School-naar-werk transities van jongeren

Hoe doorlopen jongeren zonder startkwalificatie, met multi-problematiek, hun school-naar-werktransitie? In haar promotieonderzoek onderzoekt Maritza Gerritsen deze vraag onder andere vanuit de waarde die deze jongeren aan werk hechten, hun toekomstbeelden en de mogelijkheden tot ondersteuning.
Onderzoeksvraag
Hoe worden jongeren zonder startkwalificatie, met multi-problematiek, voorbereid op hun school-naar-werktransitie? In hoeverre merken zij dat ze in een meritocratische samenleving* leven? Welke waarde hechten zij aan werk en wat zijn hun dromen en doelen? Welke ondersteuning hebben zij nodig? Goed en concreet inzicht in de antwoorden op deze vragen is noodzakelijk met het oog op de verwachtingen die jongeren hebben van hun toekomst en de samenwerking met de professionals om hen heen, zoals klantmanagers, sociaal werkers en docenten.
Interview met Maritza
We interviewden Maritza in de laatste fase van haar onderzoek. "Als ik naar de bevindingen van mijn onderzoek kijk, dan hebben we in iedere geval geleerd dat deze groep jongeren vaak dezelfde problemen heeft. Bijvoorbeeld schulden en gebrek aan werknemersvaardigheden. Maar ook dat deze samenleving voor hen heel ingewikkeld kan zijn en dat we dus moeten kijken hoe we deze jongeren beter tot hun recht laten komen." In haar onderzoek zette Maritza de jongeren centraal.

Verwachte resultaten
- Het blootleggen van effecten van een meritocratische samenleving op de leefwereld en toekomstbeelden van jongeren zonder startkwalificatie, met multi-problematiek. Hoe worden deze jongeren beïnvloed door de verwachting dat ze diploma’s halen en het gegeven dat status en erkenning vooral samenhangt met meetbare verdiensten? Hoe kunnen deze jongeren een realistisch toekomstperspectief ontwikkelen en wat is passende ondersteuning tijdens hun school-naar-werktransitie?
- Kennis over de ontwikkeling van het perspectief op (arbeids-)participatie van jongeren zonder startkwalificatie, met multi-problematiek, op het gebied van de toeleiding naar arbeid.
- Aanknopingspunten voor professionalisering van betrokkenen bij de begeleiding van deze groep jongeren.
Onderzoeksmethode
Betrokken hogeschool en universiteit
Dit promotieonderzoek wordt financieel ondersteund door de Academie Mens en Maatschappij van de HAN. Maritza Gerritsen voert haar doctoraatsstudie uit aan de Universiteit voor Humanistiek, in samenwerking met het HAN Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. Co-promotor is HAN-lector Lisbeth Verharen.
Voorlopige resultaten
Versterken van Sociale Kwaliteit
Rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en menswaardigheid zijn de centrale waarden van sociale kwaliteit. Het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit is gericht op sociale kwaliteit als middel om achterstellingen te doorbreken. Wij willen de kwaliteit van leven van mensen verbeteren.
