Onderzoekenderwijs
Een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel van verschillende personen is belangrijk bij het doen van onderzoek in een school. Anders verdwijnt het onderzoek namelijk ergens in een la. In dit project is een spel ontwikkeld dat zorgt voor betrokkenheid bij alle personen.
Het doel
Het hoofddoel van dit project is het bewerkstelligen van brede betrokkenheid bij onderzoek van leraren (in opleiding), leidinggevenden, onderzoekscoördinatoren en specialisten in de school.
Om dit voor elkaar te krijgen, zijn er doelgerichte interventies nodig. In dit project ontwikkelen we zo’n doelgerichte interventie. Het spel ‘Onderzoekenderwijs’ kan gebruikt worden om het gespreid leiderschap bij onderzoek in de school te versterken.
Achtergrond
Voor onderzoekende scholen is het belangrijk om onderzoek als een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te vatten. Dat voorkomt namelijk dat het onderzoek onder in een la terecht komt zonder anderen te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat verschillende mensen zich betrokken voelen?
Ons team
Carlos van Kan
Senior onderzoekerJanneke van der Steen
OnderzoekerOnze partners
Onderzoekenderwijs is het resultaat van een deelstudie binnen het NRO-project Kennisbenutting in de AOS: Een onderzoek naar effectief academisch leiderschap. Dr. Carlos van Kan gaf samen met drs. Janneke van der Steen leiding aan dit project namens de HAN. Spelontwikkelaar Knikkerinterventies was samen met deelnemers uit opleidingsscholen nauw betrokken bij de ontwikkeling van Onderzoekenderwijs.
Resultaten
Met dit spel kan op systematische en uitnodigende wijze een bredere dialoog gevoerd worden over verschillende aspecten van onderzoek in de school.
Abonneer op onze nieuwsbrief
Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools