Kansengelijkheid in het onderwijs
Gelijke kansen in het onderwijs. In Nederland slagen we er maar niet in om dit waar te maken. Kansenongelijkheid is een complex probleem dat vraagt om een brede aanpak. Hoog tijd om daar aandacht voor te vragen. Omdat ieder kind een goede start verdient als basis voor een gezond en gelukkig leven.
Kansengelijkheid in het onderwijs
Iedereen wil toch dat kansen in het onderwijs voor alle leerlingen gelijk zijn? Maar bedoelen we dan hetzelfde? In de 2e HAN Educatie Pitstop deelden Marijke van Vijfeijken en Eddie Denessen hun visie op het thema kansengelijkheid in het onderwijs en zetten zij onderwijsprofessionals aan om na te denken over hoe zij in hun school kunnen bijdragen aan gelijke kansen. Met concrete dilemma's om over in gesprek te gaan.
In gesprek met Leraar van het jaar Angela Esajas
Marijke van Vijfeijken gaat in gesprek met Angela Esajas over werken aan kansengelijkheid in het onderwijs. Marijke is schrijver van het boek 'Wat is eerlijk?', Angela is uitgeroepen tot ‘Leraar van het jaar- PO 2021’ en werkt als leerkracht op een basisschool. De belangrijke thema’s uit het boek en de zelfscan 'Gelijke kansen' komen langs.
Beluister de podcast op Spotify.
Zelfscan helpt leraren bewuster te worden
De gratis zelfscan ‘kansengelijkheid’ helpt leraren een inschatting te maken over de mate waarin zij zelf bijdragen aan gelijke kansen voor leerlingen uit verschillende sociale groepen. De scan is in de eerste plaats bedoeld voor de leraar om zichzelf een spiegel voor te houden, maar kan ook worden ingezet als praatstuk om in het team te bespreken wat al gedaan wordt aan het verbeteren van gelijke kansen en waar kansen liggen voor verbetering.
Boek 'Wat is eerlijk?'
In gesprek gaan over kansen(on)gelijkheid in het onderwijs? Gebruik de gratis downloads behorende bij het boek.
Het boek 'Wat is eerlijk?' is te bestellen via uitgeverij Pica.
Ethische dilemma's in het onderwijs
Marijke van Vijfeijken doet promotie onderzoek naar sociale rechtvaardigheid en kansengelijkheid in het onderwijs. Ze ondervroeg eerder al leraren van 73 basisscholen en een kleiner aantal via interviews over de ethische ethische vragen achter keuzes in het onderwijs.
Gestandaardiseerde toetsen: wat vindt de leraar?
De meningen over de noodzaak van gestandaardiseerde toetsing om kansenongelijkheid te voorkomen lopen uiteen en zijn niet altijd even uitgesproken. Marijke van Vijfeijken sprak met leraren van verschillende scholen in het primair onderwijs.
Kansen(on)gelijkheid in het onderwijs
- Cogent Education (2023) How teachers handle differentiation dilemmas in the context of a school’s vision: A case study
- SN Social Sciences (2023) A quantitative study of teachers’ beliefs and practices regarding fair classroom differentiation
- Artikel Tijdschrift voor Lerarenopleiders 'Gelijke kansen door gestandaardiseerde toetsen: wat vindt de leraar?
- Wetenschappelijk artikel 'Equity, Equality, and Need: A Qualitative Study into Teachers’ Professional Trade-Offs in Justifying Their Differentiation Practice'
- Vakblad JSW (Jeugd in School en Wereld) Zo bied je eerlijke kansen
- Artikel Didactief Online 'Op welke leerling zet je in?' (inloggen noodzakelijk)
- PrimaOnderwijs.nl - over Kansengelijkheid (pag 8-9: 'Differentieer niet op niveau, maar op tijd')
- Boek 'Wat is eerlijk' (uitgegeven door Pica)
Webcolleges 'Hoge verwachtingen'
In deze reeks webcolleges gaat Marijke van Vijfeijken in op kansen(on)gelijkheid in het onderwijs.
Webcollege 1: Geschiedenis van onderzoek naar verwachtingen
Webcollege 2: Vorming van verwachtingen leerlingkenmerken
Webcollege 3: (On)bewuste verschillen in interacties
Webcollege 4: Kenmerken van leraren verwachtingsvorming
Webcollege 5: Hoge verwachtingsleraren in de praktijk
Masterclasses
Het Kennislab Bevorderen Kansengelijkheid PO/VO/MBO heeft materialen ontwikkeld voor de volgende masterclasses rond het onderwerp kansengelijkheid:
Podcast gelijke kansen
Podcast Wat is eerlijk? Gesprek tussen Marijke van Vijfeijken en Angela Esajas (leraar van het jaar PO 2021)
Podcast over Toetsen en kansengelijkheid (met onderzoeker Marijke van Vijfeijken en Anneke Blok van Cito)
Aflevering uit de Cito-podcast 'Wat een kans' over gelijke kansen in het onderwijs.
Netwerken over kansengelijkheid in het onderwijs
Breed meedenken over kansengelijkheid? Raadpleeg deze websites.
Kennislab Bevorderen kansengelijkheid PO/VO/MBO
HAN-onderzoeker Marijke van Vijfeijken is promovenda bij Academie Educatie (onderzoeksteam Kwaliteit van leren) en ambassadeur van Fair Health.
Sociaal - Fair Health
Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met Sociaal- Fair Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.