Cursus Leertraject voor Schoolopleiders

Close-up foto van een student en docent aan een hoge tafel.
Meld je aan
Startdatum is nog niet bepaald
Meer informatie ...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder

Startdatum is nog niet bepaald

Een schoolopleider is een leraar met een speciale taak. Deze schoolopleider is nauw betrokken bij de begeleiding en opleiding van toekomstige leraren en geeft zo het vak door. In dit traject leer je onder meer hoe je als schoolleider je eigen kwaliteiten kunt inzetten in de context van opleiden.

In het kort

    10 dagdelenDuur
    40 uurContacturen
    80 uurStudiebelastingin totaal
    hboNiveau
    €1700,-Kosten

Over het Leertraject voor schoolopleiders

Als schoolopleider werk je  op verschillende niveaus en in verschillende rollen mee aan de kwaliteit van de opleidingsschool. Dit leertraject biedt zicht op het speelveld van schoolopleiders en geeft handvatten om keuzes te onderbouwen en daarmee de taak goed uit te voeren. Eveneens wordt er gewerkt aan het zicht krijgen op en uitbouwen van de benodigde bekwaamheden vanuit diverse gezaghebbende bronnen. Eigen kwaliteiten worden daarbij als uitgangspunt gebruikt.

Inhoud

Het traject bestaat uit tien dagdelen: een volledige startdag, zes (mid)dagdelen en een volledige afsluitende dag. Na een uitgebreide kennismaking wordt aan het begin van het traject de complexiteit van het speelveld verkend. Hierbij is aandacht voor de verschillende niveaus waarop een schoolopleider acteert en de verschillende rollen waarin dit gebeurt. In de volgende dagdelen staan we op de diverse niveaus stil bij de taken die een schoolopleider heeft. Aan de hand van uiteenlopende en activerende werkvormen worden theorieën verkend en met praktische opdrachten vertaald naar de eigen beroepspraktijk. Iedere schoolopleider werkt gedurende het leertraject met behulp van leerdoelen aan een ontwikkeling die past bij de opleidingsschoolontwikkeling. De ontwikkeling wordt in leergroepen besproken waarbij schoolopleiders elkaar coachen. We maken zoveel mogelijk gebruik van ‘parallelle processen’: schoolopleiders begeleiden en beoordelen elkaar zoals zij ook geacht worden studenten te begeleiden en beoordelen. Tijdens de afsluitende dag presenteren schoolopleiders hun schoolopleidersontwikkeling en geven zij elkaar feedback.

Fotoserie Post-HBO COOL voor opleidingspagina

Meer informatie

Evaluaties van cursisten uit een vorige editie

"Ik voel me nu veel meer ‘bewust bekwaam’ in mijn rol als schoolopleider."

"De verhouding theorie-praktijk was heel prettig: er waren veel verwerkingsopdrachten en alles was meteen toepasbaar en nuttig."

"Ik heb goede handvatten gekregen in een fijn tempo."

"Bijna alle bijeenkomsten hebben me sterker en zelfverzekerder gemaakt."

"We hebben ook veel aan elkaar gehad. Ik heb veel meegenomen van anderen, tot in de presentatie toe."

Stel je vragen 

Neem contact op

Mogelijkheden om de cursus Leertraject voor Schoolopeiders incompany te volgen zijn bespreekbaar. Neem voor vragen hierover contact op.

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk