Trainen en Coachen

De opleiding start 1 februari 2026
Jij wilt je verdiepen in het ambacht van het trainen en het coachen. Hoe begeleid je een groepsopdracht of een rollenspel? En hoe doe je dat online? Hoe zorg je voor vraagverheldering bij je coachee en hoe zorg je voor transfer van het geleerde? Volg de module Trainen en Coachen!
In het kort
Voor wie is de module Trainen en Coachen?
In deze module staan de rollen trainen en coachen centraal. Je gaat je verdiepen in het ambacht van het trainen en het coachen. Je krijgt een theoretisch grondslag en je gaat volop ervaring opdoen met trainen en coachen. Hoe begeleid je een groepsopdracht en een rollenspel? En hoe doe je dat online? Hoe zorg je voor vraagverheldering bij je coachee en hoe zorg je voor transfer van het geleerde? Tijdens deze cursus ga je een training van een dagdeel verzorgen voor een groep deelnemers van een organisatie en ga je twee coachees coachen. Ook doe je ervaring op met het uitvoeren van een veldonderzoek.
Als je je wilt verdiepen in de rollen trainen en coachen, dan is deze module geschikt voor jou!
Programma module Trainen en Coachen
Tijdens de module Trainen en Coachen richt je je op de volgende onderwerpen:
- Trainen en coachen als professional: onderzoek naar de beroepsrol
- Het voorbereiden en organiseren van een leertraject
- Het voeren van coachgesprekken
- Het uitvoeren van een blended training
- Professionele identiteit als trainer/coach
Hieronder lees je in grote lijnen wat je kunt verwachten.
- Trainen en coachen als professional: onderzoek naar de beroepsrol
We starten met een onderzoek. Je ontwikkelt door middel van dit onderzoek je visie op leren van volwassenen, trainen en coachen. Je maakt gebruik van literatuur, interviews én observaties in de praktijk. Je ontwikkelt een realistische kijk op de rol van trainer en coach en krijgt antwoord op datgene dat je nog niet wist en nieuwsgierig naar bent; je onderzoeksvraag. De toets bestaat uit een onderzoeksrapportage waarin je verslag doet van je onderzoek en de visie die je daaruit hebt gedestilleerd.
- Het voorbereiden en organiseren van een leertraject
Je voert een training van een dagdeel uit voor een groep deelnemers van een organisatie die je zelf werft. Het gaat hierbij om een training op minimaal niveau 2: een vaardigheidstraining. In het onderwijs ga je je verdiepen in dit thema en kies je voor een incompany training of een open aanbod training met een e-component. Je zorgt voor een wervende en informerende tekst (leaflet), onderzoekt de doelgroep en de wens van de opdrachtgever en/of de deelnemers. Je vertaalt deze informate in de didactische vormgeving van de training. We toetsen twee deelproducten: het leaflet inclusief een prijsopgaaf en een trainershandleiding.
- Het voeren van coachgesprekken
Je zoekt 2 coachees buiten het onderwijs, één met wie je een traject kunt uitvoeren van vijf coachgesprekken en één persoon die je online coacht. In het onderwijs werken we aan de basisvaardigheden van het coachen en experimenteren we met technieken. Deze oefen je vervolgens in de (digitale) praktijk. We toetsen de vaardigheden door middel van een assessment waarin je aan de hand van videomateriaal de leeruitkomsten aantoont.
- Het uitvoeren van een blended training
De training geef je alleen of samen met een medestudent aan minimaal 7 volwassen deelnemers; in het laatste geval stap je afwisselend in de rol van trainer en co-trainer. In het onderwijs experimenteer je met diverse onderdelen uit het trainerstraject, zoals een rollenpel/simulatie en een e-component. Je leert hoe je deelnemers begeleidt en vooral hoe je de deelnemers laat reflecteren met het oog op maximaal leerrendement. We toetsen de vaardigheden door middel van een digitale presentatie waarin je aan de hand van videomateriaal je leeruitkomsten aantoont.
- Professionele identiteit als trainer en coach
Dit onderdeel loopt als een rode draad door de module heen. We bieden concrete tools om de verschillende aspecten van professionele identiteit in kaart te brengen. We vinden het daarbij belangrijk dat je kennis hebt over ethiek, je persoonlijke waarden als trainer en coach en wanneer die waarden botsen met de uitoefening van de begeleidersrol. Aan de hand van een eigen dilemma krijg je zicht op de morele aspecten en morele kwaliteit van het beroepsmatig (professioneel) handelen van jezelf als professional. In intervisiegroepen leer je gestructureerd elkaar (en jezelf) te bevragen en zo te reflecteren op eigen thema’s en patronen. Als trainer en coach is je belangrijkste instrument immers jezelf! Je presenteert je uitgewerkte P-ID (professionele Identiteit) aan je medestudent. De vorm is vrij te kiezen.
Verdere informatie
Verder studeren?
Heb je de cursus gevolgd en wil je verder studeren? Of wil je gaan voor een bachelordiploma? Volg dan de deeltijd bacheloropleiding Learning and Development in Organisations (voorheen Opleidingskunde). De cursus Trainen en Coachen is onderdeel van deze bachelor. Als je de cursus al hebt gevolgd, krijg je vrijstelling voor deze module in de bachelor. Of kies voor een van de andere losse modules van de bachelor.

Nieuwsgierig?

Snel antwoord
Heb je een vraag? Stel je vraag aan HAN Learning en Development.
We helpen je graag verder.