Innovatieve leeromgeving
Het werken in de driehoek met werkveld, onderwijs en onderzoek is geen vanzelfsprekendheid. Het vraagt om wel overwogen keuzes in ontwerp van leerproces, (didactische) uitvoering en verbinding met betrokken partners. Anders bestaat het risico dat het adaptieve en innovatieve vermogen van (aanstormende) professionals zich niet optimaal zal ontplooien. De innovatieve leeromgeving, 1 van de thema's van HAN Slim - Smart Region - Slim, gaat over dat onderwerp.

Onder het thema Innovatieve Leeromgeving vallen de volgende projecten/onderwerpen:
- Prepareren voor Innoveren: hoe leiden we de innovatieve professional op?
- Innovatiehubs: neem een kijkje in één van de innovatiehubs waar de HAN samenwerkt aan innovatie met het werkveld vanuit onderwijs en onderzoek
- Data-ondersteund onderwijs: hoe zet je data in om het leerproces te ondersteunen in het innoveren?
- Leven Lang Ontwikkelen: hoe blijf je zelf actief en wendbaar op de bewegende arbeidsmarkt? Een tool als Digital Skillspaspoort helpt daarbij.
- Digitale Leer Werk Omgeving (DLWO): hoe werkt de HAN zelf aan de eigen digitale leeromgeving?
Bekijk ook deze mooie video's op deze pagina over:
Maak kennis
Team Innovatieve Leeromgeving
Wietske Kuijer
Lector Responsief Beroepsonderwijs, Academie Educatie
Aimée Hoeve
Onderzoeker Responsief Beroepsonderwijs en Leren tijdens de Beroepsloopbaan, Academie Educatie
Janneke van der Steen
Onderzoeker Kwaliteit van Leraren, Academie Educatie
Pierre Gorissen
Associate lector Leren met ict, Academie Educatie
Jeroen van den Hoogen
Docent, Academie Organisatie en Ontwikkeling
Marij Striekwold
Beleidsmedewerker, Academie IT en Mediadesign
Sander Berendsen
Docent-onderzoeker, Academie Educatie en ROC Graafschap College
Esther van Popta
Beleidsmedewerker, Centrale Staf Onderwijs, Onderzoek, Kwaliteitszorg
Jos Sanders
Lector Leren tijdens de Beroepsloopbaan, Academie Organisatie en Ontwikkeling
Contact over thema innovatieve leeromgeving
Annelies Dickhout, kernteamlid van Slim - Smart Region.
Prepareren voor innoveren
Hoe leiden we de innovatieve professional op? Hoe stoom je iemand klaar die wendbaar is en kan acteren op de nieuwe (vaak digitale) ontwikkelingen in het beroep. Het beroepsonderwijs leidt nu op voor de arbeidsmarkt van overmorgen, op basis van de kennis van eergisteren. Dit vraagt om nieuwe grondslagen voor beroepsopleidingen. De toekomstige professional moet constructief innoveren en nieuwe, onbekende problemen leren op te pakken.

Innovatiehubs
Steeds meer studenten lopen stage of studeren af in een innovatiehub. Een innovatiehub is een samenwerking tussen werkveld, onderwijs en onderzoek met als doel samen te innoveren. Een innovatiehub kan verschillend van samenstelling zijn. Het bestaat soms uit bedrijven uit een specifieke branche, die samen willen innoveren en kennis willen ontwikkelen. De HAN is actief in diverse innovatiehubs.

Podcast Innovatiehubs
In de innovatiehubs werken studenten aan drones op zonne-energie, slimme productiesystemen en talloze andere innovaties. De hubs draaien niet alleen om nieuwe technologie. Ze zijn onderdeel van een netwerk met bedrijven en kennisinstellingen die samenwerken aan een slimme regio. In gesprek met Maarten van Gils (HAN-programmamanager Slim - Smart Region) en Marij Striekwold (voorheen projectleider Innovatiehub Achterhoek)
Data-ondersteund onderwijs
Hoe zet je data in zodat je het leren kan verbeteren? Met data over het leren kunnen er leeromgevingen ontstaan die zich aanpassen aan wat een student nodig heeft of wat een lerende werkomgeving nodig heeft. De student kan met data de regie nemen over zijn eigen leerproces. Kunstmatige intelligentie (AI) kan de docent en student ondersteunen hierbij.
Leven Lang Ontwikkelen
De arbeidsmarkt is volop in beweging. Banen veranderen en verdwijnen, maar er komen ook nieuwe banen bij. Technologische ontwikkeling en digitalisering zorgen ervoor dat banen vooral ook in het lagere en middensegment onder druk komen te staan. Daarnaast kunnen groeiende sectoren zoals de ict, zorg, hospitality en techniek moeilijk geschikt personeel vinden. Om actief en wendbaar op die arbeidsmarkt te bewegen is het belangrijk inzicht te hebben in wat je kent en kunt, wat je skills zijn. De HAN werkt met een groot aantal partners in de regio mee aan de vorming van een skillsbased arbeidsmarkt en de instrumenten die daarvoor nodig zijn. Zoals een digitaal skillspaspoort.

House of Skills
Met het Skillspaspoort 2.0 verkrijg je inzicht in je actuele skills en kun je deze aantoonbaar maken. We onderzoeken hoe het Skillspaspoort kan helpen bij het intreden in en reizen over de arbeidsmarkt. Vergelijkbaar met een diploma of branchecertificaat, maar dynamischer, vollediger en actueler.

Digitale Leer Werk Omgeving (DLWO)
Leren, werken en onderzoeken: wie actief is in die driehoek, heeft ICT-ondersteuning nodig. Excellente ondersteuning, met de modernste middelen, effectiefste toepassingen en hoogste kwaliteit. Die biedt de HAN-DLWO, of op zijn minst zijn we flink op weg. Het project DLWO2021 levert een aantrekkelijke digitale omgeving op voor studenten, docenten, onderzoekers en (inter)nationale partners die samen willen leren en interacteren. Laat je inspireren!

Samen grenzen verleggen met Slim - Smart Region?
Werk jij bij een bedrijf/instelling en wil jij met ons grenzen verleggen met digitale technologie? Wij werken graag samen aan de maatschappelijke uitdagingen rondom digitalisering. Dit doen wij vanuit ons onderwijs en onderzoek in nauwe samenwerking met het werkveld. Heb je een interessant (nieuw) thema? Laat het ons weten. Samen maken we het verschil!

Slim - Smart Region
Ons leven en werk wordt digitaler. In het zwaartepunt Slim - Smart Region werken we aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Zodat we optimaal van al die nieuwe technologie profiteren. We, dat zijn docenten, onderzoekers, studenten en ondernemers. Samen maken we deze regio superslim.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte van al het nieuws binnen Slim - Smart Region .
