Post-hbo Netwerkleiderschap

Twee deelnemers aan de post-hbo Netwerkleiderschap met elkaar in gesprek
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie ...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod

De opleiding start10 april 2025

Complexe multi-stakeholder samenwerkingen kennen fikse uitdagingen. Hoe kom je tot gedeeld belang en houd je iedereen aan boord? Hoe voorkom je stroperigheid? In dit actieleertraject gaan we die uitdagingen samen tackelen! Na afronding heeft jouw rol als netwerkleider meer betekenis en impact.

In het kort

    10 april 2025Start in Arnhem
    7 maandenDuurMaandelijks een bijeenkomst
    9.30 - 15.30 uurLestijden
    Hbo+Niveau
    € 2995,-Kosten Inclusief koffie/thee/lunch

Voor wie is deze opleiding?

Ben jij beleidsadviseur, projectleider of programmamanager, innovator, kwartiermaker of netwerker? En heb jij een sturende rol in het opzetten van een netwerk, werk je aan een complexe transitieopgave met diverse organisaties en andere belanghebbenden? Dan is het actieleertraject Netwerkleiderschap iets voor jou. Kom bouwen aan netwerken in complexe transities!

Programma post-hbo Netwerkleiderschap

Als projectleider, programmaleider of kwartiermaker in een complexe netwerksamenwerking heb je met veel verschillende uitdagingen te maken. Dit zien we terug in wetenschappelijk en sectoraal onderzoek. Maar blijkt ook uit de praktijk in het actiegerichte leertraject in de regionale leerkringen (Lindemann & Kemper-Koebrugge, 2020). Bijvoorbeeld in de regionale samenwerkingen tussen organisaties, lokale overheid, onderwijs en onderzoek. De uitdagingen die je het meest belangrijk vindt, gaan we samen in het leertraject tackelen. Met als doel dat jij deze uitdagingen aan kan gaan en jouw rol en impact in het netwerk meer betekenis kan geven! Door actiegericht met elkaar aan de slag te gaan werken we aan pragmatische oplossingen die je direct in de praktijk kunt toepassen.

Onderwerpen:

  • Probleemstelling en netwerk: wat is de maatschappelijke opgave? En wat het speelveld van de belanghebbenden?
  • Theory of change: wat is de impact die we willen realiseren op onze opgave, welke resultaten en effecten horen daarbij en hoe kunnen we die realiseren?
  • Netwerken, dynamiek en beweging: wat zijn kenmerken van netwerken, welke vormen kennen we en wat zijn variabelen die invloed hebben op de dynamiek? Welke strategieën kan ik zelf hanteren om beweging te creëren?
  • Netwerksturing en inrichting: hoe stuur je een netwerk enerzijds en bied je ruimte voor organische ontwikkeling anderzijds? Welke structuren en instrumenten zijn daar helpend bij?
  • Monitoring en zichtbaar maken van impact: hoe monitoren we onze voortgang, hoe tellen en vertellen we over onze impact? Welke rol spelen belanghebbenden van het netwerk hierbij?
  • Reflectie op eigen handelen en uitbreiding handelingsrepertoire: wat is mijn persoonlijke uitdaging, wat zijn mijn leerdoelen, ervaar ik ontwikkeling door het deelnemen aan de leergang? Hoe kan ik beter beslagen ten ijs komen in de netwerken waarin ik acteer?

Verdere informatie

Jouw docent
 

Miriam Jager

Miriam Jager is als beleidsadviseur verbonden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Haar werk richt zich op het verbinden van kennisinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken door middel van praktijkgericht onderwijs en onderzoek. Dit deed ze in verschillende rollen van programmamanager, alliantiemakelaar, docent, projectleider en beleidsadviseur. 
Al ruim 10 jaar pleit Miriam, samen met collega's van onder andere het lectoraat responsief beroepsonderwijs en lectoraat van Sociale Duurzame Praktijken, voor een innovatieve manier van leren. Ze benadrukt het belang van leren in de echte wereld en probeert dit te integreren in curricula en (onderwijs-) systemen. Miriams rol als verkenner draagt bij aan de innovatieve ontwikkeling van de HAN. Ze zorgt voor de aansluiting van externe samenwerkingen met de activiteiten binnen de hogeschool. 

Docent Miriam Jager van de post-hbo Netwerkleiderschap
Jouw docent
 

Berit Lindemann

Dr. Berit Lindemann is een ervaren adviseur, ondernemer en academica met brede ervaring in diverse transitievraagstukken. In het bijzonder, het daarin begeleiden van organisaties en netwerken in het (gezamenlijk) creëren van en verantwoorden over hun publieke waarde.  
In 2014 promoveerde Berit in de bestuurs- en organisatiewetenschappen (USBO) op het proefschrift ‘Lost in Translation’: over hoe transities en beleid op betekenisvolle wijze in de praktijk te vertalen zodat er daadwerkelijk publieke waarde gecreëerd wordt. In haar loopbaan heeft zij o.a. gewerkt als senior adviseur bij Capgemini en PwC. Tevens was zij werkzaam als onderzoekersmanager en docent bij het Zijlstra Center for public control and governance (VU Amsterdam) en participeert zij in onderzoek naar toezicht in en op netwerken (TiU). Berit is tevens vicevoorzitter van de Raad van Toezicht van een organisatie voor primair onderwijs en kinderopvang en doceert in verschillende leergangen over netwerkmanagement en -toezicht.

Docent Berit Lindemann van de post-hbo Netwerkleiderschap
Jouw docent
 

Jan Oosting

Jan Oosting werkt al meer dan 15 jaar in het domein van duurzame ontwikkeling en energietransitie, waarbij de focus altijd ligt op samenwerken aan deze complexe vraagstukken. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Daarbij gaat zijn aandacht meestal uit naar het snijvlak tussen leren, gedragsverandering en transitievraagstukken met een sterke passie op de mogelijkheden die de grote maatschappelijke vraagstukken bieden voor leercontexten. Complexe vraagstukken vragen om een integrale aanpak waarin systeemgerichtheid, gedrag, leren, talentontwikkeling, organisatieontwikkeling en motivatie en inspiratie samenkomen. Samenwerken, kennis en ideeën delen, verantwoordelijkheid voor je eigen acties hier en nu én daar en straks zijn cruciale elementen om dit te bereiken.

Foto van docent Jan Oosting van de opleiding Netwerkleiderschap
Jouw docent
 

Wendy Kemper-Koebrugge

Wendy Kemper-Koebrugge geeft als programmamanager van de Zorgalliantie en het Centre of Expertise Krachtige Kernen van de HAN University of Applied Sciences dagelijks vorm aan leren en innoveren in netwerken. Met de Zorgalliantie, een netwerk van meer dan 30 organisaties in wonen/welzijn/zorg in Gelderland, Oost-Brabant en Noord-Limburg met de HAN, ontwikkelt zij Krachtige Leerkringen waarin professionals, onderzoekers en studenten samen leren van maatschappelijke vraagstukken. Het onderzoeksprogramma van het Centre of Expertise Krachtige Kernen verdiept deze kennis en draagt zorg voor verspreiding. Haar kennis over netwerkleren heeft ze uitgewerkt in boeken en artikelen over samenwerkingsformules in netwerken en het werken aan waarde in netwerken. In 2022 promoveerde ze op het onderwerp ‘het functioneren van zorgnetwerken van thuiswonende ouderen verbeteren’.

Profielfoto van docent Wendy Kemper

Contact

Heb je vragen over deze opleiding? Of kunnen we je helpen met het maken van een keuze? We helpen je graag verder.

internationaal