Beter Leren door Beter Slapen
Slaapproblemen zijn een van de meest voorkomende bijkomende klinische aandoeningen bij autisme. Hoe kunnen leerkrachten in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) bijdragen aan het verminderen van slaapproblemen bij leerlingen met autisme? Dat is de centrale vraag bij dit project.
Slaapproblemen verminderen door interventie
Te laat komen, moe en geïrriteerd zijn. Leerkrachten op het voortgezet speciaal onderwijs (vso) zien deze gevolgen van slaapproblemen bij leerlingen met autisme. Hoe helpen leerkrachten de slaapproblemen verminderen? Met de e-learning 'Beter Leren door Beter Slapen'.
"Slaapproblemen komen veel voor bij mensen met autisme. De leerlingen hadden onder andere problemen met inslapen en doorslapen. Dit komt bijvoorbeeld door een verstoorde prikkelverwerking bij autisme." Door het slechte slapen nemen ze de lesstof niet goed op. "Leerkrachten wilden graag handvatten krijgen hoe ze hiermee omgaan", zegt onderzoeker Ilona Schouwenaars.
3 artikelen
"Iets doen aan je slaapprobleem, stelt al gerust" - Artikel in Autisme Magazine
Onderzoeker Ilona Schouwenaars: "Leerlingen die slecht slapen, kunnen zich slechter concentreren, slaan informatie minder goed op en krijgen hun taken niet af. Ook raken ze eerder overprikkeld en komen ze vaker te laat. Na vijf jaar is het onderzoek bijna afgerond."
Literatuurreview over de relatie tussen slaap en dagelijks functioneren: PsyArXiv Preprints | Sleep problems and daytime functioning in adolescents with ASD
"De meest opvallende bevinding waren de relaties van alle slaapvariabelen met internaliserend gedrag. Verder werden voor meerdere aspecten van dagelijks functioneren significante relaties gevonden met slaapproblemen in het algemeen en slaapefficiëntie (percentage van de totale tijd in bed dat je daadwerkelijk slaapt). Deze resultaten leveren belangrijke informatie voor slaapinterventies."
Wetenschappelijk artikel over de ontwikkeling van de slaapinterventie: PsyArXiv Preprints | Using the CeHReS roadmap to develop a sleep intervention for autistic students
"Het artikel is een beschrijving van het in co-creatie ontwikkelen van een slaapinterventie voor autistische jongeren die kan worden uitgevoerd op scholen. Voor het ontwikkelen van deze interventie hebben we gebruik gemaakt van de eerste drie fasen van de CeHReS-roadmap: contextonderzoek, waardenspecificatie en ontwerp."
Aanleiding van het project
Docenten op het VSO zien veel negatieve gevolgen van slaapproblemen bij leerlingen met autisme. De leerlingen komen te laat, zijn moe, somber en snel geïrriteerd. Soms mondt dit zelfs uit in agressie. Het schoolfunctioneren heeft duidelijk te lijden onder slaapproblemen. Hoe kunnen docenten helpen?
Doel
Het uiteindelijke doel van dit project is het ontwikkelen van een slaapinterventieprogramma. Zodat docenten adequaat en op tijd kunnen handelen om de gevolgen van slaapproblemen te beperken.
Om dit te bereiken ontwikkelen we een app die dagelijks monitort op relevante aspecten van slaapgedrag en schoolfunctioneren. Zodat we kunnen zien wat de relatie tussen beide is. En daar ook op gehandeld kan worden.
Onze partners
De projectpartners vormen samen een team en leveren vanuit hun eigen epertise waardevolle informatie voor het onderzoek.
Achtergrond
Het schoolfunctioneren heeft duidelijk te lijden onder slaapproblemen bij leerlingen: ze kunnen zich slecht concentreren, slaan informatie minder goed op en krijgen hun taken niet af. In de periodes dat er sprake is van slaapproblemen neemt daarnaast ook het autistische gedrag toe. Waaronder stereotype en dwangmatig gedrag en overgevoeligheid voor omgevingsprikkels.
Artikelen en nieuwsbrieven
Lees meer over het project Beter Leren door Beter Slapen.
- "Iets doen aan je slaapprobleem, stel al gerust" - Artikel Autisme Magazine
- Poster slaapinterventie voor jongeren met autisme april 2022.pdf
- Een 'slaap-app' voor leerlingen met autisme - Autisme Magazine voorjaar 2018.pdf
- Nieuwsbrief Beter Leren door Beter Slapen oktober 2021.pdf
- Nieuwsbrief Beter Leren door Beter Slapen maart 2021.pdf
- Nieuwsbrief Beter Leren door Beter Slapen januari 2021.pdf
Nieuws van het lectoraat Volwaardig Leven met Autisme
Nieuwe stap Moniek: naar Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit
Op 1 november stapt Moniek van der Meij, ondersteuner met ervaringskennis, over van het Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme naar het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. Lees hieronder haar blog over haar bijzondere ervaringen van afgelopen jaren.
Onderzoeksproject Design your life genomineerd voor RAAK-awards
Het onderzoeksproject Design your life is genomineerd voor de RAAK-award, dé prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. 28 november maakt SIA bekend welk onderzoeksproject de award wint.
“Het boek geeft een inkijkje in mijn leven met autisme”
Moniek van der Meij is medewerker met ervaringskennis bij de HAN én heeft autisme. “Met vallen en opstaan, en de nodige tegenslagen, ben ik geworden wie ik nu ben.” Haar ervaringen, belevenissen en nieuwe inzichten over (haar) autisme, deelt ze in het boek 'Touren door een bijzondere wereld'.
Eerste autismeborrel op de HAN succesvol: "Je voelt je toch meer begrepen"
De eerste autismeborrel op de HAN, georganiseerd door autisme ambassadeur Joost Wanders, was een groot succes. De borrel vond plaats op 22 juni. Zo’n vijftien studenten en medewerkers met autisme, of een vermoeden daarvan, wisselden onder het genot van hapjes en drankjes ervaringen uit.
Flinke stimulans voor SPRONG-groep ‘Betekenisvol Samenwerken’
Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft een subsidie van een miljoen euro toegekend aan de SPRONG-groep ‘Betekenisvol Samenwerken’. Deze subsidie is bedoeld voor het bundelen van expertise van drie samenwerkende hogescholen: de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), de HAN en de Hogeschool Rotterdam (HR) en hun kennis- en werkveldpartners. De samenwerking richt zich op het bevorderen van participatiemogelijkheden van jongeren en (jong) volwassenen die op langdurige zorg zijn aangewezen.
‘Iets doen aan je slaapprobleem stelt al gerust’
Leerlingen die slecht slapen, kunnen zich slechter concentreren, slaan informatie minder goed op en krijgen hun taken niet af. Ook raken ze eerder overprikkeld en komen ze vaker te laat. Het Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme voerde het onderzoek ‘Beter leren door beter slapen’ uit.
'Enactive Mind Autisme, van denkwijze naar werkwijze' gestart
Het project Enactive Mind Autisme van het HAN-lectoraat Volwaardig Leven met Autisme is gestart. Centraal staat de belevingswereld van mensen met autisme en hun omgeving. Vernieuwing van de autismehulpverlening is het doel.
Enactive Mind Autisme: van denkwijze naar werkwijze
Aan het HAN-lectoraat Volwaardig Leven met Autisme is de RAAK-PRO subsidie toegekend voor het project ‘Enactive Mind Autisme: van denkwijze naar werkwijze.’ Lector Jan-Pieter Teunisse is zeer blij met het nieuws.
Ambient technology autisme-project HAN gehonoreerd door NWA-Ideeëngenerator
In het project 'The new scholastic landscape: Ambient technology to support people with autism' van de HAN-lectoraten Architecture in Health, Leren met ICT en Levensloopbegeleiding bij Autisme wordt onderzocht hoe een school met ambient technology meerwaarde kan bieden voor kinderen met autisme. Dit project heeft in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda - Ideeëngenerator een financiering van bijna € 50.000,- toegekend gekregen voor verder praktijkgericht onderzoek.
Nieuw kader voor technologische innovatie: Diversity Computing
Diversity Computing is een nieuw kader voor sociale technologische innovatie. Maurice Magnée, HAN-onderzoeker bij het Lectoraat Levensloopbegeleiding bij Autisme en programmamanager iXperium Health, publiceert hierover samen met internationale samenwerkingspartners in ACM Interactions. Het internationale vakblad publiceert onderzoeksartikelen die technologie met cultuur en antropologie verbinden.