Post-hbo Praktijkgericht Onderzoek in Zorg en Welzijn

ALLEEN VOOR DE MANP | Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice oefenen praktijkgericht tijdens de les klinisch redeneren op de HAN in Nijmegen.
Meld je aan
Startdatum is nog niet bepaald
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

Startdatum is nog niet bepaald

Werk jij als vaktherapeut, en ben je op zoek naar een korte module waarmee je gericht werkt aan verdieping en verbreding van jouw vaktherapeutische kennis? Dan is de module Praktijkgericht Onderzoek in Zorg en Welzijn echt iets voor jou!

In het kort

    9 lesdagenDuur9 maanden (september t/m juni)
    560 uur in totaalStudiebelasting
    Post-hboNiveau
    € 2.800,-Kosten

Waar gaat de module over?

In de module staat het ontwerpen, uitvoeren en rapporteren van een kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek centraal. Het onderzoek is innovatief en praktijkgericht, hetgeen betekent dat het design optimaal aansluit bij de mogelijkheden van de praktijk. Op deze wijze draagt u bij aan de onderbouwing van (vak)therapeutische behandelmethoden of principes in het licht van de criteria van Evidenece Based Practice.

Het traject leidt uiteindelijk tot een publiceerbaar onderzoeks-artikel en een presentatie op het mastersymposium, waar het onderzoek wordt gepresenteerd aan medestudenten, docenten, alumi, vaktherapeuten, managers, Federatie Vaktherapeutische Beroepen en andere belangstellenden.

Wat leer je?

De student onderbouwt en profileert het vakgebied door het verrichten van hoogwaardig onderzoek dat voldoet aan actuele kwaliteitseisen en beroepsethische regels van praktijkgericht onderzoek.

  • De student formuleert een probleem- en vraagstelling die relevant zijn voor de eigen beroepspraktijk en selecteert en beschrijft een onderzoekstype en -design die aansluiten bij de geformuleerde vraagstelling.
  • De student selecteert en beschrijft kwantitatieve, kwalitatieve of mixed methods technieken voor dataverzameling en- analyse aansluitend bij de geformuleerde vraagstelling.
  • De student zoekt samenwerking en/of draagvlak bij stakeholders in de werkcontext en voert het onderzoek uit volgens het onderzoeksplan.
  • De student presenteert de resultaten van het onderzoek aan vakgenoten en relevante stakeholders op schriftelijke en mondelinge wijze.
  • De student formuleert op basis van dataverzameling en- analyse geldige conclusies en aanbevelingen voor de praktijk.
  • De student schrijft een publiceerbaar onderzoeksartikel.

 

Programma

Het eerste gedeelte van deze module staat in het teken van het ontwerpen van een praktijkgericht onderzoek. De eerste drie colleges zijn introductie in het doen van onderzoek in het algemeen en kwalitatief en kwantitatief onderzoek in het bijzonder. De onderzoeksvraag staat hierbij centraal samen met het type onderzoeksdesign dat hierbij past: kwalitatief, kwantitatief of een combinatie van deze binnen een mixed methods design. Bij onderzoek zijn ethische aspecten van belang. In het eerste gedeelte wordt daarom ook aandacht besteed aan de ethische principes van onderzoek. Dit gedeelte wordt afgerond met het opstellen van een onderzoeksvoorstel.

Vervolgens zijn er 4 colleges die in het teken staan van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Er kan een keuze gemaakt worden tussen beide onderzoeksmethoden, maar de mogelijkheid bestaat om beide te volgen. Deze colleges staan in het teken van dataverzamelingstechnieken en het analyseren van de gegevens naast verdieping in de verschillende onderzoeksdesigns.

In de laatste colleges staan het wetenschappelijk schrijven van een artikel centraal en het presenteren van de onderzoeksresultaten. De module wordt afgerond met een presentatie en het schrijven van een publiceerbaar artikel.

Voordelen
 

Voordelen van de HAN

  • Geen lessen in de schoolvakanties
  • Kleine groepen
  • Ervaren beeldende therapeuten en docenten met veel passie voor hun vak
  • Hoge studenttevredenheid
  • Makkelijk bereikbaar met de auto en trein
internationaal

''De module Praktijkgericht Onderzoek in Zorg en Welzijn heeft mij de bouwstenen gegeven om te kunnen begrijpen wat gedegen onderzoek doen inhoudt. Het zelf uitvoeren was pittig maar met de persoonlijke begeleiding haalbaar. Het geeft genoegdoening en groei om meer over het vak te weten komen."

Dit wil je weten over Praktijkgericht Onderzoek in Zorg en Welzijn (module)

Bekijk ook:

Vakverdieping Dramatherapie (module)

In de module Vakverdieping Dramatherapie zoeken we naar antwoorden op die vraag, vanuit de kennis en ervaring die jij en je medestudenten meenemen. Daarna volgt een verdieping van het vak. In de lessen staan Psychodrama, Developmental Transformation en Schematherapie centraal.

Studenten Master Vaktherapie - dramatherapie - oefenen met poppen.

Vakverdieping Muziektherapie (module)

Als deelnemer aan de module Vakverdieping Muziektherapie leer je om overstijgend te denken over jouw handelen als muziektherapeut. In de lessen staan we stil bij theoretische kaders, zoals Guided Imagery and Music en Neurologische Muziektherapie. Ook maak je kennis met een aantal muziektherapeutische microanalysemethoden.

Docent en student Master Vaktherapie - Muziektherapie - maken muziek.

Vakverdieping Psychomotorische Therapie (module)

Als deelnemer aan de module Vakverdieping Psychomotorische Therapie leer je om overstijgend te denken over de praktijk van PMT. We bieden een aantal theoretische kaders aan, zoals Cognitieve Gedragstherapie, Sensorimotor Psychotherapy en Schematherapie.

Twee studenten Master Vaktherapie - Pscychomotorische Therapie oefenen met skippy ballen.

Richtlijnontwikkeling in Vaktherapie (module)

In deze module staat het zoeken, analyseren en evalueren van onderzoeksresultaten centraal. Je leert actuele, relevante en(inter)nationale onderzoeksresultaten op kwaliteit te beoordelen en beschikbaar te stellen ter onderbouwing van de eigen praktijk volgens geldende kwaliteitsstandaarden.

Studenten Master Vaktherapie – Beeldende Therapie – tijdens boetseren.

Implementeren en Profileren (module)

Op basis van wetenschappelijke inzichten leer je hoe je Vaktherapie doelgericht en effectief kunt implementeren, uitbreiden én profileren. Je leert te kijken naar je doelgroep en implementatie van Vaktherapie in je eigen omgeving. Je krijgt tools waarmee je je eigen kracht kunt inzetten om succesvoller te zijn in het creëren van draagvlak.

Studenten Master Vaktherapie – Beeldende Therapie – tijdens boetseren. Een student licht haar werk toe.

Theorieontwikkeling in Vaktherapie (module)

Deze module richt zich op de centrale vraag 'waarom werkt een (vak)therapeutische aanpak?'. Je analyseert welke theoretische inzichten (vak)therapeuten in het algemeen (kunnen) gebruiken om begrijpelijk te maken waarom een interventie effect sorteert, zowel in het algemeen als binnen de eigen discipline.

Studenten Master Vaktherapie – Beeldende Therapie – tijdens boetseren.

Bachelor Vaktherapie

Ben jij graag bezig met muziek, toneelspelen, beeldende kunst of bewegen? Wil je daarmee mensen helpen hun grip op het leven te versterken? Kies dan voor Vaktherapie. Via een studierichting beeldende vorming, drama, muziek óf beweging leer je cliënten positief omgaan met gevoelens en gedachten.

Meisje lacht in houtlokaal

Master Vaktherapie

Als therapeut weet je dat vaktherapie zoals dans-, drama-, muziek-, beeldende-, spel of psychomotorische therapie werkt. Maar hoe bewijs je dat? Hoe onderbouw je de effectiviteit van je werk? Met de Master Vaktherapie! Je professionaliseert je vak met wetenschappelijke innovatie als resultaat.

Studenten Master Vaktherapie – Beeldende Therapie – tijdens boetseren. Een student licht het werk toe.

Heb je een vraag?

Stuur ons dan een mailtje! Neem contact op via master.vaktherapie@han.nl.

Studenten Master Vaktherapie - Psyschomotorische Therapie - oefenen met een lint met een docent.

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?