Lute-Geert Verdouw is adjunct-directeur op Driestar Gouda, een school voor voortgezet onderwijs en onderdeel van Driestar-Wartburg, scholengroep voor christelijk onderwijs op reformatorische grondslag in de randstad. Hij begon er 17 jaar geleden als docent Engels en groeide vanaf 2011 door naar verschillende management functies; afdelingsleider, sector-directeur en nu adjunct-directeur van havo 2 en 3. Lute-Geert startte in 2021 met de Master Management & Innovatie in Maatschappelijke Organisaties (MMI) en is momenteel bezig met de afronding van de studie.
Aanjager van verandering
Leren en ontwikkelen past bij Lute-Geert: na het behalen van de bachelor Schoolleider Vakbekwaam wilde hij zich graag verder ontwikkelen in management en veranderkunde. Hij overwoog verschillende masters, maar koos uiteindelijk voor de Master Management en Innovatie in Maatschappelijke organisaties (MMI). “Deze opleiding kijkt breder dan alleen de sector onderwijs, dat vind ik waardevol. Juist ook vanuit andere disciplines kan je veel leren. Mijn medestudenten komen bijvoorbeeld ook uit de zorg, gemeente en politie. Hierdoor krijg je een bredere maatschappelijke blik. De opleiding leert je om de vanuit die breedte de juiste condities te scheppen voor verandering. Zo word je een aanjager van verandering binnen je eigen organisatie.”
Concrete vernieuwing
Een mooi voorbeeld is het project dat hij is gestart voor de module Strategisch Innoveren in Maatschappelijke Organisaties. Lute Geert: “Na corona merkten wij ook op onze school een groot motivatieprobleem onder leerlingen. De grote vraag was: hoe krijgen we de leerlingen weer gemotiveerd? Ik zette mijn netwerk in en nodigde mensen uit om mee te praten over dit thema. Wat is er nodig in de school? Welke rol heeft docent? Welke rol speelt het onderwijsaanbod en de manier waarop je het aanbiedt? Daarnaast zorgde ik vanuit ik voor een sterke theoretische onderbouwing op basis van de vele theorieën die er over motivatie zijn.”
“We organiseerden avonden voor personeel, leerlingen én ouders om samen met specialisten in gesprek te gaan over motivatie. Dit leverde heel veel waardevolle informatie op waar we vervolgens weer mee aan de slag zijn gegaan. Als directie hebben we besloten motivatie als paraplubegrip op te nemen in het schoolplan. Nu organiseren we brede nascholing op formatief handelen, waardoor dit beleid verankerd wordt in de dagelijkse praktijk. Ook zijn we initiatieven op het gebied van betekenisvol onderwijs gestart. Zo gaan we nu bijvoorbeeld meer projectmatig werken en brengen we meer technisch onderwijs de school in. Door het enthousiasme bij collega’s is er vorig cursusjaar een Techlab gerealiseerd waar leerlingen zich met onder andere lasersnijders en 3D-printers op technisch vlak kunnen ontwikkelen. Al met al hele mooie concrete uitkomsten van de opleiding.”
Winst voor de school
“Bijna alles wat ik leer bij de MMI kan ik direct linken aan mijn werk op school. De school heeft er op die manier meteen profijt van. Het mooie is dat we nu meer dan ooit samen leren; er ontstaan hele mooie resultaten door co-creatie. De studie heeft me een frisse blik gegeven. Met de kennis en expertise die ik heb opgedaan in de studie kan ik innovaties inzetten en aanjagen; daardoor is innovatie nu meer in de school verankerd.
Voor de module Onderzoek en Interventie ben ik op school een onderzoeksgroep gestart waarmee we nadenken en onderzoeken wat ons onderwijs nodig heeft met het oog op de toekomst. De module Toekomstverkenning heeft me daarbij bijzonder goed geholpen. Je leert in deze module met een heel andere blik naar de vraagstukken van school en maatschappij kijken.”
MMI gaat mee voor het leven
Lute-Geert heeft geen moment spijt gehad van zijn keuze voor de MMI: “Het heeft grote meerwaarde om met medestudenten in intervisiegroepen aan de slag te gaan met de vraagstukken: die van jezelf én die van de ander. Door goed te luisteren naar elkaar en de juiste verdiepingsvragen te stellen, kom je echt tot de kern en kun je de volgende stap in je proces veel beter zetten. Samen zoek je de diepere laag op, dat geeft verbinding met elkaar. Je leert elkaar echt kennen, doordat je zelf ook een veranderproces doormaakt. Dat raak je niet kwijt: een MMI-er ben je mede daarom ook voor het leven.”
Financier de MMI met de Schoolleidersbeurs
Met de komst van de Schoolleidersbeurs-vo is het nu mogelijk om de Master Management en Innovatie in Maatschappelijke Organisaties volledig te financieren. De beurs wordt verstrekt in de vorm van een tegemoetkoming in de studiekosten en vervangingskosten voor studieverlof.