Twee studenten schaterlachen met elkaar.

Coachen van collega’s, studenten en leerlingen kan op uiteenlopende manieren. De nadruk in deze incompany cursus ligt op de inzet van kwaliteiten. Hoe kun je deze zoveel mogelijk het uitgangspunt laten zijn in begeleidingsgesprekken of bij het observeren en nabespreken van lessen?

In het kort

4 dagdelenDuur
    20 uurContacturen
    30 uurStudiebelasting
    hboNiveau
    Individueel en incompanyVorm

Over de cursus Coachen op kwaliteit

Een ontwikkeling binnen het onderwijs is dat leerlingen/studenten steeds meer op een coachende manier worden begeleid. De cursus coachen op kwaliteit legt de nadruk op de kwaliteiten van de coachees (leerlingen, studenten, collega’s) en hoe deze kunnen worden ingezet tijdens lessen en begeleidingsgesprekken. We gaan aan de slag met het geven van feedback, waarbij uitgegaan wordt van deze kwaliteiten. Tevens staat het stellen van vragen (individueel en op klasniveau), centraal, waarbij het leren van de ander in een veilige setting wordt bevorderd.

In vier bijeenkomsten, waarvan een tweedaagse en twee halve terugkomdagen, gaan we actief aan de slag met het oefenen en voeren van coachende gesprekken. We leren door te doen. Tijdens de terugkomdagen breng je eigen oefenmateriaal mee. De kennis en vaardigheden zijn direct in te zetten voor de begeleiding van leerlingen/studenten en bij het ondersteunen van collega’s.

Zoek je een individueel traject?

De cursus Coachen op kwaliteit kun je zowel incompany als individueel volgen. Ben je op zoek naar een individuele curus, kijk dan vooral op de pagina over Coachen op Kwaliteit in het Onderwijs.

Ook interessant voor jou?

Cursus Intervisie Begeleiden

In deze cursus leer je hoe je intervisie-bijeenkomsten op jouw school kunt begeleiden. Tijdens de bijeenkomsten wordt geoefend met verschillende intervisie- methodieken zodat je de sterke en zwakke kanten leert kennen. De kennis die je in deze cursus opdoet kun je gelijk in praktijk brengen.

Student geeft uitleg en zijn groep luistert aandachtig. Master Circulaire Economie 2024.

Didactisch Coachen

Hoe kunnen leerlingen en studenten hun eigen kwaliteiten en talenten vergroten? Daar houden onderwijsprofessionals zich in de praktijk mee bezig. Een belangrijke vaardigheid hierbij is het geven van feedback. De methode Didactisch Coachen is gebaseerd op het geven van feedback op verschillende dimensies en hoe je leerbevorderende vragen stelt.

Vier studenten kijken samen naar het scherm (laptop).

Cursus voor Starterscoaches

Starters in het onderwijs hebben wat extra's nodig, willen ze ook behouden blijven voor het onderwijs. In de zogenaamde ‘inductiefase’ is professionele en nabije begeleiding erg waardevol gebleken. In een samenwerking hebben we een traject ontwikkeld voor onderwijsprofessionals die de begeleiding van startende leraren in hun takenpakket hebben.

Foto Master Academie Educatie. 4 masterstudenten zitten om een tafel en overleggen samen.
Stel je vragen

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO