Keuze voor deze cursus bij de HAN
"Mijn keuze voor deze cursus bij de HAN was tweeledig. Enerzijds geïnspireerd door positieve ervaringen van collega’s, en anderzijds vanwege mijn verantwoordelijkheid als begeleider van een stagiair dit jaar. Na tien jaar voor de klas te hebben gestaan en diverse stagiaires en nieuwe collega's te hebben begeleid, voelde ik de behoefte om mijn coaching vaardigheden verder te ontwikkelen."
Het belang van kwalitatieve coaching in het onderwijs
"Het onderwijs verandert continu en daarmee ook de benodigdheden voor effectieve coaching. Zonder formele training of cursus, leun je voornamelijk op zelf aangeleerde methoden. Het begrijpen van de vereisten van de school en het helpen van studenten bij het bereiken van hun doelen is naar mijn idee cruciaal. De cursus biedt daarom belangrijke inzichten en technieken voor optimale studentenbegeleiding."
Leerervaringen en persoonlijke groei
"De grootste impact had de cursus op mijn gesprekstechnieken. Voorheen voerde ik gesprekken op basis van intuïtie, vaak met de neiging om zelf oplossingen aan te dragen. Door de cursus heb ik geleerd om vraaggericht te zijn, waardoor stagiaires zelf tot inzichten komen. Dit heeft mijn rol als leercoach aanzienlijk versterkt. Ik ben nu in staat om stagiaires effectiever te ondersteunen en te begeleiden naar zelfontdekking en zelfoplossing."
Doelen en verwachtingen bij aanvang van de cursus
"Mijn doel was om praktische handvatten te krijgen voor het coachen van stagiaires, ongeacht hun leerjaar of ervaringsniveau. De cursus heeft me niet alleen geholpen in het omgaan met mijn huidige stagiair, maar ook voorbereid op toekomstige begeleidingsscenario's."
Eyeopener
"Een belangrijke eyeopener voor mij was het leren coachen van stagiaires zonder zelf aanwezig te zijn in hun lessen. Het stellen van de juiste vragen over hun reflectieverslagen, zonder zelf een oordeel te vellen, was een nieuwe en waardevolle vaardigheid die ik heb ontwikkeld tijdens de cursus."
"Deze cursus bij de HAN heeft me getransformeerd van een ervaren docent naar een effectievere en bewustere leercoach. Het heeft niet alleen mijn manier van coachen veranderd, maar ook mijn kijk op onderwijs en begeleiding in het algemeen."
Ervaring met de cursusopzet
"De interactie met collega’s van verschillende teams binnen het ROC Nijmegen was enorm verrijkend. Het delen van ervaringen en technieken met mensen die dezelfde uitdagingen ervaren, maar vanuit verschillende perspectieven, was zowel leerzaam als inspirerend. Deze positieve ervaring heeft me zelfs gemotiveerd om mij volgend jaar voor de vervolgcursus aan te melden!"