Post-hbo Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG)

De opleiding start 9 oktober 2025
Werk jij als jeugd- en gezinsprofessional met gezinnen met meerdere en complexe problemen? Wil jij je als ambulant behandelaar inzetten zodat kinderen thuis kunnen blijven wonen of weer thuis kunnen wonen? Wil jij gezinnen met meervoudige problematiek helpen om de regie terug te krijgen?
In het kort
Online voorlichtingsbijeenkomsten
Wil je meer weten over de post-hbo opleiding Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG)? Stel al je vragen tijdens een van de komende online voorlichtingsbijeenkomsten!
- Dinsdag 13 mei 2025, 12.00-13.00 uur
- Woendag 11 juni 2025, 10.00-11.00 uur
Ben jij erbij? Laat het ons weten via het aanmeldformulier: https://forms.office.com/e/A0DYM0TbEe
Voor wie is deze opleiding?
Werkzaam als jeugd- en gezinsprofessional binnen het sociale domein en werk je of wil je werken met gezinnen met kinderen die meerdere en complexe problemen hebben en veelal moeilijk toegankelijk zijn voor hulpverleners? Wil jij (multi) probleemgezinnen helpen om de regie terug te krijgen? Dan is de post-hbo opleiding Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG) wat je zoekt!
Check of je voldoet aan de instapvoorwaarden:
- Je hebt een HSAO-diploma of een diploma van een van de voorgangers van deze opleiding.
- Je hebt minimaal 2 jaar relevante werkervaring op een agogische functie met kinderen en/of adoloscenten en hun gezinnen of ambulante jeugdhulp.
- Je werkt voor minimaal 16 uur per week in de ambulante jeugdzorg waar je de praktijkopdrachten kunt doen (stage/werkervaringsplek toegestaan).
- Je hebt een praktijkbegeleider in je organisatie waar je praktijkopdrachten kunt uitvoeren.
Een hsao-diploma is een hbo-diploma van een van de volgende opleidingen: sph, mwd, cmv, pedagogiek, social work, toegepaste psychologie, creatieve therapie, godsdienst pastoraal werk, of een van de voorlopers bijvoorbeeld Inrichtingswerk of hbo-J.
Relevante werkervaring: werkervaring op een agogische functie met kinderen en/of adolescenten en hun gezinnen.
Programma
Je gaat aan de slag met
- Ontwikkelen van eigen professionaliteit.
- Systeemtheorie als kapstok en rode draad door de opleiding.
- Methodiekgericht werken. Het maken van een gezinstaxatie op basis van een verklarende analyse waarbij ook de veiligheid van het gezinssysteem in kaart wordt gebracht. Het opstellen van een hulpverleningsplan en dit doen vanuit de oplossingsgerichte benadering, systeemtheorie en cultuursensitief werken.
- Systemisch interveniëren (contextueel en transcultureel systemisch werken). Het inzetten van technieken om (opvoed) vaardigheden aan te leren en communicatie binnen het systeem te verbeteren. Het vergroten en benutten van het sociale netwerk.
- Interprofessioneel samenwerken.
- Kwaliteit bevorderen. Het doorontwikkelen van de voorwaarden om de zorg te verbeteren.
Competenties
- Hulpvragen systemisch onderzoeken;
- Een samenwerkingsrelatie aangaan met het gezinssysteem;
- De hulp-/ontwikkelingsvraag taxeren en in zijn systeemcontext plaatsen;
- Een handelingsplan schrijven, methodisch uitvoeren en evalueren;
- Rapporteren en evalueren;
- Het sociale netwerk van het gezinssysteem in kaart brengen en inzetten;
- Systeemtherapeutische interventies uitvoeren;
- Verantwoorden van het eigen handelen.
Resultaat
Na de post-hbo opleiding (IAG) kun je methodisch variëren tussen oplossingsgerichte bejegening, werken vanuit de systeemtheorie en de sociale leertheorie. Door middel van deze theorieën ben je in staat om vanuit verschillende posities en perspectieven te handelen, te onderscheiden en te verbinden. Je ben in staat middels de verklarende analyse de pedagogische hulpvraag in gezinnen inzichtelijk te maken.
Je ontvangt een door CPION (Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland) erkend post-hbo diploma, indien je voldoet aan bovenstaande toetsingscriteria.
Eigen inbreng cursisten
Je volgt deze opleiding met collega’s vanuit verschillende instellingen en organisaties. Hierdoor verbreed je jouw praktijkkennis en voed je de ketensamenwerking. Er is aandacht voor de individuele kindproblematiek die steeds gerelateerd wordt aan het systeem/de systemen waarin het kind zich bevindt.
Werkwijze
De (transculturele) systeemtheorie, de verklarende analyse, het oplossingsgerichte denk-werkkader, de competentiegerichte behandelingswijze en het cultuursensitief werken zijn de pijlers van de opleiding.
Je stelt bij de start van de opleiding een eigen persoonlijk ontwikkelingsplan op. Je bepaalt zelf de vorm waarin je dit gaat doen.
In een portfolio houd je de vorderingen in het leerproces bij en voedt deze met de uitvoering van de opdrachten en de bestudering van de aangeboden literatuur. Aan het eind van de opleiding geef je een presentatie over je persoonlijke ontwikkeling als IAG'er.
Afronding en toetsing
Jouw leerproces, de praktijkopdrachten en reflecties verwerk je in een portfolio als eindproduct. De opleiding wordt afgerond met een presentatie van een door jouw gekozen innovatie binnen jouw werkveld.
Toetsing
- Tenminste 80% aanwezigheid
- Vijf opdrachten gekoppeld aan jouw eigen praktijk en leerproces met tenminste een voldoende beoordeeld.
- Een volledig en op orde zijnd portfolio met reflecties op uitgevoerde opdrachten.
- Eindpresentatie.
Team
Onze post-hbo trainers staan midden in de praktijk. Ze weten wat er speelt, denken mee over oplossingen en begeleiden ook vele maatwerktrajecten in het sociale domein.
Anita Verstegen
Opleider, trainer, adviseur
Coördinator van de post-hbo opleiding Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling, intervisor en docent. Actief binnen het sociaal domein, specifiek binnen het werkveld jeugdhulpverlening. .
Joris van Veen
Opleider, trainer, adviseur
Mijn expertise, en daarmee mijn focus, ligt op de ambulante jeugdhulp, en het opzetten en versterken van leernetwerken. Betrouwbaar, bevlogen en ambitieus is kenmerkend voor de wijze waarop ik, vanuit de bedoeling, als verbinder concreet te werk ga.
Peter Berkers
Opleider, trainer, adviseur
Ik werk bij de HAN als opleider en trainer binnen post-HBO onderwijs. Ik verzorg scholing voor jeugdzorgmedewerkers en geef supervisie en trainingen over kindermishandeling, huiselijk geweld, oplossingsgericht werken en agressieregulatie. Daarnaast ben ik betrokken bij het ZonMw-project om hulpverlening, onderwijs en onderzoek te versterken.
Frits van Dijk
Opleider, trainer, adviseur
Scholingstraject jeugd- en gezinsprofessional (SKJ)
In het kader van SKJ registratie. (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd) voldoet deze opleiding aan de bouwstenen van het Landelijk opleidingsdocument Sociaal Werk, profiel Jeugd. Het SKJ beschrijft studiebelasting in EC (European Credit).
Veel gestelde vragen & antwoorden
We ontvangen veel vragen over de SKJ registratie. In dit document vind je de vragen en onze antwoorden hierop:

Verdere informatie
Maatwerk en incompany trajecten
De post-hbo trainers van de Academie Mens en Maatschappij (HAN) staan met beide benen in het onderwijs en de praktijk. Weten wat er speelt in jouw dagelijkse praktijk, dat vinden we belangrijk. Net als meedenken over verbeteringen en oplossingen. Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van maatwerk of incompany trajecten in het sociale domein? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs: (024) 351 10 83 of info.llo.amm@han.nl
Inspiratie opdoen? Bekijk de maatwerkflyer en lees over de organisaties die onze maatwerk of incompany trajecten inzetten in hun organisatie.

Post-hbo in het sociale domein
Je wilt werk maken van je carrière. Een stap zetten, bijvoorbeeld door je te verdiepen. Daar heb je iets voor nodig; een korte cursus, een intensieve training of een specifiek post-hbo-traject.
Bij de post-hbo opleidingen en cursussen in het sociale domein profiteer je van actuele kennis uit de praktijk. Die doen we op door met bedrijven en organisaties uit de regio praktijkgericht onderzoek uit te voeren. Een boost voor jouw ontwikkeling!

Snel antwoord
Vragen over een post-hbo, cursus of opleiding?
We helpen je graag verder.
Nieuwsgierig?
