Loes Hupkes (60) uit Rozendaal heeft altijd al een passie voor wiskunde gehad. Na een carrière in economie, bedrijfskunde en financial planning, besloot ze dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging: leraar wiskunde worden. Nu volgt ze de deeltijdstudie wiskunde aan de HAN in Nijmegen.
Loes Hupkes (60) uit Rozendaal heeft altijd al een passie voor wiskunde gehad. Na een carrière in economie, bedrijfskunde en financial planning, besloot ze dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging: leraar wiskunde worden. Nu volgt ze de deeltijdstudie wiskunde aan de HAN in Nijmegen.
"Wiskunde was altijd al mijn lievelingsvak, het enige vak waarvoor ik huiswerk maakte!" vertelt Loes. Haar enthousiasme voor het vak bleef niet beperkt tot haar eigen schooltijd. "Ik vond het altijd leuk om wiskunde uit te leggen aan mijn zoon en zijn vrienden, en zag hoeveel verschil een goede uitleg kan maken. Toen ik me realiseerde hoe groot het tekort aan wiskundedocenten is, wist ik dat ik hier zelf iets aan wilde bijdragen."
Loes combineert haar eerste en tweede studiejaar in deeltijd en is enthousiast over de inhoud en het niveau van de opleiding. "De wiskundevakken zijn uitdagend, en ik moest even wennen aan ruimtemeetkunde en de grafische rekenmachine, maar dat heeft mijn zoon me gelukkig bijgebracht! Ook de onderwijskundige vakken zijn ontzettend interessant – vooral de psychologische aspecten van pubergedrag."
De combinatie van studeren, stage lopen en haar andere activiteiten bevalt Loes goed. "Ik ben gemeenteraadslid en doe vrijwilligerswerk, maar gelukkig kan ik alles goed combineren. Mijn week is strak gepland: maandag wiskunde op de HAN, donderdagmiddag onderwijskunde en vrijdag stage. In de tussentijd werk ik aan huiswerk en breng ik tijd door met mijn gezin en mijn paard."
Loes loopt stage op het Beekdal Lyceum, een school met een speciale focus op sport en kunst & cultuur. "Het is extra bijzonder omdat mijn zoon hier ook op school heeft gezeten en ik al veel docenten ken. Tijdens mijn stage merk ik dat de lesstof die ik op de HAN leer direct toepasbaar is in de praktijk. Het tempo ligt hoog, maar dat maakt het juist uitdagend."
Na haar opleiding wil Loes zo snel mogelijk aan de slag als docent. "Ik wil een leraar zijn waarbij iedere leerling zich gezien voelt, kennis opdoet en hopelijk ook plezier krijgt in wiskunde. Soms moet ik streng zijn, maar uiteindelijk is mijn doel om het vak leuk en begrijpelijk te maken voor iedereen. Een paard van 600 kilo in bedwang houden is makkelijker dan een klas van 30 pubers, maar ik ga wiskunde populair maken!"
"Ik zeg niet dat je deze opleiding móét kiezen, maar ik zeg wel: doe wat je echt leuk vindt! Dat maakt je gelukkig en zorgt ervoor dat je je passie kunt overbrengen. En twijfel je? Begin gewoon en ervaar het zelf. Daarnaast wil ik deeltijdstudenten meegeven dat je vaak meer in huis hebt dan je denkt, dankzij je werk- en levenservaring."
Met haar enthousiasme, ervaring en doorzettingsvermogen is Loes vastberaden om een nieuwe generatie leerlingen te inspireren met haar liefde voor wiskunde. "Ik heb het bij mijn zoon voor elkaar gekregen, dus bij mijn toekomstige leerlingen gaat dat ook lukken!"