Niek Michels
Als Lead Solution Architect bij de HAN werk ik aan het optimaliseren van de HAN als organisatie en werk ik mee aan het realiseren van de HAN-ambities. Ik wil alles nog efficiënter maken. Mijn grootste drive is om de student optimaal te ondersteunen met ICT-middelen; daar gaat het uiteindelijk om.
Hiervoor ontwikkel ik samen met mijn team praktisch uitvoerbare solution architecturen binnen de gestelde kaders. Ik ben bezig met het verder professionaliseren van de solution architectuur binnen de HAN en coach en coördineer ik het team van interne en externe Solution Architecten.
Verandertrajecten begeleiden
Als Lead Solution Architect begeleid ik verandertrajecten. Dat brengt interessante uitdagingen met zich mee. Want mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Ik vind het leuk om daarin te kijken naar hoe we binnen de HAN de bedrijfsvoering zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten. Zodat er zoveel mogelijk aandacht, energie, tijd en geld naar onze studenten gaat.
Uitdagingen in de wereld
Als volgende stap hierin wil ik kijken hoe we als onderwijsinstelling zo goed mogelijk inspelen op de uitdagingen in de wereld, zoals Artificial Intelligence en Virtual Reality. Welke stappen kunnen we daarin nu al zetten zodat deze technieken een bijdrage leveren aan ons onderwijs? Het is heerlijk om binnen de HAN -met veel professionals en specialisten die verstand van zaken hebben- over dit soort zaken na te denken en op die manier met de toekomst bezig te zijn.
Als volgende stap wil ik kijken hoe we als onderwijsinstelling zo goed mogelijk inspelen op de uitdagingen in de wereld, zoals Artificial Intelligence en Virtual Reality."
Steentje bijdragen
Voordat ik bij de HAN begon, werkte ik als consultant, onder andere bij Schiphol; een hele andere omgeving. Vaak werkte ik meer dan 40 uur per week waardoor ik nauwelijks tijd overhield voor mijn gezin en mijn vrijwilligerswerk als bestuurslid bij de lokale voetbalvereninging. Terwijl ik er juist van geniet om ook daar mijn steentje bij te dragen.
Maatschappelijk belang bovenaan
Op een gegeven moment voelde ik dat deze financieel gedreven wereld niet meer bij mij pastte; ik wilde terug naar een werkgever die het maatschappelijk belang bovenaan heeft staan. Bovendien wilde ik weer bij een organisatie werken in plaats van per klus ingehuurd worden. De HAN bood uitkomst. Sinds ik hier werk, geniet ik van wat ik met mijn werk bijdraag aan de wereld van morgen. Ook is de balans tussen werk en privé nu veel beter; ik heb weer genoeg tijd voor mijn gezin en het vrijwiligerswerk dat ik wil doen.
De balans tussen werk en privé is nu veel beter; ik heb meer tijd voor mijn gezin en mijn vrijwilligerswerk."
Besluitvorming en transparantie
Op sommige vlakken was de overstap vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs wennen. Vooral omdat de besluitvorming langer duurt. Ik wil vaak sneller. Dat betekent dat ik soms geduldig moet wachten, wat de ene keer beter lukt dan de andere keer. Ben ik te ongeduldig? Dan zegt dat meer over mij dan over de HAN. Omdat de HAN een platte organisatie is, kan ik namelijk goed achterhalen waar en waarom iets stil ligt. Vervolgens kan ik kijken of ik daar invloed op uit kan en wil oefenen. De HAN is daar als organisatie transparant genoeg voor.