Youssra Barkoki
Toen ik de overstap maakte van een commercieel marketingbureau naar een kennisinstelling kreeg ik nog wel eens de vraag of het niet eentonig was om als online marketeer nu met maar 1 klant bezig te zijn. Nou, dan onderschat je de dynamiek van de HAN en van het onderwijs!
Mijn werk bij de HAN is heel divers; ik adviseer over campagnestrategieën, schrijf mee aan campagneplannen, richt campagnes in en analyseer resultaten. In de pauze haal ik tussen de studenten een broodje in de kantine. Die levendige, jonge en bruisende werkomgeving houdt me scherp.
Vaste klanten, ad hoc klussen en up-to-date blijven
Als online marketeer bij de HAN werk ik voor interne klanten; een aantal daarvan zijn vaste klanten. Bijvoorbeeld collega’s waarmee ik samenwerk aan de grotere campagnes voor de werving van studenten en nieuwe medewerkers. Andere klussen zijn meer ad hoc. Denk aan vragen als: mijn opleiding loopt achter in aanmeldingen, wat kunnen we online nog doen? Met die uitdagingen ga ik dan aan de slag naast mijn geplande werkzaamheden. We hebben als online marketeers ook te maken met maandelijkse of zelfs wekelijkse updates, privacywijzigingen, nieuwe dingen die op de markt komen en de eventuele kansen of gevolgen die we daarin zien.
Studenten helpen de juiste studie te kiezen
Hoe kunnen wij als marketeers studiekiezers begeleiden tijdens hun student journey? Daar houd ik me dagelijks mee bezig. Maar ook het stuk daarna vind ik belangrijk: klopt de studiekeuze die iemand gemaakt heeft? We willen bij de HAN niet zomaar studenten aantrekken. We willen echt dat studenten de juiste keuze maken en op hun plek zitten. Anders heeft niemand er wat aan.
Een leven lang ontwikkelen
Ik geloof erin dat excelleren in de maatschappij alleen kan als je iets studeert dat aansluit bij je passie. Als marketingafdeling spelen we een belangrijke rol bij het maken van die match. Dat willen we integer doen. Net zoals ik via de online marketingcampagnes die ik ontwikkel en draai, integer wil bijdragen aan het doel: ‘een leven lang ontwikkelen’ van de HAN. Daar geloof ik namelijk heel sterk in.
Als afdeling en als organisatie kijken we open-minded naar mogelijkheden, zijn we leergierig en staan we open voor wat en waarin we samen kunnen ontwikkelen."
Toekomstgerichte organisatie
De HAN is als onderwijsinstelling natuurlijk een hele toekomstgerichte organisatie. De mindset binnen de HAN is er echt een van ontwikkeling; je krijgt alle ruimte om cursussen en trainingen te volgen. We zijn continu bezig met de huidige en nieuwe generatie studenten; dan moet je up-to-date blijven om relevant te blijven. We monitoren steeds wat de ontwikkelingen zijn, waar studiekiezers zich bevinden, welke kanalen ze gebruiken, wat er demografisch gebeurt. Over vijf jaar - of misschien zelfs over één jaar al - kan het er allemaal weer heel anders uitzien. Als online marketeer ben ik non-stop bezig om te innoveren. Het online marketinglandschap is nu eenmaal altijd in beweging en als organisatie willen en moeten we continu meebewegen. We zijn altijd in de toekomst aan het kijken.
Onderling is er heel veel vertrouwen in ieders expertise. Daardoor kun je je eigen draai aan je functie geven."
Expert op eigen deelgebied
Als online team maken we deel uit van een groter team op de afdeling Marketing & Communicatie. Iedereen binnen ons online team is expert in een eigen deelgebied; ik ga over de betaalde campagnes en social media. Mijn collega’s zijn gespecialiseerd in organische content, google ads en de technische kant van data. Onderling is er veel vertrouwen in ieders expertise. We laten elkaar vrij. Daardoor kun je echt je eigen draai aan je functie geven op basis van je kennis en interesse.
Samen ontwikkelen
We willen bij de HAN een datagedreven organisatie zijn. Als afdeling nemen we collega’s mee daarin. Dat kan zijn door een training te geven of door advies uit te brengen aan collega’s met een meer generalistische functie, waarvan online marketing slechts een onderdeel van de werkzaamheden is. Ik vind het heerlijk dat we als afdeling en als organisatie open-minded naar mogelijkheden kijken, leergierig zijn en open staan voor wat en waarin we samen kunnen ontwikkelen.
We willen bij de HAN niet zomaar studenten aantrekken. We willen echt dat studenten de juiste keuze maken en op hun plek zitten."
Toegankelijk en benaderbaar
Ik geniet volop van de voordelen die het werken bij een grote organisatie als de HAN met zich meebrengt. Er is altijd wel wat te doen, binnen je eigen team, het subteam, de afdeling of HAN breed. Denk aan teamuitjes, afdelingsetentjes, ontwikkeldagen of samen dezelfde training volgen. Fijn daaraan is dat het je helemaal vrij staat om mee te doen of niet. Er is binnen de HAN veel oog voor de behoefte van ieder individu. Wil je switchen van baan binnen de HAN? Of ben je op zoek naar andere taken in je takenpakket? Dan is dat bespreekbaar. De HAN is in mijn ogen een platte organisatie waar iedereen heel toegankelijk en benaderbaar is. Mede daardoor werk ik hier met zoveel plezier!