Vier studenten kijken samen naar het scherm (laptop).

Hoe kunnen leerlingen en studenten hun eigen kwaliteiten en talenten vergroten? Het vraagt veel van docenten. Een belangrijke vaardigheid is het geven van feedback, dat blijkt namelijk één van de belangrijkste pijlers bij leren en motivatie.

Het mooie van Didactisch Coachen is dat je uitgaat van dat wat er al WEL is. Waar liggen je kwaliteiten, hoe ontwikkel je je op een manier die bij je past en waar je energie van krijgt? Dat is voor mensen een prettiger en motiverender uitgangspunt dan wanneer uitgegaan wordt van wat ze nog niet kunnen. Dat geldt voor leraren en voor leerlingen. De methode Didactisch Coachen is gebaseerd op het geven van feedback op verschillende dimensies en hoe je leerbevorderende vragen stelt. Zowel op proces als op inhoud. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent.

Wat kun je verwachten van Didactisch coachen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je als school of instituut te verdiepen in Didactisch Coachen. Denk aan een korte cursus van 4/5 bijeenkomsten van 4 uur om kennis te maken met deze methodiek. Ook een langduriger traject volgen is mogelijk waarin je als team geprofessionaliseerd wordt in het geven van feedback en het stellen van leerbevorderende vragen.

Beeldcoaching speelt een belangrijke rol. Om gedragsverandering te realiseren bij ervaren docenten blijkt 2 á 3 jaar noodzakelijk te zijn. Je oefent coachende vaardigheden die je in kunt zetten om lerenden richting te laten geven aan hun eigen leren. We voeden coachende vaardigheden door elementen vanuit het didactisch coachen (Voerman en Faber): een langdurig traject beslaat in het eerste jaar 10 contactmomenten, van scholingsbijeenkomsten, een nulmeting met feedbackgesprek tot coaching on the job.

Voor wie?

Iedereen die leerlingen en/of studenten begeleidt in hun ontwikkeling is welkom. Er zijn vele mogelijkheden, te denken valt aan: het opleiden van een team binnen de school, een mentorengroep, maar ook aan leidinggevenden.

Docent

Marianne Bouwhuis, trainer Educatie PRO, beeld- en didactisch coach met expertise op het gebied van het stellen van verdiepende vragen en het geven van leerbevorderende feedback. Zij is opgeleid door Voerman&Faber. Heb je vragen aan Marianne? Neem dan contact op via Marianne.Bouwhuis@han.nl.

Zoek je een individueel traject?

De cursus Didactisch coachen kun je zowel incompany als individueel volgen. Ben je op zoek naar een individuele curus, kijk dan vooral op de pagina over Kennismaken met Didactisch coachen.

Ook interessant voor jou?

Cursus Coachen op Kwaliteit

Coachen van collega’s, studenten en leerlingen kan op uiteenlopende manieren. De nadruk in deze cursus ligt op de inzet van kwaliteiten. Hoe kun je deze zoveel mogelijk het uitgangspunt laten zijn in begeleidingsgesprekken of bij het observeren en nabespreken van lessen?

Studenten luisteren naar docent met plant op achtergrond. Master Circulaire Economie (DT) 2024.

Cursus voor Starterscoaches

Starters in het onderwijs hebben wat extra's nodig, willen ze ook behouden blijven voor het onderwijs. In de zogenaamde ‘inductiefase’ is professionele en nabije begeleiding erg waardevol gebleken. In een samenwerking hebben we een traject ontwikkeld voor onderwijsprofessionals die de begeleiding van startende leraren in hun takenpakket hebben.

Foto Master Academie Educatie. 4 masterstudenten zitten om een tafel en overleggen samen.

Stel je vragen

De cursus Didactisch coachen kun je zowel individueel volgen als incompany. Neem voor vragen over deze cursus contact op.

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk