Lesgeven aan NT2-leerlingen
Nederlands leren aan anderstaligen is een vak apart. Vanwege de hoge instroom van migranten in de afgelopen jaren zijn er veel anderstaligen in het Nederlandse (regulier) onderwijs. In deze incompany cursus staat deze vraag centraal: hoe doen we in ons onderwijs recht aan deze groep anderstaligen?
Over de cursus Lesgeven aan NT2-leerlingen
Steeds vaker zien we in onze klassen (in het reguliere vo) leerlingen van wie Nederlands niet de moedertaal is. Ze komen vaak vanuit de Internationale Schakelklassen (ISK) waar zij in twee jaar een basis hebben gelegd van Nederlandse taalvaardigheid. Zij presteren soms minder goed dan ze zouden kunnen omdat ze het Nederlands nog onvoldoende beheersen. Om hen toch op het juiste niveau te kunnen laten leren, is het nodig hen extra te begeleiden bij het leren van het Nederlands. De meest effectieve manier hiervoor is om ze in aparte NT2-groepjes gericht bij te spijkeren. Dit kan bijvoorbeeld tijdens de keuzewerktijd die veel scholen hebben opgenomen in hun rooster.
Wat kun je verwachten van Lesgeven aan NT2-leerlingen?
In deze cursus laten we zien hoe je de aparte uren met NT2-leerlingen zo goed mogelijk kunt inrichten. We besteden aandacht aan uitbreiding van de woordenschat en mondelinge interactie; maar ook lezen, verstaan en begrijpen komen aan bod. In vijf bijeenkomsten maak je kennis met de didactiek van NT2. Naast theoretische inzichten besteden we veel aandacht aan activerende werkvormen.
Bijeenkomst 1: Inleiding in NT2
Wat houdt tweede taalverwerving precies in? Wat is de relatie tussen eerste- en tweedetaalverwerving? Wie zijn de NT2-leerlingen en tegen welke problemen lopen zij aan? In deze eerste inleiding bespreken we deze vragen en zijn we benieuwd naar jullie ervaringen en vragen.
Bijeenkomst 2: Didactiek van de NT2-lessen en werkvormen
We kijken naar de manieren waarop de lessen NT2 vormgegeven kunnen worden en bieden verschillende (activerende) werkvormen aan die je direct in de lespraktijk in kunt zetten. We laten zien waar geschikt NT2-materiaal te vinden is en hoe je, waar nodig, dit kunt didactiseren.
Bijeenkomst 3: Mondelinge taalvaardigheid, taalaanbod en interactie
In deze bijeenkomst ligt de focus op interactief taalonderwijs én het stimuleren van de mondelinge taalvaardigheid: wat, waarom en hoe?
Bijeenkomst 4: Lezen en schrijven
Centraal in deze bijeenkomst staat het stimuleren van schriftelijke taalvaardigheid; er is aandacht voor (technisch) lezen en voor schrijven. Voor bijeenkomst 3 en 4 geldt dat grammatica een plaats krijgt wanneer de (communicatieve) context daarom vraagt.
Bijeenkomst 5: Evalueren: feedback en toetsing
In deze laatste bijeenkomst draait het om het geven van feedback en wat daarbij effectief is. Ook besteden we aandacht aan het evalueren van de voortgang en welke rol dit kan hebben bij de voortgang van leerlingen.
Meer informatie
Neem contact op
Ondersteuningsteam Educatie PRO
Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen
Carla van Rijn
HoofddocentAdvies incompany trajecten en maatwerk