Twee vrouwen lachen tijdens een gesprek.

Wat zijn de kenmerken van een inductietraject dat wérkt, voor starter, team en school? Waar moet je aan denken, waar kun je het verschil maken? En hoe richt je dit vervolgens concreet in? In dit incompany traject scherp je de visie op het (boven)schoolse inductietraject aan.

Voor wie?

Dit traject is passend voor coaches van startende leraren, werkplekbegeleiders / mentoren, HR-functionarissen, MT-leden, school- en instituutsopleiders.

Welke belangrijke inzichten en perspectieven komen aan bod? 

Over de cursus Vormgeven van een succesvol inductietraject

De inzichten die aan bod komen in dit traject zijn evidence-informed. Het is tot stand gekomen in nauwe samenspraak tussen de Academie Educatie en het lectoraat ‘naar een meervoudige professionalietit van leraren’. Er komen uiteenlopende perspectieven aan bod met betrekking tot de begeleiding van starters, zoals: 

  • Werken vanuit kernwaarden 
  • Stuurkracht (agency) van startende leraren 
  • Instrumenten als de BSL-ontwerptool en Startwijzer VO
  • ICALT
  • Verduurzamen van inductie 
  • Coachingsinstrumenten gericht op startende docenten. 

Tijdens de bijeenkomsten wordt er nieuwe input aangeboden waarmee de deelnemers tijdens en na de bijeenkomst aan de slag gaan. Er is ook ruimte voor intervisie en uitwisseling. Indien deelnemers van verschillende afdelingen, scholen of zelfs besturen aanwezig zijn, wordt ‘netwerken’ nadrukkelijk gestimuleerd. 

Docent

Gerald Steverink

Stel je vragen 

Neem contact op

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen en cursussen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk