Betrokkenheidsprofielen en communicatiestrategie
Een informatiebijeenkomst was altijd vrij standaard om inwoners te betrekken bij beleid. Dit vraagt echter om een hoge betrokkenheid en je bereikt er niet alle inwoners mee. Er zijn meer manieren om inwoners te bereiken, zeker online. De gemeenten Utrecht en Overbetuwe wilden hier graag hulp bij.
Aanleiding van het project
Gemeenten hebben moeite inwoners bij hun beleid te betrekken. Meestal zit de ‘mannelijke 65+er’ aan tafel. Maar laten inwoners die niet betrokken zijn, zich wél horen op social media over het beleid. Niet wenselijk. Hoe bereik en betrek je meer inwoners bij beleid over hun eigen leefomgeving?
Doel
Het doel van dit project was de gemeente Utrecht en Overbetuwe helpen bij het bereiken van zoveel mogelijk inwoners. Zodat deze inwoners meer betrokken zijn bij hun eigen leefomgeving.
Om dit te bereiken is een communicatiestrategie ontwikkeld. Deze is gebaseerd op acht verschillende ‘betrokkenheidsprofielen’. Bij elk profiel wordt bepaald welke communicatiemiddelen en stijl het beste ingezet kunnen worden.
Resultaten
-
Aangescherpt segmentatiemodel van Citisens. Dit model geeft inzicht in acht verschillende ‘betrokkenheidsprofielen’. Dit zijn typeringen van de Nederlandse bevolking op elementen als maatschappelijke betrokkenheid en vertrouwen in de overheid.
-
2 ‘living labs’, in Utrecht en Overbetuwe. Vanuit de Design Thinking gedachte testen we er diverse communicatiemiddelen en stijlen. En bepalen we zo welk middel en stijl het beste werkt bij welk profiel.
Achtergrond
Gemeenten zijn zich er al langere tijd van bewust dat het niet meer volstaat om de interactie met inwoners alleen te laten verlopen via een inspraakavond of informatiebijeenkomst. ‘De burger’ bestaat niet en ieder mens wil op een andere manier aangesproken worden door de gemeente. Wat ook meespeelt is dat inwoners steeds handiger en veeleisender worden in online communicatie. En bovendien tegelijkertijd consument zijn bij diverse grote dienstverlenende organisaties. Welke rol speelt online communicatie in het bereik van burgers?
Ons team
Debra Trampe
Associate lector Customer InsightsRenée van Os
Onze partners
- Lectoraat Crossmedia Business van de Hogeschool Utrecht
- Gemeente Utrecht
- Gemeente Overbetuwe
- Citisens, bedenker en eigenaar van het segmentatiemodel met betrokkenheidsprofielen
Publicaties
- Participatie stimuleren door in te spelen op betrokkenheidsprofielen – een verkenning: https://www.overheidincontact.nl/participatie-stimuleren-door-in-te-spelen-op-betrokkenheidsprofielen-een-verkenning
- Op maat gesneden burgerparticipatie: https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/op-maat-gesneden-burgerparticipatie.9607085.lynkx
- Participatiestrategie van gemeenten: betrek ook eens unusual suspects: https://www.frankwatching.com/archive/2019/03/07/participatiestrategie-van-gemeenten-betrek-ook-eens-unusual-suspects
Het associate lectoraat Customer Insights
Hoe kan je op basis van inzicht in je (potentiële) klant duurzame waarde creëren voor de stakeholders van je organisatie? Ons lectoraat doet onderzoek om antwoord op deze vraag te krijgen. Ook voegen we kennis toe aan onderwijsprogramma’s van de HAN.