Smart Education
Wist je dat de helft van al je kennis binnen 5 jaar verouderd is? Onderwijs draait nu om het vergroten van je innovatief vermogen. Je vermogen om altijd te blijven leren. Wie samenwerkt met de HAN of leert op de HAN, raakt bovendien vertrouwd met nieuwe technologie, in een hybride leeromgeving.
3 programmalijnen
We werken in allerlei onderzoeks- en onderwijsprojecten in 3 programmalijnen:
- Artificial Intelligence in onderwijs - Data-ondersteund onderwijs - Educational analytics
- Leren innoveren
- Leven lang ontwikkelen
Luister de podcast
In de maand van AI in het onderwijs gaan we in gesprek met twee AI-experts. Lector Stijn Hoppenbrouwers van het lectoraat Model Based Information Systems en Pierre Gorissen, associate lector bij het lectoraat Leren met ict. Hoe kijken deze twee experts aan tegen AI in onderwijs? Wat gaan we er van zien of zien we nu al? En hoe snel komt AI in het hele onderwijs. Een boeiend gesprek met deze twee experts.
Kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs en educational analytics
Hoe zet je data in zodat je het leren kan verbeteren? Met data over het leren kunnen er leeromgevingen ontstaan die zich aanpassen aan wat een student nodig heeft of wat een lerende werkomgeving nodig heeft. De student kan met data de regie nemen over zijn eigen leerproces. Kunstmatige intelligentie (AI) kan de docent en student ondersteunen hierbij.
Leren innoveren
Hoe leiden we de innovatieve professional op? Hoe stoom je iemand klaar die wendbaar is en kan acteren op de nieuwe (vaak digitale) ontwikkelingen in het beroep. Het beroepsonderwijs leidt nu op voor de arbeidsmarkt van overmorgen, op basis van de kennis van eergisteren. Dit vraagt om nieuwe grondslagen voor beroepsopleidingen. De toekomstige professional moet constructief innoveren en nieuwe, onbekende problemen leren op te pakken.
Leven lang ontwikkelen
De arbeidsmarkt is volop in beweging. Banen veranderen en verdwijnen, maar er komen ook nieuwe banen bij. Technologische ontwikkeling en digitalisering zorgen ervoor dat banen vooral ook in het lagere en middensegment onder druk komen te staan. Daarnaast kunnen groeiende sectoren zoals de ICT, zorg, hospitality en techniek moeilijk geschikt personeel vinden. Om actief en wendbaar op die arbeidsmarkt te bewegen is het belangrijk inzicht te hebben in wat je kent en kunt, wat je skills zijn. De HAN werkt met een groot aantal partners in de regio mee aan de vorming van een skillsbased arbeidsmarkt en de instrumenten die daarvoor nodig zijn. Zoals een digitaal skillspaspoort.
Aansluiten bij dit thema?
Zie jij ook dat er meer kan met Smart Education? Denk mee en werk samen aan het wendbaar maken van mensen en het vergroten van het innovatieve vermogen. Momenteel werken docenten en onderzoekers van de diverse academies mee aan dit thema. We werken graag nóg interprofessioneler samen, als het kan over de grenzen van de HAN heen. Ook studenten zijn welkom.
Versterk je samen met ons de innovatiekrachten in de regio? Neem contact op met ons via smartregion@han.nl.
Ons team
Veel mensen binnen en buiten de HAN zijn betrokken bij het thema Smart Education van het focusgebied Smart Region. Neem gerust contact op als je meer wilt weten.
Thematrekker
Annelies Dickhout
Thematrekker Smart Education en senior beleidsmedewerker onderzoekTeamleden
Pierre Gorissen
Aimee Hoeve
Yvonne Peterman
Jos Sanders
Smart Innovation en Smart Partnership
Naast Smart Education zijn de activiteiten van Smart Region onderverdeeld in de volgende 2 thema's:
- Smart Innovation
- Smart Partnership
Smart Region
Ons leven en werk wordt digitaler. In het focusgebied Smart Region werken we aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Zodat we optimaal van al die nieuwe technologie profiteren. We, dat zijn docenten, onderzoekers, studenten en ondernemers. Samen maken we deze regio superslim.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van al het nieuws binnen Smart Region.