Verandering van inrichting, gezamenlijke gedragen regels en aandacht voor sociale vaardigheden. Dit was het advies van Pedagogiekstudenten Hilde en Loes aan vmbo-school ’t Venster. Ze gaven met hun afstudeeronderzoek antwoord op de vraag: hoe verbeteren we het pedagogisch klimaat in de vrije ruimtes van de school?
MINDMAP
De school vroeg zich af hoe leerlingen zich voelen in de vrije ruimtes, denk aan de aula, het schoolplein en de gangen. Uit de jaarlijkse vragenlijst aan leerlingen bleek dat hier aandacht voor moest zijn. Hilde en Loes van de bachelor Pedagogiek gingen in gesprek met de leerlingen en medewerkers van de school. “Dit deden we met interviews, een enquête, observaties, literatuuronderzoek en gesprekjes met leerlingen. We maakten een mindmap en kwamen tot de conclusie dat het pedagogisch klimaat binnen de vrije ruimtes op 3 gebieden kon verbeteren”, vertelt Hilde.
REGELS EN STRUCTUUR
Het 1e punt ging over een aanpassing aan de fysieke omgeving waarbij ze, naast een andere inrichting, ook aanbod van spelletjes en activiteiten tijdens de pauzes aanbevolen. Loes vult aan: “Het 2e punt ging over regels en structuur. We stelden voor om samen met de leerlingen regels voor binnen de vrije ruimtes op te stellen. Ten slotte moet er aandacht zijn voor onderlinge interactie en sociale vaardigheden om te zorgen voor meer verbinding met elkaar en met de ISK (internationale schakelklas).”
PRESENTATIE AAN HET MANAGEMENT
De aanbevelingen ontving ’t Venster met open armen. “We zijn trots dat we de aanbevelingen presenteerden aan het MT (managementteam) en alle medewerkers. Daarnaast zijn we ook trots dat we het onderzoek samen met een heel mooi resultaat afronden.”
GESPREKSTECHNIEKEN
Tijdens het afstuderen staan onderzoek en innovatie in de praktijk centraal. In de module Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn van de opleidingen Social Work en Pedagogiek, werken studenten aan vraagstukken uit de praktijk door middel van onderzoek. Hilde: “In dit half jaar kwamen alle geleerde vaardigheden van onze opleiding Pedagogiek samen. Het samenwerken met de praktijk, de gesprekstechnieken, een onderzoekende houding en het schrijven van verslagen.” Loes noemt ook de gesprekstechnieken als leerzaam: “Deze kon ik toepassen in gesprek met de medewerkers en de leerlingen.”
OPEN EN DUIDELIJKE COMMUNICATIE
“Blijf communiceren, spreek verwachtingen naar elkaar uit en neem de praktijkplek mee gedurende het onderzoeksproces.” Deze tips rondom afstuderen geven Hilde en Loes nog aan studenten en opdrachtgevers. “We leerden dat het planmatig werken structuur geeft en stressmomenten wegneemt. Open en duidelijke communicatie is belangrijk zodat alle partijen weten wat ze van elkaar kunnen verwachten.”