Thema Inclusief onderwijs en werk
Mensen met een chronische gezondheidsprobleem of beperking ervaren mogelijk hindernissen om volwaardig te participeren in scholing en werk. Hoe maken we het mogelijk dat zij kunnen meedoen op school en op de arbeidsmarkt? Op verschillende manieren werken we daaraan.
Verkenning Inclusief onderwijs en werk
Volwaardig meedoen aan onderwijs en werk is belangrijk voor iedereen en goed voor je gezondheid. Om uiteenlopende gezondheidsredenen is volwaardig meedoen echter niet voor iedereen vanzelfsprekend. De kansen en uitdagingen die horen bij gezondheidsverschillen in onderwijs en op de werkvloer zijn uiteengezet in een literatuurverkenning. Deze verkenning voorziet studenten, docenten, onderzoekers en beleidsmakers van relevante informatie.
Inclusief onderwijs en werk
Sarah Detaille is (nieuwe) themaleider van Inclusief onderwijs en werk. Sarah is ook Associate Lector Regionale Arbeidsmarkt en Onderwijs bij de HAN. Ze volgt Lineke van Hal op die bijzonder lector is geworden bij Hogeschool Zuyd. "Iedereen heeft een talent – en kan van nut zijn voor de arbeidsmarkt". Dat is de stellige overtuiging van Sarah Detaille. Met haar kennis en achtergrond als lector en haar uitgebreide netwerk is ze helemaal op haar plek als themaleider Inclusief onderwijs en werk.
Thema Inclusief onderwijs en werk
"Als je een gezondheidsprobleem of beperking hebt is het vaak lastiger om mee te doen in onze maatschappij", legt Lineke van Hal (voormalig themaleider) uit. "We willen beter begrijpen waar mensen in het werk en tijdesn hun opleiding tegenaan lopen en wat er anders moet. Dit zodat er gelijke kansen gecreeerd worden voor iedereen."
Verkenning naar het versterken van inclusieve competenties
Wat is er voor nodig om de HAN als opleider en werkgever inclusiever te maken? De ambities in het HAN Koersbeeld en de aanstaande ondertekening van de intentieverklaring van het VN-verdrag Handicap, vragen om een veilige leer- en werkomgeving. Voor studenten en medewerkers. Deze verkenning gaat in op behoeften en randvoorwaarden voor inclusieve competenties van HAN-medewerkers en schetst scenario’s om hen hierin te ondersteunen.
Download
- Beknopte versie Verkenning naar het versterken van inclusieve competenties op de HAN
- Short version Strengthening inclusive competencies of HAN University of Applied Sciences Staff (English)
Meer informatie? Raadpleeg Insite HAN.
Week van Inclusie
Bij de start van de Week van Inclusie (7-10 nov. 2022) werd de foto-expositie van Joos Meesters geopend. Voor haar postdoc onderzoekt zij hoe de sociale kwaliteit van jongeren kan worden vergroot. In samenwerking met deze jongeren ontstond een foto-expositie waarin de jongeren met al hun kwaliteiten centraal staan. Burgemeester Bruls kwam langs voor de opening.
Masterclass: Inclusie begint bij jezelf?!
Hoe kan jij bijdragen aan een inclusieve werk- of leeromgeving waarin iedereen tot zijn recht kan komen? Tijdens de Week van Inclusie vond deze interactieve masterclass plaats bij de HAN. De bijeenkomst werd begeleid door CNV Jongeren, een organisatie met jarenlange ervaring in het bevorderen van een inclusieve arbeidsmarkt.
Sociaal - Fair Health
Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met Sociaal - Fair Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.