Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Open Dagen
Meelopen, Proefstuderen etc.
  • 11jan
    Open Dag
    Nijmegen - 10:00 - 15:00

Dit is je studie Mondzorgkunde

De opleiding Mondzorgkunde is heel praktijkgericht. Je leert hoe belangrijk de relatie is tussen mondgezondheid en algemene gezondheid. Iedereen wil toch een gezond gebit? Al aan het einde van je 1e studiejaar behandel je patiënten in de onderwijspraktijk!

2 studenten kijken elkaar aan en lopen door een ruimte met veel behandelstoelen.

Ask a student

Hoe ziet het studieprogramma er uit?

Je krijgt veel verstand van zaken
 

Wat is de opbouw van de opleiding Mondzorgkunde?

Je loopt stages in verschillende praktijken en instellingen. Samenwerken met professionals uit andere disciplines, dat is immers belangrijk. Verder werk je veel samen met studenten van de opleiding Tandheelkunde. Je leert veel van elkaar!

Al vanaf je 1e jaar breng je alles direct in de praktijk. Eerst op een oefenpop, maar aan het eind van het jaar behandel je al echte patiënten! Vervolgens ontwikkel je je als professional. Je verdiept je in ontwikkelingen binnen het vakgebied en doet ook zelf onderzoek. Ook loop je stages en volg je een minor. De opleiding sluit je af met je afstudeerproject. 

student oefent op pop en docent kijkt mee
Studenten zitten in de klas, 1 student steekt een vinger omhoog om een vraag te stellen.

Je propedeuse jaar

In het 1e jaar krijg je een goed beeld hoe de opleiding eruit ziet. Je maakt kennis met de gezonde mond en je komt erachter of Mondzorgkunde bij jou past.

Jaar 1: gelijk in de praktijk

Je krijgt in je 1e jaar onder andere les in medische biologie, tandanatomie en patiëntenzorg. In de onderwijspraktijk ga je aan de slag met instrumenteel technische vaardigheden (skills).

Je leert en oefent vaardigheden om tot gedragsverandering te komen. Aan het eind van je 1e studiejaar behandel je patiënten die afkomstig zijn uit je vrienden- of familiekring.

Werk aan je professionalisering

Bij Mondzorgkunde vinden we het belangrijk dat jij straks goed voorbereid de arbeidsmarkt op gaat. Daarom werk je al vanaf het 1e jaar aan je professionalisering. Je leest en analyseert vakliteratuur en onderzoekspublicaties. Zo leer je ontwikkelingen en vernieuwingen in het vakgebied bijhouden. Je werkt samen met deskundigen uit verschillende disciplines en leert hoe je een eigen praktijk voert. Tot slot leer je hoe je jouw inzicht en ervaring inzet om een tandheelkundige organisatie te helpen op het gebied van kwaliteitszorg.  

Je krijgt volop begeleiding

Bij de HAN heb je een persoonlijke coach: je leercoach. Heb je problemen thuis, met vrienden of loopt het gewoon niet zoals je wilt? Je slb’er denkt graag met je mee. Ook kun je terecht bij HAN Student Support Center. Dit is een netwerk van experts op het gebied van studentbegeleiding. 

Programmatisch toetsen

Bij de opleiding Mondzorgkunde wordt programmatisch getoetst. Bij programmatisch toetsen ligt de focus op de voortdurende ontwikkeling van de student, waarbij niet één toets, maar een verzameling datapunten bepaalt of je vooruitgang boekt. Deze datapunten, zoals opdrachten, reflectieverslagen, video's met vaardigheden, kennisscans en behandelingen, worden beoordeeld en voorzien van coaching en feedback. Het doel is om stil te staan bij je leerproces, je voortgang te monitoren en samen te bepalen welke vervolgstappen nodig zijn om je kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Door tussentijdse gesprekken met je leercoach krijg je inzicht in waar je staat en wat er nodig is voor je verdere ontwikkeling.

De definitieve beslissing over je voortgang wordt pas genomen op basis van de verzamelde datapunten, wat een holistische benadering van toetsing biedt. Hierdoor wordt programmatisch toetsen niet alleen een middel om kennis en vaardigheden te toetsen, maar ook een manier om jouw persoonlijke en professionele groei te ondersteunen en te stimuleren door middel van gerichte feedback en reflectie.

Studiepunten

Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur. EC’s zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding.

Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!

Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief bindend studieadvies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.

Studiebegeleiding is er voor jou

Loop je in je studie ergens tegenaan? Is er thuis iets aan de hand of zit je ergens mee? Stap gerust naar je leercoach: die is er voor jou. Heb je meer of andere begeleiding nodig? Je SLB'er wijst je de weg!

2 studenten zitten aan een tafel en kijken samen naar een anatomiemodel van de mond.

Verdiepen

In het 2e jaar begin je met de hoofdfase van de opleiding. Hierin duik je dieper in het beroep van mondhygiënist. Er staan veel nieuwe onderwerpen op het programma!

Jaar 2: behandelen van patiënten en stage lopen

In het 2e studiejaar start je - onder leiding van je docent - met het behandelen van patiënten in de onderwijspraktijk. De zorgvraag van de patiënt staat hierbij centraal. Hiervoor heb je kennis nodig van medische en orale aandoeningen. Je moet immers goede risicoinschattingen kunnen maken, door het leggen van juiste verbanden tussen oorzaken en gevolg.

In je 2e studiejaar ga je een half jaar stagelopen in een eerstelijns praktijk en een halfjaar op een interprofessionele leerwerkplek (labs en werkplaatsen). Je leert binnen een tandheelkundig team om ontwikkelingen en vernieuwingen over mondgezondheid in relatie met de algemene gezondheid bij te houden. Je ontwikkelt je een eigen lerende, betrokken beroepshouding. Ook verdiep je je in de gedragsverandering en leefstijl.

Labs en Werkplaatsen

Als mondhygiënist werk je nooit alleen. Vanaf het begin van je studie werk je samen met een team van professionals uit het zorg- en welzijnsdomein die allemaal hun eigen expertise hebben. Dit heet interprofessioneelwerken. Zo zorgen jullie er samen voor dat de patiënt de meest passende zorg krijgt. Je leert dit onder andere in onze Labs en Werkplaatsen en in de samenwerking met Tandheelkunde. 

Nieuwsgierig?

Je eigen oordeel is het belangrijkste. Kom kennismaken en sfeer proeven: onzedeuren staan voor je open! 

Studenten lopen door een lege gang.
Student lacht en loopt door een drukke kamer vol behandelstoelen.

Veel leren

Het 3e studiejaar is heel divers: je hebt les samen met Tandheelkunde studenten, leert meer over parodontologie en gaat aan de slag met onderzoek en ondernemen. Een druk jaar waarin je veel leert!

Jaar 3: verdiepen en verbinden

In het 3e studiejaar werk je intensief samen in de onderwijspraktijk met 5e- en 6e-jaars studenten van de universitaire master Tandheelkunde. Je leert vooral hoe het is om samen te werken binnen interprofessionele teams. Je behandelt patiënten die complexere (mond)zorg en behandelingen nodig hebben.

Verder ga je aan de slag met het opstellen van preventieprogramma's en leer je meer over parodontologie. Samen met andere studenten word je verantwoordelijk voor een mini-praktijk. Zo ervaar je hoe het is om te ondernemen.

Studeren in het buitenland? Go abroad!

Bij de HAN zijn volop mogelijkheden om je stage, minor of afstudeeropdracht in het buitenland te doen.

In plaats van de masterkliniek volgen, kun je ook 8 weken stage lopen in het buitenland! Kies voor een Europese stad met een van onze Erasmus partners. De wereld ligt voor je open!

Zo organiseren we bijvoorbeeld het Go Abroad festival. Tijdens het festival zijn er infosessies over internationale stage en studie buitenland. Voor 1e-jaars studenten is er een presentatie over de mogelijkheid om een deel van de studie in het buitenland te doen.

Student staat voor een groep van 4 studenten en geeft met behulp van het digiboard een presentatie.

Maak je eindsprint

In het 4e en laatste studiejaar van de opleiding stel je zelfstandig diagnoses en behandel je patiënten. Je volgt een minor naar keuze en je presenteert uiteindelijk een gedegen onderzoeksverslag.

Jaar 4: afstuderen

In de masterkliniek tijdens je 4e jaar werk je opnieuw samen met 5e- en 6e-jaars studenten van de master Tandheelkunde. Naast deze masterkliniek doe je samen met een medestudent een praktijkgericht onderzoek; kleinschalig en wetenschappelijk.

Samen met een medestudent ga je aan de slag in opdracht van een organisatie. In dit afstudeerproject laat je jouw deskundigheid zien op het gebied van Mondzorgkunde. Ook laat je hiermee zien dat je een relevante bijdrage kunt bieden aan de organisatie.

Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW)

Een aantal geselecteerde studenten gaat, in plaats van het reguliere afstuderen, in het 4e jaar meedoen aan de innovatieve onderwijseenheid Praktijkinnovatie in Zorg en Welzijn (PZW). Hierin ga je samenwerken met studenten van ander zorg- en welzijnsopleidingen. Samen werk je aan een vraagstuk uit de praktijk. Meer info over PZW.

Welke minor kies jij?

In je 4e jaar volg je een minor van een halfjaar: pak je kans en kies de leukste. Je ‘kleurt’ nu zelf je opleiding. Een minor is een keuzevak van een half jaar dat past bij jouw persoonlijke interesse en ambitie. Bijvoorbeeld de minor:

Liever naar het buitenland? Dat kan: kies voor een minor bij een van onze partner hogescholen en universiteiten.

Verdiepende minor

Specialiseer je nog meer binnen je eigen vakgebied.

Verbredende minor

Maak kennis met een heel ander vakgebied.

Doorstroomminor

Bereid je voor op doorstuderen of onderzoek doen.

Diploma

Alles gehaald? Dan is je diploma binnen. Je diploma heeft ook een Engelstalige bijlage. Dit diplomasupplement is een door de EU erkende bijlage over wat je hebt geleerd en wat je kunt. Hiermee kun je makkelijker in het buitenland werken of doorstuderen. Wij bewaren een kopie van je supplement! 

Bachelor of Science

Gefeliciteerd! Je bent nu officieel erkend Mondhygiënist en je mag jezelf Bachelor of Science noemen!

De 4 thema's van Sociaal - Fair Health

Om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen werken onderzoekers, docenten, studenten en professionals samen.

Volgende pagina
 

Maak kennis

Kom sfeer proeven en kennismaken: onze deuren staan voor je open!

2 studenten voeren een behandeling uit op een patient.