Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 5 masterstudenten op een rij luisteren of zijn aan het werk.

Uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat de basisvaardigheden van leraren in Nederland goed op peil zijn. Zo slagen ze er bijna allemaal in een veilig en stimulerend onderwijsleerklimaat te creëren, lessen efficiënt te organiseren en duidelijke instructies te geven.

Op gebied van geavanceerde vaardigheden, zoals het geven van intensieve en activerende lessen, het afstemmen van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen en het aanleren van leerstrategieën, blijkt echter nog veel winst te behalen.

Daarom ontwikkelde dr. Wim van de Grift een overzicht van indicatoren die aangeven welke vaardigheden verbeterd kunnen worden. Op basis van deze indicatoren, biedt het ICALT lesobservatie-instrument voorbeelden uit goede praktijk.

Observeren en begeleiden met ICALT
Het ICALT-observatieformulier is een wetenschappelijk onderbouwd instrument waarmee pedagogische en didactische vaardigheden van (aanstaande) leraren op gedragsniveau gescoord kunnen worden. ICALT staat voor International Comparative Analysis of Learning and Teaching. Het gebruik van het ICALT-lesobservatieformulier maakt het mogelijk vaardigheden op verschillende momenten van hun beroepsloopbaan van leraren inzichtelijk te krijgen. Op de vaardigheden van de docent waar ontwikkeling mogelijk is, kan effectieve coaching plaatsvinden.

Over Observatie in de klas met ICALT

De cursus bestaat uit twee modules. In de eerste module leren de deelnemers observeren met het ICALT-instrument. Het instrument richt zich op voor de observator waarneembaar gedrag in de volgende domeinen: een veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënte lesorganisatie, duidelijke en gestructureerde instructie, intensieve en activerende les, afstemming van instructie/verwerking op verschillen, aanleren van leerstrategieën en betrokkenheid van leerlingen. ICALT kan worden ingezet in de begeleiding van zowel startende als (meer) ervaren leraren. Het instrument is nadrukkelijk niet bedoeld als beoordelingsinstrument.

In de tweede module van deze cursus wordt begeleiders/coaches een systematiek aangereikt ter stimulering van de professionele ontwikkeling van de (beginnende) leraar. De coaches worden getraind in de bepaling van de Zone van Naaste Ontwikkeling (ZvNO) op basis van het ICALT-observatie instrument. De ZvNO is het gebied waar de leraar zich verder in kan ontwikkelen. De coach ondersteunt de leraar bij het uitvoeren van activiteiten die uitdagingen en kansen bieden om de leraar deze volgende stap in zijn ontwikkeling te laten nemen. Nadat deze zone is vastgesteld gaan de coaches oefenen met het begeleiden in de ZvNO. Aan de hand van de ICALT-observatie kunnen concrete verbeterpunten in de ZvNO benoemd worden die de (beginnende) leraar kan gebruiken voor het maken van een ontwikkelplan.

Meer informatie

Zoek je een individueel traject?

De cursus Observeren en begeleiden met ICALT kun je zowel individueel als incompany volgen. Ben je op zoek naar een individuele cursus, kijk dan vooral op de pagina over de individuele variant van deze cursus.

Stel je vragen

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk