Dit is je studie
'Behandelen door te laten ervaren'. Dat is de rode draad tijdens de opleiding. Je doet veel opdrachten om jezelf goed te leren kennen. Ook maak je praktijkopdrachten, loop je ieder jaar stage en ga je aan de slag met jouw creatieve talent in oefenopdrachten. Zo ben jij straks klaar voor het werkveld!
De opbouw van Vaktherapie - Dramatherapie
Voordat je begint met Vaktherapie, kies jij je studierichting. In jouw geval: Dramatherapie.
Bij de opleiding Dramatherapie ontwikkel je diverse vaardigheden. Je leert bijvoorbeeld:
- hoe je observeert en een behandelplan opstelt;
- hoe je een behandeling uitvoert en evalueert.
- over diverse ziektebeelden en problematieken;
- hoe je drama als middel inzet;
- reflecteren op jezelf: wie ben je; wat motiveert je; wat kun je goed?
Je helpt cliënten om zich te uiten en zichzelf te accepteren. Zo nodig help je hen om gedragsalternatieven te ontwikkelen. Dat doe je met drama als middel. Je leert over ontwikkelingspsychologie en diverse ziektebeelden, zoals autisme, angststoornissen, depressie en persoonlijkheidsstoornissen. Je wordt vaardig in het contact maken met een cliënt. In je 3e jaar ga je maar 1 dag in de week naar school, de rest loop je stage. Daarnaast leer je ondernemen. Het laatste jaar bestaat uit een minor en een afstudeeropdracht.In het 3e jaar ga je fulltime stage lopen. Je leert hoe je dramatherapie inzet in de praktijk. In het 4e jaar volg je een minor die jou aanspreekt en ben je bezig met je afstudeeropdracht. Voor je het weet, studeer je af als Bachelor of Arts!
Je propedeusejaar
Tijdens het 1e jaar maak je kennis met je studierichting die je hebt gekozen. Hoe zet je je dramatherapie in? Wat komt daarbij kijken? Ook leer je jezelf beter kennen.
Jouw vorm van therapie
Tijdens het 1e en 2e jaar van de opleiding ontdek je hoe je dramatische en theatrale werkvormen inzet om cliënten te helpen.
Verder leer je cliënten te observeren en een behandelplan te ontwerpen en uitvoeren. Dit doe je op basis van theoretische kennis. Je leert bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie en sociale ziektebeelden, zoals angst- of eetstoornissen en autisme.
Nieuwe vaardigheden en stagelopen
Een belangrijke vaardigheid die je leert, is het contact maken met je cliënt. Dit en veel meer oefen je in gesimuleerde praktijksituaties, bijvoorbeeld via rollenspellen.
Ook doe je al in je 1e jaar een oriëntatiestage. Je loopt dan mee op een therapeutische stageplek met een 3e-jaars student. Belangrijk in dit jaar is jouw persoonlijke ontwikkeling. Je doet een heleboel zelfkennis op en krijgt ruimte om te reflecteren. Je ontdekt waar je goed in bent en wat je aan jezelf kunt verbeteren.
Je krijgt volop begeleiding
Bij de HAN heb je een persoonlijke coach: je loopbaanbegeleider (slb'er). Dit is je 1e aanspreekpunt binnen de opleiding. Je kunt bij hem of haar altijd terecht met vragen, of voor ondersteuning bij je studie. Heb je problemen thuis, met vrienden of loopt het gewoon niet zoals je wilt? Je slb’er denkt graag met je mee. Ook kun je terecht bij Student Support Center. Dit is een netwerk van experts op het gebied van studentbegeleiding.
Studiepunten
Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur. EC’s zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding.
Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!
Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief bindend studieadvies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.
Je verdiepende jaar
In het 2e jaar ontwikkel je je therapeutische kennis en vaardigheden verder. Je krijgt meer inzicht in je vakgebied.
Verder ontwikkelen
Je werkt veel aan uitdagende praktijkopdrachten en loopt stage(s). Ook besteed je dit jaar extra aandacht aan je professionele ontwikkeling.
Je stage
In je stage in het 2e jaar ga je met jouw vaktherapeutisch middel (drama) aan de slag. Je loopt 1 dag in de week stage. Dit is meestal bij een instelling van speciaal onderwijs. Je geeft bijvoorbeeld training aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Of je zet een doelgericht programma op om leerlingen weerbaarder te maken. Uiteraard word je goed begeleid door professionals. Zowel bij de instelling als bij de HAN.
Labs en werkplaatsen
In labs en werkplaatsen werken studenten, docenten, onderzoekers en professionals van verschillende disciplines én opleidingsniveaus intensief samen in interprofessionele zorg- en welzijnsverlening. Dit doen ze ook in doorlopende onderzoekslijnen die verwant zijn aan de innovatieagenda van een wijk of het gezondheidscentrum. Bij deze opleiding kun je als student bijvoorbeeld meedoen aan of bij:
- Allesbinder
- Brakkenstein
- Dukenburg
- Hatert
- Lindenholt
Stage en ondernemen
Je 3e jaar wordt een tikkeltje anders dan voorgaande jaren. Je bent maar 1 dag in de week op school, de andere dagen ben je aan het leren in de praktijk (stage). Daarnaast leer je ondernemen!
Dieper het vakgebied in
In jaar 3 van de opleiding Vaktherapie ga je dieper in op het behandelen van cliënten. Doelgericht. Systematisch. Bewust leer je stappen te zetten in een proces met je cliënten. Je leert jouw creatieve vak (drama) verder beheersen.
In dit 3e jaar ontwikkel je ook je ondernemerskwaliteiten. Je bedenkt een nieuw product of je schrijft een ondernemingsplan. Netwerken, verbinden, pionieren en managen komen hierbij allemaal aan bod. Je krijgt nieuwe invalshoeken en loopt stage.
Aan de slag met complexe problemen
In dit jaar loop je 4 dagen per week stage als vaktherapeut. Je kunt in allerlei instellingen aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan een GGZ-instelling, gevangenis, psychiatrische inrichting of in de verslavingszorg.
Tijdens je stage buig je je over complexe problemen. Vanzelfsprekend krijg je begeleiding van een ervaren vaktherapeut. Je werkt samen met mensen uit verschillende vakgebieden. Samen komen jullie tot behandelingen die helemaal zijn afgestemd op de persoon in kwestie.
Creativiteit staat centraal
We hechten veel waarde aan kennis en beheersing van vaardigheden die horen bij de studierichting, bijvoorbeeld rollenspellen. Door jouw creativiteit de vrije loop te laten, word jij een betere therapeut!
Internationaal
Benieuwd hoe ze vaktherapie inzetten in het buitenland? Dit is je kans! Je kunt namelijk ook je stage lopen in Duitsland, Curaçao, Suriname, Mexico of Zuid-Afrika. In deze landen heeft de opleiding al relaties. Wil je zelf een plek zoeken? Dat mag! Let wel op dat je stageplek aan een aantal eisen moet voldoen.
Minor en afstuderen
In het 4e en laatste jaar van de opleiding maak je een eindsprint. Een half jaar lang volg je een minor: een soort vakkenpakket over een onderwerp dat jou interesseert. Daarna ga je afstuderen.
Welke minor kies jij?
Nóg meer verdieping en eigen inbreng: in je laatste jaar volg je een minor. Hiermee kun je je straks profileren als vaktherapeut. Er zijn minoren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een minor ‘Autism through the lifespan ‘of ‘Sociale psychiatrie’. Je kunt werkelijk alle kanten op!
Er zijn 3 soorten minoren:
Verdiepende minor
Specialiseer je nog meer binnen je eigen vakgebied.
Verbredende minor
Maak kennis met een heel ander vakgebied.
Doorstroomminor
Bereid je voor op doorstuderen of onderzoek doen.
De laatste loodjes: afstuderen!
In het 2e semester ga je aan de slag met je afstudeeropdracht. Meestal in opdracht van een instelling. Je zet je tanden in een praktijkprobleem van die organisatie. Stap voor stap onderzoek je hoe het probleem in elkaar steekt. Je ontwikkelt een bruikbare oplossing.
Daarnaast ga je verder met het ontwikkelen van je methodische handelen als therapeut. Je kiest zelf de volgorde. Start je met je minor of start je juist met je afstudeeropdracht?
Afstudeerprojecten
In je 4e jaar Vaktherapie staat de beroepstaak 'Onderzoek en Innovatie' centraal. Je gaat een onderzoeksproject uitvoeren binnen een organisatie of instelling. Lees hieronder een voorbeeld van studenten die je voor gingen:
- De grote stroom vluchtelingen daagt ons uit nieuwe manieren te vinden om mensen te helpen integreren. Robert Konrad Lieli ontdekte via zijn onderzoek dat dramatherapie kan bijdragen aan de sociaal-culturele integratie.
Diploma
Alles gehaald? Dan is je diploma binnen. Je diploma heeft ook een Engelstalige bijlage. Dit diploma-supplement is een bijlage over wat je hebt geleerd en wat je kunt. Door de EU erkend! Hiermee kun je makkelijker in het buitenland werken of doorstuderen. Wij bewaren een kopie van je supplement.
Bachelor of Arts
Gefeliciteerd! Je bent nu officieel erkend vaktherapeut en je mag jezelf Bachelor of Arts noemen!
Maaike, student Dramatherapie
Maaike is 3e-jaars student Dramatherapie. Ze heeft gekozen voor deze opleiding omdat ze altijd al geïnteresseerd was in mensen. “Ik luister graag en ik wist dat ik in de hulpverlening wilde gaan werken. Verder ben ik dol op drama en toneel. Mijn keus voor de HAN zat hem in het feit dat ik meteen in het 1e jaar voor drama kon kiezen!”
De studie bevalt haar goed, ook al was ze in eerste instantie wel bang of ze wel goed genoeg kon acteren. “Ik had namelijk nog niet heel veel ervaring. Gelukkig was ik wel heel gemotiveerd en dat is het belangrijkst! Vooral in de eerste twee jaar krijg je hier nog veel lessen in, dat gaf me wel zelfvertrouwen waardoor ik steeds meer verschillende rollen durfde te spelen.” Maaike vindt het heerlijk dat ze haar passie voor mensen helpen en haar liefde voor drama kan combineren. “Ik geloof echt dat mensen, door ervaringen binnen drama, een andere kijk op zichzelf en de wereld kunnen krijgen en stukjes geluk kunnen terugvinden. Daarnaast heeft de studie denk ik een goede balans tussen theorie en praktijk. Je krijgt namelijk achtergrondinformatie en leert meteen hoe je dit kan toepassen in het geven van therapie aan verschillende doelgroepen. Verder vindt binnen dramatherapie ook veel introspectie plaats. Je leert jezelf beter kennen, wat je kwetsbaarheden zijn, hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je deze juist kunt inzetten om een unieke dramatherapeut te worden. Ik vind dit soms confronterend, maar ik heb hier nu al heel veel van geleerd! Door mezelf goed te kennen, voel ik me een completer mens en kan ik anderen ook beter helpen.”
In haar 1e jaar heeft Maaike creatieve activiteiten ondernomen met jonge vluchtelingen. “Ik vond het ontzettend bijzonder om hun verhalen te horen. Het raakte me hoeveel talent, optimisme en wilskracht bij hen aanwezig is.” In haar 2e jaar heeft ze dramalessen verzorgd in een theaterwerkplaats voor jongvolwassenen met autisme. “Ik heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad! Ik heb geleerd om voor een groep te staan en leiding te geven, en hoe je door af te stemmen op het individu iemands talenten naar boven kan laten komen. We hebben heel veel lol gehad samen en ik vond het prachtig om deze mensen te zien stralen!”
Maak kennis
Kom sfeer proeven en kennismaken: onze online deuren staan voor je open!