Cursus Leertraject voor Schoolopleiders

De opleiding start 8 oktober 2025
Een schoolopleider is een leraar met een speciale taak. Deze schoolopleider is nauw betrokken bij de begeleiding en opleiding van toekomstige leraren en geeft zo het vak door. In dit traject leer je onder meer hoe je als schoolleider je eigen kwaliteiten kunt inzetten in de context van opleiden.
In het kort
Over het Leertraject voor schoolopleiders
Als schoolopleider werk je op verschillende niveaus en in verschillende rollen mee aan de kwaliteit van de opleidingsschool. Dit leertraject biedt zicht op het speelveld van schoolopleiders en geeft handvatten om keuzes te onderbouwen en daarmee de taak goed uit te voeren. Eveneens wordt er gewerkt aan het zicht krijgen op en uitbouwen van de benodigde bekwaamheden vanuit diverse gezaghebbende bronnen. Eigen kwaliteiten worden daarbij als vertrekpunt gehanteerd.
Inhoud
Het traject bestaat uit tien dagdelen: een volledige startdag, zes (mid)dagdelen en een volledige afsluitende dag. Na een uitgebreide kennismaking wordt aan het begin van het traject de complexiteit van het speelveld verkend. Hierbij is aandacht voor de verschillende niveaus waarop een schoolopleider acteert en de verschillende rollen waarin dit gebeurt. In de volgende dagdelen staan we op de diverse niveaus stil bij de taken die een schoolopleider heeft. Aan de hand van uiteenlopende en activerende werkvormen worden thema's verkend en met praktische opdrachten vertaald naar de eigen beroepspraktijk. Voorbeelden van thema's: beroepsbeeld, leiderschap, leeromgeving, organisatie van opleidingsschool en partnerschap, kwaliteitscultuur en schoolcultuur. Iedere schoolopleider werkt gedurende het leertraject met behulp van leerdoelen aan een ontwikkeling die past bij zijn/haar/hen opleidingsschoolontwikkeling. De ontwikkeling wordt in groepen besproken waarbij schoolopleiders elkaar coachen. We maken zoveel mogelijk gebruik van ‘parallelle processen’: Schoolopleiders begeleiden en beoordelen elkaar zoals zij ook geacht worden studenten te begeleiden en beoordelen. Tijdens de afsluitende dag presenteren schoolopleiders hun schoolopleidersontwikkeling en geven zij elkaar feedback.

Meer informatie
''Ik heb mijn visie op samen opleiden kunnen aanscherpen.''
Marloes van Eeuwijk besloot na haar opleiding Nederlandse taal en cultuur aan de Radboud Universiteit haar carrière een nieuwe wending te geven door de éénjarige educatieve master Nederlands aan hetzelfde instituut te volgen. Sinds kort vervult ze de rol van schoolopleider en besloot ze zich verder te ontwikkelen door de opleiding tot schoolopleider te volgen aan de HAN.

“Er is altijd ruimte om je eigen casussen in te brengen en dat helpt enorm in de praktijk.”
Ilse Grob (37) woont in Nijmegen en werkt op het Citadel College, waar ze lesgeeft aan vmbo-leerlingen in de leerroute Onderweg (een onderwijsroute waarbij gepersonaliseerd leren voorop staat, red.). Na haar docentenopleiding aan de kunstacademie in Maastricht en diverse vervolgopleidingen in coaching, besloot ze om haar expertise verder uit te breiden met de opleiding Leertraject voor schoolopleiders aan de HAN.

Evaluaties van cursisten uit een vorige editie
'Ik voel me nu veel meer ‘bewust bekwaam’ in mijn rol als schoolopleider.'
'De verhouding theorie-praktijk was heel prettig: er waren veel verwerkingsopdrachten; alles was meteen toepasbaar en nuttig.'
'Ik heb goede handvatten gekregen in een fijn tempo.'
'Bijna alle bijeenkomsten hebben me sterker gemaakt en zelfverzekerder.'
'We hebben ook veel aan elkaar gehad. Ik heb veel meegenomen van anderen, tot in de presentatie toe.'
Neem contact op
Mogelijkheden om de cursus Leertraject voor Schoolopeiders incompany te volgen zijn bespreekbaar. Neem voor vragen hierover contact op.
Ondersteuningsteam Educatie PRO

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen
Carla van Rijn
Hoofddocent
Advies incompany trajecten en maatwerk