Rinske is vierdejaars student Pedagogiek en dacht vooral geïnteresseerd te zijn in het jonge kind, maar tijdens haar derdejaarsstage bleek dat werken met pubers haar nog veel meer uitdaagde.
“Mijn eerstejaarsstage deed ik bij een kinderopvang. Dat was 1 dag in de week. In het tweede jaar liep ik twee dagen per week stage in het speciaal onderwijs. Het jonge kind tot 12 jaar interesseerde mij altijd enorm, dus dit waren leuke stages. Toch vond ik dat ik de doelgroep pubers nog niet moest uitsluiten, dus mijn derde jaar ging ik daarvoor. Toen bleek dat deze doelgroep mij enorm aansprak.”
Volop in de groei
“Met pubers kun je echte gesprekken voeren, en je kan ze ook nog stappen zien zetten. Bij het jonge kind gaat de ontwikkeling natuurlijk heel snel, maar ook pubers zijn nog volop in de groei. Ik heb mijn derdejaarsstage gelopen met jongeren in de geestelijke gezondheidszorg. Zij woonden op een behandelgroep. Met hun problematiek kan het al een stap zijn om op tijd uit bed te komen. Ik vind het mooi om dat soort kleine successen te benoemen, dan zie je ze groeien.”
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Wilde je altijd al Pedagogiek gaan studeren? “Na mijn mbo-opleiding Onderwijsassistent koos ik voor de Pabo, maar al snel realiseerde ik me dat ik vooral geïnteresseerd ben in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Tijdens mijn stage gingen bijvoorbeeld de ouders van een kind scheiden. Dáár wilde ik het over hebben. Maar het alfabet moest ook geleerd worden. De individuele aandacht per kind trok mij het meeste aan, vandaar dat ik toch Pedagogiek ben gaan studeren.”
Van mbo naar hbo
Het leukste aan de studie vind ik de praktijkervaring. Dat je echt ziet wat er gebeurt bij een kind in de ontwikkeling: dat is zo mooi. Ik vind ervaringen opdoen in de praktijk een fijne manier van leren. Omdat ik mbo heb gedaan, had ik ook al veel ervaring met vaardigheden zoals contact maken en gespreksvoering. Met verslagen schrijven en theorietoetsen heb ik wat meer moeite. Maar de begeleiding is heel prettig. Docenten staan altijd open voor vragen en tips.
Themaweken
“Wat ik ook erg leuk vind zijn de speciale themaweken. Zo heb je in het eerste jaar de LEF-week waarin je opdrachten doet en vaardigheden oefent die buiten je comfortzone liggen. Je maakt bijvoorbeeld in groepjes een filmpje rondom een pedagogisch thema. In het tweede jaar doe je mee aan de ‘International Week Health and Social Studies’. Hier leer je hoe in andere landen en culturen aan welzijn en opvoeding gewerkt wordt. Dit soort weken zijn een fijne onderbreking van het ‘normale’ onderwijs.”
GGZ
In het vierde jaar kies je ook minor. Rinske koos voor GGZ-agoog. “GGZ staat voor Geestelijke GezondheidsZorg en in deze minor leer je over heel veel psychiatrische ziektebeelden zoals verslaving, autisme en angststoornissen. Het is fijn dat je met een minorkeuze je opleiding nog meer eigen kan maken.” Na haar opleiding hoopt Rinske te gaan werken in de Geestelijke Gezondheidszorg.