiezen van een richting: ga je voor algemeen vormend onderwijs (havo/vwo) of beroepsonderwijs (vmbo/mbo)? Je LIO-stage (Leraar in Opleiding) en onderzoek hangen hiermee samen, maar na je opleiding kun je wel lesgeven in beide richtingen. Je geeft een groot deel van de week zelfstandig les. Eén dag in de week kom je op de opleiding voor onder meer begeleiding en onderwijs rondom het werkplekleren. Vakinhoudelijk staat op de vrijdagen internationalisering centraal met bijbehorend een studiereis naar Turkije.
Diploma met supplement
Heb je voldoende studiepunten binnen en is je onderzoek met succes afgerond? Dan is je diploma in de pocket! Je krijgt er een Engelstalige bijlage bij: het diplomasupplement. Dit is een uitleg van wat je geleerd hebt en wat je kunt. Het supplement is erkend binnen de EU: daardoor kun je makkelijker verder studeren in het buitenland.
Bachelor of Education
Gefeliciteerd! Je mag jezelf nu officieel Bachelor of Education noemen.
Maak kennis met Leraar Geschiedenis
Kom sfeer proeven en kennismaken: onze deuren staan voor je open!