Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Open Dagen
Meelopen, Proefstuderen etc.
  • Meeloopdagen
    Plan nu een afspraak in

Voor je begint met de opleiding Leraar Geschiedenis

Een nieuwe opleiding beginnen kost veel energie. Een vreemde omgeving, onbekende mensen en een andere manier van leren. Bereid je goed voor op de start van je opleiding, dat maakt de overgang een stuk eenvoudiger en levert je vooral ook veel positieve energie op. Maak kennis met de opleiding.

Twee studenten lachen naar elkaar tijdens het werken achter de laptop.

11 januari 2025
 

Zien we jou op de Open Dag?

Ontdek of Leraar Geschiedenis bij jou past tijdens onze Open Dagen in Nijmegen. Volg de voorlichtingen en vraag studenten en docenten het hemd van het lijf. De volgende Open Dag van Leraar Geschiedenis is op 11 januari in Nijmegen.

Open Dag Leraar Geschiedenis HAN
Student voor 1 dag
 

Kom meelopen bij Leraar Geschiedenis

Leuk dat je interesse hebt in de Lerarenopleiding Geschiedenis. We nodigen je uit om een dag mee te lopen met onze eerstejaars studenten. Je kan tijdens hoor- en werkcolleges kijken of de opleiding aansluit bij jouw wensen. Eerstejaars studenten kunnen al je vragen beantwoorden over bijvoorbeeld onderwijskunde, vakdidactiek en het leraarschap, maar je ziet ook hoe er binnen de opleiding invulling wordt gegeven aan de vakinhoud. In periode 2 (en 3) zijn de eerstejaars studenten op donderdag en vrijdag niet in ‘huis’ in verband met werkplekleren (stage) en onderwijskunde dat op de stagescholen plaats vindt. Hierdoor is de Meeloopdag niet geheel representatief voor de opleiding, maar gelukkig kan je tijdens de Meeloopdag wel al je vragen stellen aan studenten over het gehele programma en hun ervaringen. In periode 2 staan vakdidactiek en Oudheid & Middeleeuwen 1 op het programma. Wil je per se ook onderwijskunde ervaren, vraag ernaar op de Open Dag in januari of loop in periode 4 nog een dag mee. Je bent altijd welkom! 

Twee studenten werken achter de laptop.
Maak kennis met het beroep
 

Plan een kijkje in de klas

Wil jij sfeerproeven in een echte klas? Dat kan! Een aantal basisscholen, middelbare scholen en mbo's zetten speciaal voor jou hun deuren open. Kies bij welke school én groep of vak jij een kijkje in de klas wilt nemen. Ervaar het zelf en voel of het beroep van leraar bij jou past.

Docent luistert naar haar drie studenten die aan de tafel zitten te overleggen.
Doe de zelftest!
 

Ben jij geschikt als leraar?

Wil jij weten of jouw vaardigheden en interesses passen bij het beroep van leraar? En wil jij weten welk type onderwijs het best bij jou aansluit? 

Docent wijst iets aan op de laptop en twee studenten kijken toe.
Thuis op de bank met de feiten
 

Factsheet Leraar Geschiedenis

Wil je nog meer weten over de opleiding Leraar Geschiedenis? Of twijfel je nog? Download dan hieronder de factsheet van de lerarenopleiding geschiedenis met allerlei praktische informatie. Je kunt de factsheet ook gebruiken als je verschillende opleidingen met elkaar wilt vergelijken.  

Dit staat in het factsheet:  

  • korte beschrijving van de opleiding; 
  • voor welke beroepen je wordt opgeleid; 
  • een checklist of de opleiding bij je past; 
  • suggesties voor andere opleidingen; 
  • de voordelen van studeren aan de HAN. 
Twee vrouwenhanden typen op het toetsenbord van haar laptop.

Ontmoet onze docenten

Pien van der Kemp

Pien van der Kemp is sinds dit studiejaar werkzaam als docent en studieloopbaanbegeleider bij de HAN. Haar passie voor geschiedenis en haar interesse in diversiteit en inclusie komen samen in haar werk. Ze geeft vakken als vakdidactiek, PPI (Persoonlijk en Professioneel Inzicht) en historisch onderzoek.

Ruud Klomp

Ruud heeft een veelzijdige functie binnen de HAN. Vakinhoudelijk ligt zijn expertise bij de geschiedenis van de 20e eeuw. “Geschiedenisonderwijs moet betekenisvol zijn voor het heden.”

Corien Vuurman

Corien geeft les in verschillende inhoudelijke vakken, haar hart ligt vooral bij kunst- en cultuurgeschiedenis. Ze spoort studenten aan om andere culturen te onderzoeken, zodat ze sterker staan tegenover een brede diversiteit aan leerlingen.

Rob Verheijen

Rob staat al meer dan 20 jaar voor de klas. Hij gaf les binnen bijna alle typen van onderwijs, maar is nog steeds niet uitgekeken en geleerd. “We zijn een optelsom van alle mensen voor ons en we zijn weer een onderdeel van de volgende optelsom.”

Koen Henskens

Koen heeft zijn sporen verdiend als docent geschiedenis op het voortgezet onderwijs. Hij is 1 van de kernleden van Actief Historisch Denken en is op basis daarvan bij de HAN terechtgekomen als lerarenopleider.

Nadine Kostense

Na 10 jaar in het geschiedenisonderwijs te hebben gewerkt, kwam Nadine bij de HAN terecht. Hier leidt zij onderwijsteams, is ze (mede)verantwoordelijk voor onderwijsvernieuwing, organisatieveranderingen en onderwijsprogramma’s en geeft ze les.

Rémi Hartel

Rémi werkt al ruim 10 jaar bij de HAN. “Als lerarenopleider geschiedenis open ik voor en met mijn studenten deuren naar andere werelden en geef ik ze de instrumenten om deze te ontdekken, te begrijpen en betekenisvol te maken.”

Natasja Choinowski

Natasja is sinds 2011 betrokken bij de lerarenopleiding Geschiedenis. “Het zijn niet de kwaliteiten die maken wie je bent maar de keuze die je maakt.”

Juliëtte Dinghs

Juliëtte heeft een veelzijdige functie binnen de HAN. Naast dat ze werkcolleges onderwijskunde geeft, houdt ze zich bezig met het (door)ontwikkelen van het generieke curriculum. Juliëtte: "Naast goed lesgeven vind ik het belangrijk dat studenten zélf het onderwijs durven en kunnen (door)ontwikkelen".

Sylvia Tieben

Sylvia is als docent verbonden aan de HAN. Daarnaast is zij ook begeleider van eindonderzoeken van 4e-jaarsstudenten. Ze is met name geïnteresseerd in mens en maatschappij, ofwel de combinatie tussen aardrijkskunde en geschiedenis.

Anne van Duuren

Anne is na 10 jaar lesgeven en docenten begeleiden op een middelbare school overgestapt naar de lerarenopleiding geschiedenis. Zij doceert inhoudelijke vakken en heeft veel expertise op het gebied van de Amerikaanse en moderne geschiedenis.

Marc van Berkel

Marc is bij de HAN betrokken als vakdocent, maar ook begeleidt hij afstudeeronderzoeken en is hij studieloopbaanbegeleider. “Geschiedenisonderwijs is van groot belang voor democratisch burgerschap.”

Bob Lejeune

Bob werkt als docent en begeleider bij de HAN en combineert dit met zijn functie als instituutsopleider bij de scholengroep IN*oost. “Kunst en cultuur bieden een ander perspectief op de geschiedenis.”

Hjerre Bors

Hjerre heeft 10 jaar lesgegeven en is betrokken geweest bij het begeleiden en opleiden van docenten in het voortgezet onderwijs. Hij geeft les in verschillende vakinhoudelijke vakken en vakdidactiek.

Naast je studie
 

Studeren is niet alleen studeren

Er staat jou straks ook een toffe studententijd te wachten, vol nieuwe vrienden en ervaringen. Check van te voren alvast wat je kunt verwachten. Wat is er naast je studie allemaal te doen in studentensteden Nijmegen en Arnhem? Ga je op kamers of niet? Hoe ontmoet je andere studenten? En waarom mag je de HAN intro niet missen? Lees snel verder.

Twee studenten fietsen al kletsend over de brug naar school toe.

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?
Volgende pagina
 

Praktische info Leraar Geschiedenis

Alle facts & figures op een rijtje als je Geschiedenis wilt studeren aan het hbo.

Docent Frans met een rood shirt aan steekt haar hand op.