Drie master studentes zitten lachend aan tafel.

Er zijn in het onderwijs zóveel mogelijkheden om je te ontwikkelen, of je nu een ervaren leraar, starter of carrièreswitcher bent. Ons uitgangspunt: je bent nooit uitgeleerd. Samen met jou zoekt HAN Educatie PRO naar trajecten die specifiek zijn afgestemd op de ontwikkeling van jouw school.

Een leraar is #nooit uitgeleerd

Naast kortere en langere cursussen organiseren we vanuit de Academie Educatie al jarenlang diverse incompanytrajecten op gebied van docentenprofessionalisering. We hebben veel ervaring met scholingstrajecten voor de rollen in het samen opleiden. Maar ook voor vakdidactische of coachingsthema’s ontwikkelen we in samenspraak met scholen in onze regio graag passende trajecten. Wil je als team groeien op een bepaald thema, of heb je voor jouw schoolbestuur een specifieke scholingsvraag? Bel, mail of maak een afspraak om te zien wat we voor je kunnen betekenen.

Hieronder een impressie van ons aanbod en van trajecten waar we veel expertise op hebben. We bieden echter nog veel meer dan wat hier beschreven staat. We maken graag een afpraak met je om te zien wat we voor jouw school kunnen betekenen.

Snel naar

Overzicht Verdieping in didactiek en vakinhoud

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 3 masterstudenten zijn in gesprek en lopen de trap af op Kapittelweg 35, Nijmegen.

Overzicht Begeleiden en coachen

Studenten luisteren naar docent met plant op achtergrond. Master Circulaire Economie (DT) 2024.

Overzicht Loopbaanontwikkeling

Twee vrouwen lachen tijdens een gesprek.

Overzicht Samen Opleiden

Twee studenten lopen naast elkaar en lachen, terwijl ze door de gang lopen.

Verdieping in didactiek en vakinhoud

Lesgeven aan NT2-leerlingen

Nederlands leren aan anderstaligen is een vak apart. Vanwege de hoge instroom van migranten in de afgelopen jaren, is de instroom van anderstaligen in het Nederlandse (regulier) onderwijs erg hoog. Hoe doen we in ons onderwijs recht aan deze groep anderstaligen?

Meisje lacht en overlegt met een jongen, in de klas aan tafel.

Formatief Toetsen en Evalueren

Wil je formatief handelen en evalueren een stapje verder brengen in jouw klas of school? De cursus Formatief toetsen en evalueren is gericht op het leren doelgericht en in samenhang ontwerpen en inzetten van formatief handelen.

ALLEEN VOOR DE MANP | Lachende masterstudenten overleggen samen tijdens een klassikale les onderzoek op de HAN in Nijmegen.

Begeleiden van Vraaggestuurd Leren

Vraaggestuurd leren en opleiden biedt kansen om betekenisvol en activerend onderwijs te bieden, maar vraagt specifieke begeleidingsvaardigheden van leraren. Dit maatwerktraject biedt je inzicht in effectieve begeleiding van vraaggestuurd leren en concrete handvatten voor de eigen praktijk.

Studenten plakken post-its, projectonderwijs in de klas.

Taalgericht Vakonderwijs

Met Taalgericht Vakonderwijs verbind je taalverwerving en vakinhoudelijke kennis naadloos met elkaar. Door vaktaal en vakinhoud gelijktijdig te onderwijzen, help je je leerlingen niet alleen de lesstof beter te begrijpen, maar ook hun taalvaardigheden te versterken. Dit leidt tot diepgaand begrip en betere prestaties in jouw vakgebied.

HAN Academie Educatie, Pabo, Pabo-ALO, ALPO, voltijd en deeltijd, pabo docent geeft instructie aan studenten, 2024

Begeleiden en coachen

Professionele Dialoog

Deze cursus is bedoeld voor leerkrachten die al dan niet een student begeleiden, mentoren van toekomstige leraren. De cursus is gericht op begeleidings- vaardigheden. De bestaande mentorcursus is vanuit de nieuwste inzichten herijkt.

Student Support Center. Fotoserie. Professionals. Pratend op trap. Campagne start 2024.

Cursus Coachen op Kwaliteit

Coachen van collega’s, studenten en leerlingen kan op uiteenlopende manieren. De nadruk in deze cursus ligt op de inzet van kwaliteiten. Hoe kun je deze zoveel mogelijk het uitgangspunt laten zijn in begeleidingsgesprekken of bij het observeren en nabespreken van lessen?

Studenten luisteren naar docent met plant op achtergrond. Master Circulaire Economie (DT) 2024.

Bevorderen van Zelfregulatie

Je wilt dat leerlingen zelf de regie nemen over hun leerproces, maar dat gaat niet vanzelf. Als leraar neem je daarom de rol aan van begeleider van het leerproces van jouw leerlingen of studenten. In deze cursus leer je hoe je jouw leerlingen ondersteunt bij het zelf richting geven aan het leren.

Foto Master Academie Educatie. 4 masterstudenten zitten in een lokaal. 1 van hen zit op een bureau en legt met een laptop in z'n hand wat uit aan de rest.

Cursus voor Starterscoaches

Starters in het onderwijs hebben wat extra's nodig, willen ze ook behouden blijven voor het onderwijs. In de zogenaamde ‘inductiefase’ is professionele en nabije begeleiding erg waardevol gebleken. In een samenwerking hebben we een traject ontwikkeld voor onderwijsprofessionals die de begeleiding van startende leraren in hun takenpakket hebben.

Foto Master Academie Educatie. 4 masterstudenten zitten om een tafel en overleggen samen.

Begeleiden met Beeldmateriaal

Coaching met beelden is een krachtige methode om (startende) leraren te laten groeien in hun rol. Bij deze methode worden naar aanleiding van een leervraag opnames gemaakt van de eigen lespraktijk. Deze worden teruggekeken en naar aanleiding hiervan vindt een analyse plaats van de situatie en kunnen gerichte ontwikkelacties worden vastgesteld.

Post-hbo Bedrijfskunde, deelnemers werken samen aan een opdracht met laptop.

Didactisch Coachen

Hoe kunnen leerlingen en studenten hun eigen kwaliteiten en talenten vergroten? Daar houden onderwijsprofessionals zich in de praktijk mee bezig. Een belangrijke vaardigheid hierbij is het geven van feedback. De methode Didactisch Coachen is gebaseerd op het geven van feedback op verschillende dimensies en hoe je leerbevorderende vragen stelt.

Vier studenten kijken samen naar het scherm (laptop).

Observatie in de Klas met ICALT

Het ICALT-observatieformulier is een wetenschappelijk onderbouwd instrument waarmee pedagogische en didactische vaardigheden van (aanstaande) leraren op gedragsniveau gescoord kunnen worden. Leer observeren en begeleiden met ICALT.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 5 masterstudenten op een rij luisteren of zijn aan het werk.

Loopbaanontwikkeling

Vormgeven van een Succesvol Inductietraject

Dat de startende leraar extra aandacht nodig heeft, is algemeen bekend. Maar wat zijn de kenmerken van een inductietraject dat wérkt, voor de starter, het team en de school? Waar moet je aan denken, waar kun je het verschil maken? En hoe richt je dit vervolgens in? In dit traject scherp je de visie op het (boven)schoolse inductietraject aan.

Twee vrouwen lachen tijdens een gesprek.

Bouwen aan professionele identiteit

Het bouwen aan je professionele identiteit als leraar is een cruciaal aspect van een succesvolle en bevredigende loopbaan in het onderwijs. Wil je hiermee aan de slag, kijk dan eens naar ons aanbod.

Vrouw is in gesprek en aan het lachen tijdens de cursus acute pijn service. Andere vrouw kijkt haar aan op de achtergrond.

Samen opleiden

Basiscursus voor Werkplekbegeleiders in vo en mbo

In deze cursus staat de volgende vraag centraal: Hoe kan de werkplekbegeleider studenten helpen leren van praktijkervaringen?

Foto Master Academie Educatie. Docent kijkt mee op 1 van de 2 laptops van 2 studenten.

Vervolgcursus voor Werkplekbegeleiders vo en mbo

Begeleiding ontstaat in interactie met de student in de specifieke context van de school. Om deze taak goed uit te voeren heeft de werkplekbegeleider specifieke vaardigheden nodig.

Student luistert, lacht en heeft een roze trui aan.

Cursus Intervisie Begeleiden

In deze cursus leer je hoe je intervisiebijeenkomsten op jouw school kunt begeleiden. Tijdens de bijeenkomsten wordt geoefend met verschillende intervisiemethodieken zodat je de sterke en zwakke kanten leert kennen.

Student geeft uitleg en zijn groep luistert aandachtig. Master Circulaire Economie 2024.
Stel je vragen 

Neem contact op

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk

Trajecten bij jou in de school

Samen met jou zoekt HAN Educatie PRO naar trajecten die specifiek zijn afgestemd op de ontwikkeling van jouw school. Een deel van de cursussen/workshops kunnen ook op de eigen locatie worden gegeven op dagen en tijden die jou het beste uitkomen. De cursus/workshop wordt dan vaak gecombineerd met een klassenbezoek.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. Een closeup van een lachende masterstudent in een lokaal, andere studenten vaag op de achtergrond in de klas.

Waarom kiezen voor HAN Educatie PRO?

Regionaal betrokken: Samen opleiden

Samen met scholen in onze regio leiden we al jaren onderwijsprofessionals op. Het leraarschap krijg je namelijk goed in de vingers als theorie en lespraktijk goed op elkaar zijn afgestemd. Door deze samenwerkingen weten we wat er speelt in de regio en kennen we jouw werkcontext als geen ander.

geeft uitleg aan student bij HAN Pabo Arnhem.

Haal het beste uit jouw leertraject

Wij weten hoe jij het meeste uit jouw leertraject kunt halen. In onze modules, workshops en cursussen sluiten we dicht aan bij de praktijk van jouw werk. Er is ruimte om eigen leervragen in te brengen en om samen met anderen te leren.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. Close-up van één masterstudent die gefocust kijkt met andere masterstudenten vaag op de achtergrond.

Persoonlijk: leer je docenten kennen

Wij weten dat de juiste docent en de grootte van de groep heel erg belangrijk zijn in het leerproces. Je weet daarom altijd vooraf wie je docent is. Heb je vragen? Je kunt contact opnemen met de docent of iemand uit het Educatie PRO team (en die stellen we ook aan je voor!). Bij ons geen anoniem contactformulier.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 2 masterstudenten zitten op een bank in gesprek.

Betrokken: wij ontzorgen

Wij begrijpen dat kiezen voor een opleiding een belangrijke beslissing is. Je wil graag weten of je de studie goed kunt combineren met je privéleven. Of hoe je jouw keuze kunt financieren. We geven je graag zoveel mogelijk informatie en je kunt altijd contact met ons opnemen. Wij staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

Foto van post-hbo-studenten van de financiële HAN-opleidingen (Academie Financieel Economisch Management)

Academie Educatie

De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wil zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En: samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. Masterstudenten zitten achter hun bureau en luisteren aandachtig.