Wendy Pluk is research scientist bij Synthon en masterstudent Molecular Life Sciences. Na het behalen van haar Bachelor HLO werkte Wendy Pluk 4 jaar op de universiteit en vervolgens 8 jaar bij MSD. Bij haar huidige werkgever Synthon is Wendy nu bezig haar HAN Master Molecular Life Sciences af te ronden. Ze vertelt hoe de opleiding bijdraagt aan haar eigen professionele ontwikkeling en aan die van Synthon.
Verdieping én verbreding
“Ik heb echt goed nagedacht voordat ik aan deze masteropleiding begon. Ik wilde verdieping en verbreding in mijn werk. Zelf zit ik in de specialistische hoek van de massaspectometrie. Maar ik miste het grotere plaatje: waar komen mijn monsters vandaan? En hoe worden mijn data verwerkt in het geheel? Dat was mijn leervraag: meer het totaal overzien, een helicopterview krijgen. Daarom wilde ik een masteropleiding gaan doen.”
Perfecte aansluiting bij mijn werk
“Voordat ik koos voor deze masteropleiding en de HAN, heb ik me heel goed georiënteerd. Deze opleiding werd me al aanbevolen door collega’s en andere deeltijdmasters bleken minder praktisch en minder goed georganiseerd. De HAN dacht echt mee over de combinatie met mijn werk. Voor mijn afstuderen heb ik een project opgepakt dat binnen ons bedrijf sowieso uitgevoerd moest worden. We hebben dat vervolgens uitgesmeerd over 1 jaar in plaats van een half jaar, zodat mijn dagelijkse werk ook gewoon door kon lopen.”
Contaminaties detecteren op individueel eiwitniveau
‘Mijn afstudeerproject gaat over contaminaties (vervuilingen in de vorm van eiwitten) in een therapeutisch antilichaam dat wij produceren. Ik heb nu een methode ontwikkeld om deze eiwitten te identificeren met behulp van massaspectrometrie. Synthon had al apparatuur in huis en met mij nu dus ook iemand die daar tijd aan kan besteden. Ik heb semi-kwantitatief bepaald hoeveel van die eiwitten in elk van de zuiveringsstappen nog aanwezig zijn en nu kan ik dat zelfs op individueel eiwitniveau zien. Met deze analytische methode kunnen we het zuiveringsproces dus beter sturen.”
Toekomstige projecten profiteren hiervan
Wendy legt uit dat haar onderzoek voor Synthon heel belangrijk is: “Voordat we een geneesmiddel op basis van antilichamen op de markt kunnen brengen willen de autoriteiten precies zien op welke manier wij de zuiverheid van ons product garanderen. Die proceskennis ontwikkel ik nu. Bovendien profiteren toekomstige projecten ervan: als we een nieuw zuiveringsproces ontwerpen, kunnen we ‘mijn’ methode gebruiken om dat proces te sturen. Mijn collega’s van ‘downstream processing’ (DSP) hebben hier veel profijt van.”
Bredere scope ontwikkeld
De masteropleiding besteedt ook veel aandacht aan de brede professionele ontwikkeling van de student. Wendy: “Timemanagement, mensen aanspreken op taken en verantwoordelijkheden, planningen en budgetten maken, dat leer ik allemaal. Je ontwikkelt je tot projectmanager, dus je hebt ook ‘soft skills’ nodig om je goed door het bedrijf heen te bewegen. Ik merk dat ik daarin groei. Bij DSP, dat zijn mijn ‘klanten’, moet ik helder krijgen wat zij nodig hebben en aan afdelingshoofden moet ik onderbouwen wat ik wil gaan doen. Dat alles zorgt er ook voor dat ik een bredere scope heb ontwikkeld: ik heb veel geleerd over downstream én upstream processing.”
Echt luisteren naar de student
Wendy was blij met de persoonlijke aandacht voor studenten. “Er is veel ruimte om vragen te stellen, om je echt te verdiepen in een onderwerp. De kleine klassen helpen daar ook bij. Het voelde vertrouwd en ik voelde me echt ‘gezien’. Ze begrijpen je situatie en denken mee als er hobbels zijn.” Nu ze in de opleidingscommissie zit, ziet Wendy dat er goed omgegaan wordt met kritiek van studenten: “Laatst gaven studenten aan dat een bepaald lesblok te zwaar was. Nu wordt het rooster voor het komende jaar aangepast, zodat de studeerbaarheid goed blijft. Daar wordt actief aan gewerkt.”